• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • bakeacake83
    ullis83 skrev 2011-02-15 14:48:31 följande:
    men det är ju egentligen löjligt, alla i min kurs är ju faktiskt "blivande undersköterskor" då vi med största sannolikhet kommer få jobb efteråt....spela roll, jag säger att jag läser undersköterksa, så får alla säga vad dom vill, jag ljuger ju inte, jag bara struntar i att säga "jag läser omvårdnadsprogrammet och ska sen söka jobb som undersköterska"
  • ullis83

När man är gravid kallar alla inom mödravården en för mamma, det stämmer ju inte eftersom jag inte är mamma förrän bebisen är ute, men vem bryr sig...man kan väl få säga vad man vill..

samma sak här..jag kan ju inte säga att jag är legitimerad undersköterksa när jag är klar, men att jag är undersköterska kan jag säga, då jag har samma utbildning som en som jobbar...struntar i vad riksdagen säger..så säger jag

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:50:34 följande:
    Under ditt förra namn i tråden  Vi som pluggar till undersköterska ,tråd nummer 5
    Du misstar mig nog med någon annan. Tyvärr!
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:51:28 följande:
    Ja, kalla du dig det om du vill, Kunde inte bry mig mindre...

Men faktum ÄR att man inte är Undersköterska förens man jobbar som det...

Och vadå motionen är gammal? dem har fortfarande inte gjort någon ändring av det som motionen föreslog....
    Eftersom det inte är en skyddad titel så finns det inget som säger att man bara kan vara usk när man anställs som det.

Dessstuom behöver man inte ens utbildning för att anställa som det.
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:51:28 följande:
    Ja, kalla du dig det om du vill, Kunde inte bry mig mindre...

Men faktum ÄR att man inte är Undersköterska förens man jobbar som det...

Och vadå motionen är gammal? dem har fortfarande inte gjort någon ändring av det som motionen föreslog....
    Jag skriver i mitt cv att jag är undersköterska, även om just nu inte är anställd som det.
  • ullis83
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:49:43 följande:
    Eftersom undersköterska onte är en skyddad yrkestitel får faktiskt vem som helst kalla sig undersköterska
    jo, men det är ju en lögn då..jag ljuger ju inte om jag efter min utbildning säger att jag är undersköterksa....eller jo, enligt riksdagen, men vi snackar riktigt människor nu, inte politiker
  • ullis83
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:52:50 följande:
    Eftersom det inte är en skyddad titel så finns det inget som säger att man bara kan vara usk när man anställs som det.

jo, det heter väl vårdbiträde annars..
  • Angelisso

Jag har gått omvårdnadsprogrammet och jobbar som undersköterska, även mina vänner

• Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:52:50 följande:

Så du menar att vem som hellst kan anställas som USK?

Vad jag vet är det iaf i min kommun krav på omvårdnadsprogrammet eller att man är SSK-stud med minst 2 terminer klara eller Läkar stud med oklart hur många terminer man måste läst..

I Landstinget är det Omvårdnadsprogrammet eller SSK-stud med 4 terminer klara eller läkar-stud...
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:54:18 följande:
    Visst. Vi säger så då. Men faktum är att ajg vet vem du är.
    Va bra att du vet vem jag är. Kunde inte bry mig mindre om det heller faktiskt...
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?