• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • Martina86

Nej du anställs då som vårdbiträde, har du inte utbildningen, så blir det vårdbiträde.
    Har du läst utbildningen är du USK, har du inte utbildningen antsälls du som vårbiträde inget annat, over and out för här går det ju inte in. Kolla upp fakta istället, ring facket så får ni ju detta ur världen

• nillse

Martina86 skrev 2011-02-15 15:09:15 följande:
    Men herregud då gjorde dem jäkligt fel, är du inte USK anställs du inte som det, varför i sånna fall finns det lägre löner för dem som ej är undersköterskor? och varför finns det då något som heter vårdbiträde. Ring facket så får ni se! Jag ger mig inte för jag vet hur dte ligger till!

precis så är det. Rätt så självklart faktiskt. Man får inte anställas som USKA om man inte har läst till just det.

• Ocensurerad
    nillse skrev 2011-02-15 15:16:00 följande:

precis så är det. Rätt så självklart faktiskt. Man får inte anställas som USKA om man inte har läst till just det.

OM man inte läst x antal terminer på SSK-programmet eller läkarprogrammet..
  • bakeacake83
    Martina86 skrev 2011-02-15 15:15:55 följande:
    Nej du anställs då som vårdbiträde, har du inte utbildningen, så blir det vårdbiträde.
    Har du läst utbildningen är du USK, har du inte utbildningen antsälls du som vårbiträde inget annat, over and out för här går det ju inte in. Kolla upp fakta istället, ring facket så får ni ju detta ur världen
    Eller undersköterska eftersom det är varje enskild arbetsgivare som bestämmer. Vill han anställa en apa med titel undersköterska så är det upp till honom. Saken är att man som utbildad undersköterska alltid går före.

Martina, du måste förstå att undersköterska inte är en reglerad eller skyddad yrkestitel, dvs vem som helst utbildad som outbildad kan jobba som undersköterska. Men du har rätt i att om man läst programmet så ska man anställas som usk och man ÄR utbildad undersköterska.
  • bakeacake83
    nillse skrev 2011-02-15 15:16:00 följande:

Det är fortfarande upp till varje enskild arbetsgivare och bestämma. Vad är det som är så svårt att förstå? Undersköterska är ingen reglerad eller skyddad yrkestitel. Men det är helt ok att kalla sig för usk efter undersköterskeprogrammet eftersom man faktiskt har läst till usk. 
  • nillse
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 15:17:23 följande:
    OM man inte läst x antal terminer på SSK-programmet eller läkarprogrammet..
    Ja så är det
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:19:16 följande:
    Det är fortfarande upp till varje enskild arbetsgivare och bestämma. Vad är det som är så svårt att förstå? Undersköterska är ingen reglerad eller skyddad yrkestitel. Men det är helt ok att kalla sig för usk efter undersköterskeprogrammet eftersom man faktiskt har läst till usk. 
    Så du menar på fullt allvar, att om du efter din utbildning börjar jobba som städare. Så får du kalla dig själv undersköterska???
  • bakeacake83
    nillse skrev 2011-02-15 15:19:17 följande:
    Ja så är det
    Om arbetsgivaren tycker att man har relevant utbildning och eller erfarenhet. Det är ingen själklarhet att en ssk-stud anställs som undersköterska.
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 15:20:11 följande:
    Så du menar på fullt allvar, att om du efter din utbildning börjar jobba som städare. Så får du kalla dig själv undersköterska???
    Ja om jag har läst undersköterskeprogrammet. Då är jag undersktöerska men jobbar som nåt annat, ex städare.
  • Astarte

Men det här hänger väl ihop med debatten om ifall yrken är något man har eller något man är? Det känns som samma sak. Även om någon äör arbetslös känns det väl ok om man säger "jag är undersköterska", likväl som att säga "jag är sjuksköterska". Titeln behöver inte ha med arbetssituationen precis just nu att göra. Därmot kan man bli undersköterska utan att ha läst en enda poäng, men genom att ha jobbat sig till en sådan anställning. Det finns alltså flera vägar till titeln.

Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?