• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • bakeacake83
    Astarte skrev 2011-02-15 15:25:59 följande:
    Ja, du tycker så, ja. Men det gör inte jag. Så långt är jag med, men jag fattar egentligen inte varför. . . Vi kan ta något annat än SSK om du hängde upp dig på legitimationen. Jag kan ta ett exempel från så sent som idag när jag sprang på en ny person på jobbet och hon frågade mig em jag är. Då svarade jag "jag är bibliotekarie, men jag jobbar som administratör". Det var väl inget konstigt med det? Tror hon förstod precis vad jag menade.
    Nej, jag ser heller inget konstigt med att man kallar sig undersköterska efter att ha gått vård- omsorgsprogrammet (undersköterskeprogrammet).

Men det är fortfarande arbetsgivaren som anställer och bestämmer: Vi säger att en arbetsgivare ska anställa 10 st personer inom hemtjänsten. 8 av dem är utbildade undersköterskor (dvs de har gått undersköterskeprogrammet), 2 av dem är inte utbildade (dvs outbildade) men har jobbat i 10 år inom hemtjänsten. Att de första 8 anställs som undersköterskor är självklart. Men vill arbetsgivaren anställa de 2 andra som undersköterskor istället för vårdbiträden så är det helt upp till honom/henne.
  • Martina86
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:25:38 följande:
    Nej, det behöver jag inte ha gjort. Och jo jag anställdes och jobbade som undersköterska på sjukhuset hela min studietid utan 1350p omvårdnadsämnen. enda omvårdnadsämne jag läst då var medicinskt grundkurs, läste natur på gymnasiet.
    det var VÄLDIGT märkligt, för på sjukhus om något MÅSTE du vara USK för att få anställas, vårat sjukhus anställer absolut INTE andra utan USK utb
  • bakeacake83
    Martina86 skrev 2011-02-15 15:29:20 följande:
    Ja just det, vad är det du inte förstår???
    Nej det är INTE upp till varje arbetsgivare att bestämma.......vi tar det igen
    Är du INTE usk anställs du som vårdbiträde, därav lägre lön för att du INTE är usk
    I våran kommun(säkert olika) får du bara jobba 300 dagar som vårdbiträde, sen måste du läsa USK utb, eller söka annat jobb, du kan inte heller få anställning som vårbiträde, för du måste vara usk, sen finns det alltid dem som glidit igenom nätet, för att ingen har haft koll på LAS dagar
    Ja det är vad din kommun har bestämt. Men det är upp till varje enskild arbetsgivare eller kommun att bestämma vem som ska anställa som vb alternativt undersköterska och detta är för att undersköterska inte är någon reglerad eller skyddad yrkestitel, dvs vem som helst får kalla sig för undersköterska. 
  • Astarte
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:29:41 följande:
    Nej, jag ser heller inget konstigt med att man kallar sig undersköterska efter att ha gått vård- omsorgsprogrammet (undersköterskeprogrammet).

Men det är fortfarande arbetsgivaren som anställer och bestämmer: Vi säger att en arbetsgivare ska anställa 10 st personer inom hemtjänsten. 8 av dem är utbildade undersköterskor (dvs de har gått undersköterskeprogrammet), 2 av dem är inte utbildade (dvs outbildade) men har jobbat i 10 år inom hemtjänsten. Att de första 8 anställs som undersköterskor är självklart. Men vill arbetsgivaren anställa de 2 andra som undersköterskor istället för vårdbiträden så är det helt upp till honom/henne.
    Precis. Nu är det väl ovanligt att man får en tjänst som USK utan utbildning, eftersom arbetsgivaren rimligtvis måste lägga på lite på lön då, och det brukar de inte vara så pigga på! Men visst går det! Är det brist på folk eller så kan det ju bli så.
  • bakeacake83
    Martina86 skrev 2011-02-15 15:30:57 följande:
    det var VÄLDIGT märkligt, för på sjukhus om något MÅSTE du vara USK för att få anställas, vårat sjukhus anställer absolut INTE andra utan USK utb
    Anledningen att jag snställdes som usk var för att jag dels hade jobbat inom vården tidigare  ffa inom äldrevården, men jag gjorde prao i 8:an och 9:an på en avdelning på sjukhuset. Den enhetschefen blev sedan enhetschef över en annan avdelning långt senare och jag kontaktade henne, berättade att ajg hade jobbat inom äldrevården men att ajg inte var utblidad undersköterska men hade precis börjat på ssk-programmet (detta var 4 år sedan) och att jag sökte extrajobb. Jag trodde att jag skulle få vänta minst ett år innan jag kunder få jobba men hon anställde mig som undersköterska med en gång. Och nej, hon gjorde inget fel.
  • Martina86

NEJ!
    Det är samma rakt igenom, det enda som kan skilja är hur många dagar du får arbeta utan utbildning!
    Nej vem som helst får inte kalla sig USK, om man inte läst till det

• Ocensurerad
    Martina86 skrev 2011-02-15 15:34:27 följande:
    NEJ!
    Det är samma rakt igenom, det enda som kan skilja är hur många dagar du får arbeta utan utbildning!
    Det är verkligen döfött att få henne att förstå.. Spelar ingen roll vad det handlar om, lika bra att man ger upp. Annars blir man bara ännu surare...
  • bakeacake83
    Martina86 skrev 2011-02-15 15:34:27 följande:
    NEJ!
    Jo eftersom det inte är en skyddad yrkestitel. Men vissst det är inte vanligt att anställas som undersköterska om man inte är utbildad med det existerar. Min gamla klasskamrat jobbade på Karolinska Sjukhuset som undersktöerska efter att ha läst 1 termin på ssk programmet, hon var inte undersköterska sedan innan men belv anställd som det ändå.
  • Martina86
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:34:27 följande:
    Anledningen att jag snställdes som usk var för att jag dels hade jobbat inom vården tidigare  ffa inom äldrevården, men jag gjorde prao i 8:an och 9:an på en avdelning på sjukhuset. Den enhetschefen blev sedan enhetschef över en annan avdelning långt senare och jag kontaktade henne, berättade att ajg hade jobbat inom äldrevården men att ajg inte var utblidad undersköterska men hade precis börjat på ssk-programmet (detta var 4 år sedan) och att jag sökte extrajobb. Jag trodde att jag skulle få vänta minst ett år innan jag kunder få jobba men hon anställde mig som undersköterska med en gång. Och nej, hon gjorde inget fel.
    Det är väl en jäkla skilnad, då fick ju du jobbet för att du läste till SSK, men du kan inte anställas på ett sjukhus om du inte har USK utb eller påbörjade studier till SSK
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 15:36:11 följande:
    Det är verkligen döfött att få henne att förstå.. Spelar ingen roll vad det handlar om, lika bra att man ger upp. Annars blir man bara ännu surare...
    Jag är inte ts. Men jag ska nog byta namn tror jag...
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?