• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:59:30 följande:
    Trevligt, läste första terminen på KI men sedan bytte jag till uppsala istället. Vad är det för kurs du läser nu?
    Har precis börjat med Mikrobiologi, immunologi och hygien..
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 17:04:59 följande:
    Vård i ett hälsoperspektiv...
    Har ni läst anatomikursen än?
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 17:08:54 följande:
    Har precis börjat med Mikrobiologi, immunologi och hygien..
    fast den är ju i T3 och du läste väl bara T1 eller T2?
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 17:12:26 följande:
    fast den är ju i T3 och du läste väl bara T1 eller T2?
    T2, den ingår som en delkurs i vård i ett hälsoperspektiv...

Anatomikursen är ju T1...
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 17:13:39 följande:

Fel av mig blandade ihop den med en annan kurs.
  • PiaSofia

Visst hade ni Gunilla W i anatomikursen?
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 17:23:57 följande:
    Visst hade ni Gunilla W i anatomikursen?
    Nej, ingen Gunilla W..
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 17:25:10 följande:
    Nej, ingen Gunilla W..
    Inte Gunilla Westermark? Har hon slutat då? Vem hade ni i anatomi? Läste anatomikursen på KI nämligen.
  • Ocensurerad

Vi hade en hel bunt föreläsare som jag knappast kommer ihåg namnet på..

Kursledare var Inger S

• PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 17:28:35 följande:

Kursledare var Inger S
    Inger var inte kursansvarig när jag gick då var det Gunilla. Men förmodligen hade ni med Ann-Christin Olofsson någonting.
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 17:28:35 följande:

Kursledare var Inger S
    Visst har ni fortfarande en hemtenta i Vård i ett hälsoperspektiv?
  • PiaSofia

Det var snabbt avancerat från T1 till T2 på bara några timmar
  • bananiss

Men, du blir inte Uska av att utbilda dig till det någon annanstans heller. Det är ALLTID arbetsgivaren som sätter titeln. Omvårdnadsprogrammet är likvärdigt allt annat. Jag jobar själv som Uska och gick omvårdnad :)

Lilla bädisen beräknad 1 Juli :) <3
  • bananiss
    bananiss skrev 2011-02-23 19:29:19 följande:
    Men, du blir inte Uska av att utbilda dig till det någon annanstans heller. Det är ALLTID arbetsgivaren som sätter titeln. Omvårdnadsprogrammet är likvärdigt allt annat. Jag jobar själv som Uska och gick omvårdnad :)
    Kan tillägga att man visste kan kalla sig USKa, du är ju utbildad till uska även om du inte har jobbat som det.
    Lilla bädisen beräknad 1 Juli :) <3
  • lilly2011

Hej 
    Jag behöver hjälp med de frågor att hitta svar det nåt som jag går med i vilse.

om någon kan hitta rätt svar på det så hoppas att hjälpa mig med.

1. Beskriv vad du gör om du skadar dig på jobbet eller på väg till jobbet.Beskriv också vilka lagar och försäkringar som kan komma ifråga.

2. Kommunalt och landstingskommunalt anställd vårdpersonal har reducerad (reducerad = minskad) arbetstid i förhållande till 40 tim/v. utslaget på ett 4 veckors schemamedan om de som jobbar på ett privat företag eller som personlig assisten där brukaren har anställt direkt kan jobba upp till 40tim/v, hur kommer det sig? Förklara detta med stöd av lagar och andra avtal.

3. Med krisstöd avses det psykiska och sociala omhändertagandet vid olyckor och akutakrissituationer. På varje arbetsställe ska finnas den beredskap och de rutiner som behövs med hänsyn till verksamhetens. Skriv ett förslag på hur krisstöd skulle kunna Sidan 9 av 13organiseras på en arbetsplats där du har arbetat, eller kanske kommer att arbeta på framöver. Använd länkarna som hjälp.www.av.se, AFS 1999:07 första hjälpen och krisstöd.(Bilaga 1 sid 22),                              www.krisinformation.se

4. Beskriv den fysiska och psykosociala arbetsmiljön på en arbetsplats där du varit. a. Vilka två personer vänder du dig till på arbetsplatsen i arbetsmiljöfrågor. b. Vad inom lagstiftningen (Arbetsmiljölagen) vill du hänvisa till, när du vill skapa förbättringar!c. Tala om vad som varit bra på arbetsplatsen.d. Föreslå förbättringar i frågor där det inte varit så brawww.riksdagen.se,  SFS 1977:1160 Arbetsmiljölagen, kapitel 3, §1a -4…vad av detta vill du hänvisa till,   www.av.se Arbetsmiljöverket lag och rätt föreskrifter (AFS), vilka av föreskrifterna och vad i dessa hänvisar du till!
    omvårdnadprogrammet/ utbildning till undersköterska
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?