• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • bakeacake83
    ullis83 skrev 2011-02-15 14:55:12 följande:
    jo, det heter väl vårdbiträde annars..
    Inte om du anställs som usk. Poängen är att vem som helst kan anställas som usk. De som har utbildningen kan mycket väl kalla sig för undersköterskor, är inget fel i det.
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:55:32 följande:
    Så du menar att vem som hellst kan anställas som USK?

Vad jag vet är det iaf i min kommun krav på omvårdnadsprogrammet eller att man är SSK-stud med minst 2 terminer klara eller Läkar stud med oklart hur många terminer man måste läst..

I Landstinget är det Omvårdnadsprogrammet eller SSK-stud med 4 terminer klara eller läkar-stud...
    Det är upp till arbetsgivaren att bestämma vad du ska anställas som.
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:55:32 följande:
    Så du menar att vem som hellst kan anställas som USK?

Vad jag vet är det iaf i min kommun krav på omvårdnadsprogrammet eller att man är SSK-stud med minst 2 terminer klara eller Läkar stud med oklart hur många terminer man måste läst..

I Landstinget är det Omvårdnadsprogrammet eller SSK-stud med 4 terminer klara eller läkar-stud...
    För ssk-stud brukar det vara mellan 2-4 terminen för att kunna jobba som undersköterskor (2 inom kommun och 3-4 inom landsting, men det varierar) Jag anställdes som undersköterska efter 2 veckor på ssk-programmet.

För läk-studenter brukar det vara 5 terminen.
  • sirisdotter
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:41:37 följande:
    Här är en del av skyddade yrkestitlar:
    Advokat (ledamot av Sveriges advokatsamfund). Apotekare Arbetsterapeut Auktoriserad revisor Auktoriserad tolk Auktoriserad translator Brandman Dietist Civilingenjör Fil. doktor Fil. kand Fil. mag Godkänd revisor Jur. kand Lots Läkare Logoped Officer Polis Psykolog Psykoterapeut Räddningsledare (inom räddningstjänsten) Sjukgymnast Sjuksköterska Sjökapten Tulltjänsteman Tandhygienist Tandläkare Trafiklärare Trafikinspektör
    Jag vet att viss titlar innebär legitimation och skyddad YRKEStitel;  läkare,  tandläkare, psykoterapeut,  psykolog,  sjuksköterska,  sjukgymnast.  Det är möjligt att poliser,  officerare,  trafiklärare,  sjökaptener,  brandchefer  osv också måste skaffa  legitimationer,  är inte insatt i det.  Polisbricka har jag sett på tv, ja - polis-idkort i verkligheten.

Att bi advokat är en särskild procedur - och en titel man kan bli av med om Advokatsamfundet funnit att man missskött sig.

Auktorisering av tolkar känner jag också till.

Tror att flertalet yrkesarbetande människor INTE har någon SKYDDAD yrkestitel,  menar jag.
    Varje vecka förväxlas t ex  bibliotekskontoriste/biblioteksassistenter med bibliotekarier -  utan att någon ingriper.

Skulle det finnas en myndighet man anmäler missbruk av titlari största allmänhet  till   eller ? 

Fil mag och fil kand,  jur kand  - vilka yrken är det....   Hur skyddas titlarna?   Visst de innebär att man samlat ihop ett antal akademiska poäng,   tagit en examen -  men yrkestitlar?
  • Angelisso

aaah är det som att man kan säga att man är jurist o jobba som det men inte advokat, läste nåt om det förut

• bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:52:09 följande:
    Du misstar mig nog med någon annan. Tyvärr!
    "Jag är iaf färdig USKA nu och börjar imorgon min SSK-utbildning i Uppsala.. " 16 januari 2011.
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:59:58 följande:
    "Jag är iaf färdig USKA nu och börjar imorgon min SSK-utbildning i Uppsala.. " 16 januari 2011.
    Förstår fortfarande inte vad du vill med det du skriver?
  • bakeacake83
    sirisdotter skrev 2011-02-15 14:58:49 följande:
    Jag vet att viss titlar innebär legitimation och skyddad YRKEStitel;  läkare,  tandläkare, psykoterapeut,  psykolog,  sjuksköterska,  sjukgymnast.  Det är möjligt att poliser,  officerare,  trafiklärare,  sjökaptener,  brandchefer  osv också måste skaffa  legitimationer,  är inte insatt i det.  Polisbricka har jag sett på tv, ja - polis-idkort i verkligheten.

Att bi advokat är en särskild procedur - och en titel man kan bli av med om Advokatsamfundet funnit att man missskött sig.

Auktorisering av tolkar känner jag också till.

Tror att flertalet yrkesarbetande människor INTE har någon SKYDDAD yrkestitel,  menar jag.
    Varje vecka förväxlas t ex  bibliotekskontoriste/biblioteksassistenter med bibliotekarier -  utan att någon ingriper.

Skulle det finnas en myndighet man anmäler missbruk av titlari största allmänhet  till   eller ? 

Fil mag och fil kand,  jur kand  - vilka yrken är det....   Hur skyddas titlarna?   Visst de innebär att man samlat ihop ett antal akademiska poäng,   tagit en examen -  men yrkestitlar?
    Ehh... Jag är inte ts och jag visade bara en lista på skyddade yrkestitlar.
  • bakeacake83
    Angelisso skrev 2011-02-15 14:59:22 följande:
    aaah är det som att man kan säga att man är jurist o jobba som det men inte advokat, läste nåt om det förut
    Nej, jurist /jur.kand) är en skyddad yrkestitel. Advokat blir man efter inträde i advokatsamfundet efter fullgjord jur.kand + adv.utbildning/kurs.
  • Martina86

NEJ!!!!
    Du kan INTE anställas som undersköterska om du inte läst till det, då anställs du till vårdbiträde!
    Och jo, har du läst på tex komvux UNDERSKÖTERSKA PROGRAMMET så ÄR du USK, lägg ner nu för fasiken!

Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?