• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • Ocensurerad
    sirisdotter skrev 2011-02-15 14:30:34 följande:
    På valsedlarna i höstas såg jag FD  ingenjör,  bibliotekarie, lärare -  gällde troligen pensionärer....   Så hela livet undrar jag!
    Jo men de som jag skrev Likaså, är det som man är hela livet... en SSK är det även när hon slutar jobba. Eftersom hon har kvar sin examen och legitimation hela livet...
  • ullis83

Men herregud , orkade bara läsa till sidan 4...vad spelar det för roll om man säger att man utbildar sig till undersköterska?? Syftet är väl ändå att få en anställning, så vad spelar det för roll vad man säger???

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • bakeacake83

Till er som säger att man inte blir undersköterska efter vård-och omsårsprogrammet på kommvx varför heter d¨å programmet på komvux just  "Vård- och omsorgsprogrammet - undersköterska"

• ullis83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:19:10 följande:
    Men dom du inte kör lastbil, så är du inte lastbilschaffis... Jobbar du inte som bonde, så är du inte bonde. Jobbar du inte som sekreterare så är du inte sekreterare.. Bibliotekarie är dock en titel man har hela sitt liv efter examen från högskola universitet...

Likaså, Jurist, läkare, civilingenjör, barnmorska, lärare, Sjuksköterska..
    Så man kan inte säga då att man pluggar till sekreterare??för det är ju samma tänk
  • ullis83
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:38:42 följande:
    Till er som säger att man inte blir undersköterska efter vård-och omsårsprogrammet på kommvx varför heter d¨å programmet på komvux just  "Vård- och omsorgsprogrammet - undersköterska"
    den här läser jag just nu
    http://www.medlearn.se/Utbildning/Underskoterska
  • bakeacake83
    sirisdotter skrev 2011-02-15 14:13:20 följande:
    Hur många yrkestitlar är skyddade?   Knappast bibliotekarie,   lastbils-/busschaufför,   sekreterare, bonde....
    Här är en del av skyddade yrkestitlar:
    Advokat (ledamot av Sveriges advokatsamfund). Apotekare Arbetsterapeut Auktoriserad revisor Auktoriserad tolk Auktoriserad translator Brandman Dietist Civilingenjör Fil. doktor Fil. kand Fil. mag Godkänd revisor Jur. kand Lots Läkare Logoped Officer Polis Psykolog Psykoterapeut Räddningsledare (inom räddningstjänsten) Sjukgymnast Sjuksköterska Sjökapten Tulltjänsteman Tandhygienist Tandläkare Trafiklärare Trafikinspektör
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:38:42 följande:
    Rekomenderar åter igen att ni läser den länk till en motion någon la till riksdagen angående Vård och omsorgsprogrammets avsaknad av yrkestitel...

Det är inte jag som bestämt att det är så.. Men det står klart och tydligt att programmet är förberedande för att arbeta som till exempel personlig ass, mentalvårdare, undersköterska.. Och att man får sin titel först vid anställning...

Varför kommunerna väljer att kalla det undersköterskeutbildning får du fråga dem, för jag är då ingen kommunal tjänsteman...
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:19:10 följande:
    Men dom du inte kör lastbil, så är du inte lastbilschaffis... Jobbar du inte som bonde, så är du inte bonde. Jobbar du inte som sekreterare så är du inte sekreterare.. Bibliotekarie är dock en titel man har hela sitt liv efter examen från högskola universitet...

Likaså, Jurist, läkare, civilingenjör, barnmorska, lärare, Sjuksköterska..
    Lärare är inten skyddad yrkestitel och det heter jur.kand inte jurist.
  • Ocensurerad
    ullis83 skrev 2011-02-15 14:41:32 följande:
    den här läser jag just nu
    www.medlearn.se/Utbildning/Underskoterska
    Ja, jag har också läst den och påpekade då för kursledaren att det är ett felaktigt namn. Hennes svar var "ja vet, men jag kan tyvärr inte ändra det. Det är inte jag som får eleverna att tro att dem blir examinerade undersköterskor.."
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?