• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:42:10 följande:
    Rekomenderar åter igen att ni läser den länk till en motion någon la till riksdagen angående Vård och omsorgsprogrammets avsaknad av yrkestitel...

Det är inte jag som bestämt att det är så.. Men det står klart och tydligt att programmet är förberedande för att arbeta som till exempel personlig ass, mentalvårdare, undersköterska.. Och att man får sin titel först vid anställning...

Varför kommunerna väljer att kalla det undersköterskeutbildning får du fråga dem, för jag är då ingen kommunal tjänsteman...
    Det motionen var 14 år gamal. Vad spelar det för roll att folk säger att de är utbildade undersköterskor, eller färdig USKA som faktiskt ts (du?) har sagt tidigare i en annan tråd?
  • ullis83
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:43:41 följande:
    Då blir du ju faktiskt undersköterska efter utbildningen (även om det inte är en skyddad yrkestitel)
    ja, jag ser det så, men enligt tidigare inlägg stämmer ju inte det
    Lukas 070410 och Tilde 090501
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:44:52 följande:
    Ja, jag har också läst den och påpekade då för kursledaren att det är ett felaktigt namn. Hennes svar var "ja vet, men jag kan tyvärr inte ändra det. Det är inte jag som får eleverna att tro att dem blir examinerade undersköterskor.."
    Vad är det som är felaktikt med att kalla en utbildning för undersköterskeprogrammet? (den finns dessutom på BTH, är det med felaktigt?)
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:45:18 följande:
    Det motionen var 14 år gamal. Vad spelar det för roll att folk säger att de är utbildade undersköterskor, eller färdig USKA som faktiskt ts (du?) har sagt tidigare i en annan tråd?
    Vad har jag sagt i en tidigare tråd??
  • ullis83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:44:52 följande:
    Ja, jag har också läst den och påpekade då för kursledaren att det är ett felaktigt namn. Hennes svar var "ja vet, men jag kan tyvärr inte ändra det. Det är inte jag som får eleverna att tro att dem blir examinerade undersköterskor.."
    men det är ju egentligen löjligt, alla i min kurs är ju faktiskt "blivande undersköterskor" då vi med största sannolikhet kommer få jobb efteråt....spela roll, jag säger att jag läser undersköterksa, så får alla säga vad dom vill, jag ljuger ju inte, jag bara struntar i att säga "jag läser omvårdnadsprogrammet och ska sen söka jobb som undersköterska"
    Lukas 070410 och Tilde 090501
  • bakeacake83

Eftersom undersköterska onte är en skyddad yrkestitel får faktiskt vem som helst kalla sig undersköterska

• bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:47:54 följande:
    Vad har jag sagt i en tidigare tråd??
    Under ditt förra namn i tråden  Vi som pluggar till undersköterska ,tråd nummer 5
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:49:43 följande:
    Eftersom undersköterska onte är en skyddad yrkestitel får faktiskt vem som helst kalla sig undersköterska
    Ja, kalla du dig det om du vill, Kunde inte bry mig mindre...

Men faktum ÄR att man inte är Undersköterska förens man jobbar som det...

Och vadå motionen är gammal? dem har fortfarande inte gjort någon ändring av det som motionen föreslog....
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?