• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • bakeacake83
    Martina86 skrev 2011-02-15 15:02:12 följande:
    NEJ!!!!
    Du kan INTE anställas som undersköterska om du inte läst till det, då anställs du till vårdbiträde!
    Och jo, har du läst på tex komvux UNDERSKÖTERSKA PROGRAMMET så ÄR du USK, lägg ner nu för fasiken!
    Nej, det är fortfarande arbetsgivaren som betsämmer vad du anställs som. Du kan anställas som vårdbiträde även om du läst omsorgsprogrammet med. Men jag håller med om att man är usk efter undersköterskeprogrammet (och nej, jag är inte ts)
  • Ocensurerad
    Martina86 skrev 2011-02-15 15:02:12 följande:
    NEJ!!!!
    Du kan INTE anställas som undersköterska om du inte läst till det, då anställs du till vårdbiträde!
    Och jo, har du läst på tex komvux UNDERSKÖTERSKA PROGRAMMET så ÄR du USK, lägg ner nu för fasiken!
    NEJ, Du är föreberedd för en anställning som undersköterska....
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 15:00:35 följande:
    Förstår fortfarande inte vad du vill med det du skriver?
    Vad jag vill med det? Att du motsäger dig själv.
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:03:23 följande:
    Nej, det är fortfarande arbetsgivaren som betsämmer vad du anställs som. Du kan anställas som vårdbiträde även om du läst omsorgsprogrammet med. Men jag håller med om att man är usk efter undersköterskeprogrammet (och nej, jag är inte ts)
    Det är ju väldigt spännande att du blev medlem här på forumet efter att TS försvunnit.. så jag förstår att folk tror du är ts....
  • Martina86
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:03:23 följande:
    NEj ni har så jäkla fel så ni förstår inte, alla som inte läst utbidlningen anställs som vårdbiträde och resten som läst till USK, ring och kolla med komunal så får ni se, jag har gjort det!
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:04:18 följande:
    Vad jag vill med det? Att du motsäger dig själv.
    ???
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 15:03:33 följande:
    NEJ, Du är föreberedd för en anställning som undersköterska....
    Vad stör de dig om de som gått undersköterskeprogrammet på komvux eller BTH (jo på BTH heter det jsut UNDERSKÖTERSKEPROGRAMMET) och kallar sig usk efter det, utan att vara sntällda?
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 15:04:29 följande:
    Det är ju väldigt spännande att du blev medlem här på forumet efter att TS försvunnit.. så jag förstår att folk tror du är ts....
    Det samma till dig. Nu vet jag vem som är ts och det gör du med. Och nej, jag blev inte medlem efter att ts försvunnit, blev det långt före.
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:05:04 följande:
    Vad stör de dig om de som gått undersköterskeprogrammet på komvux eller BTH (jo på BTH heter det jsut UNDERSKÖTERSKEPROGRAMMET) och kallar sig usk efter det, utan att vara sntällda?
    Om du läser BTHs kursbeskrivning så står det ingenstans att man blir utbildad Undersköterska. Undrar om du inte behöver en kurs i läsförståelse!
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:05:49 följande:
    Det samma till dig. Nu vet jag vem som är ts och det gör du med. Och nej, jag blev inte medlem efter att ts försvunnit, blev det långt före.
    Nej, jag har ingen aning om vem TS är och jag bryr mig inte heller... Varför skulle jag veta det? Vad är det du insinuerar??
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?