• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:28:24 följande:
    När är du klar då? Barnmorska vill de felsta bli... Jag börjar master i häslovetenskap till hösten
    Haha, jadu. 2 år typ.. Om jag inte ska klämma ut några barn emellan.. Sen måste jag ju bli barnmorska också..
  • sirisdotter

Brukar det inte stå  "civilingenjör NN  fyller 90 år på söndag"    - knappast f d civilingenjör.   Inte ens  "F d civilingenjör NN har avlidit",   tror jag,

• Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:28:24 följande:
    När är du klar då? Barnmorska vill de felsta bli... Jag börjar master i häslovetenskap till hösten
    Haha, ja alla vill bli barnmorskor.. däremot har vi faktiskt en kille som vill jobba på geriatriken, den enda..
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 16:30:30 följande:
    Haha, ja alla vill bli barnmorskor.. däremot har vi faktiskt en kille som vill jobba på geriatriken, den enda..
    Jag ville aldrig bli barnmorska. Vart läser du?
  • PiaSofia
    sirisdotter skrev 2011-02-15 16:30:17 följande:
    Brukar det inte stå  "civilingenjör NN  fyller 90 år på söndag"    - knappast f d civilingenjör.   Inte ens  "F d civilingenjör NN har avlidit",   tror jag,
    Sant, men det är ju för civilingejör är en skyddad yrkestitel, det är nåt du alltid är.
  • PiaSofia

Själv läste jag min ssk vid uppsala uni

• Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:34:16 följande:
    Jag ville aldrig bli barnmorska. Vart läser du?
    KI
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 16:52:15 följande:
    KI
    Trevligt, läste första terminen på KI men sedan bytte jag till uppsala istället. Vad är det för kurs du läser nu?
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:59:30 följande:
    Trevligt, läste första terminen på KI men sedan bytte jag till uppsala istället. Vad är det för kurs du läser nu?
    Vård i ett hälsoperspektiv...
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 17:04:59 följande:
    Vård i ett hälsoperspektiv...
    Går den i T1 numera?! Där ser man vad de ändrar om
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?