• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • PiaSofia
    sirisdotter skrev 2011-02-15 16:04:36 följande:
    Och man blri F D (bibliotekarie,  ingenjör  o s v )  om man ställer upp som valbar i politiskt parti  normal  pensionsålder.
    Ja det är ju nåt de själva valt att kalla dig. Du kan ju välja att kalla dig undersköterska eller fd undersköterks aom du ska ställa upp i ett val. (om du har jobbat som det)
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 16:07:24 följande:
    Jurist är INTE en skyddad titel... www.jusektidningen.se/Arkivet/2004/4/Lasarkom.../
    Sanningen med modifikation. Jur.kand är skyddad yrkestitel, men eftersom jur.kand numera ersätts med juristexamen borde jurist oxå falla under skyddad yrkestitel.
  • sirisdotter
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:08:18 följande:
    Ja det är ju nåt de själva valt att kalla dig. Du kan ju välja att kalla dig undersköterska eller fd undersköterks aom du ska ställa upp i ett val. (om du har jobbat som det)
    Ja,  mitt parti valde att sätta ett F D före min titel.    Det kändes konstigt att läsa.   Det är inget som hindrar att jag blir inringd i morgon att hoppa in i mitt gamla yrke.

Att man blir f d advokat om man blivit UTESLUTEN ur Advokatsamfundet p g a oegentligheter är en annan sak.  Ålder är inget brott, eller....
  • PiaSofia
    sirisdotter skrev 2011-02-15 16:21:46 följande:
    Ja,  mitt parti valde att sätta ett F D före min titel.    Det kändes konstigt att läsa.   Det är inget som hindrar att jag blir inringd i morgon att hoppa in i mitt gamla yrke.

Att man blir f d advokat om man blivit UTESLUTEN ur Advokatsamfundet p g a oegentligheter är en annan sak.  Ålder är inget brott, eller....
    Sant. Fast jag tror inte man kallar sig för fd advokat om man blir utelsuten ur advokatsamfundet utan man kallar sig nog jursit såfall eftersom det är det man är.
  • PiaSofia

Jag kallar mig iochförsig inte fd undersköterska nu när jag inte jobbar som det men jag hade kunnat göra det utan att någon hade hindrat mig titel fd undersköterska/leg.sjuksköterska/blivande dr lokar faktistk lite (ska börja master till hösten så om sådär en 10 år är jag doktor )

• PiaSofia
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:24:25 följande:
    Jag kallar mig iochförsig inte fd undersköterska nu när jag inte jobbar som det men jag hade kunnat göra det utan att någon hade hindrat mig titel fd undersköterska/leg.sjuksköterska/blivande dr lokar faktistk lite (ska börja master till hösten så om sådär en 10 år är jag doktor )
    *lockar
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:24:25 följande:
    Samlta titlar är väl det roligaste som finns...
  • Ocensurerad

Innan jag började plugga skulle jag blir barnmorska, punkt! Nu vill ja ha så många fräsiga titlar som det bara går..

• sirisdotter
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:22:54 följande:
    Sant. Fast jag tror inte man kallar sig för fd advokat om man blir utelsuten ur advokatsamfundet utan man kallar sig nog jursit såfall eftersom det är det man är.
    Jurist,  jo,  troligen.
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 16:26:11 följande:
    Innan jag började plugga skulle jag blir barnmorska, punkt! Nu vill ja ha så många fräsiga titlar som det bara går..
    När är du klar då? Barnmorska vill de felsta bli... Jag börjar master i häslovetenskap till hösten
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?