• Kiira

bebis juli 2011 =)

hejsan! finns en väldans massa trådar om bf kring juli. men de är så ofantligt stora o svåra o hänga med i om man inte gjort de från start.

så ja tänkte att ja öppnar en ny tråd som ja hoppas inte blir sådär stor utan mera lagom.
     ända "kravet" är att vi väntar bebis i juli. vilket barn i ordningen spelar ingen roll. =)

så om du liksom ja ska ha bebis i juli och vill ha någon att dela denna längtan med så skriv!

kram från en riktigt kallt norrland! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 18:46
    en preliminär Bf Lista, stämmer inte något så hojta så ändrar ja! =)

Awesom bf 4 juli första barnet
    Ofeigur bf 7 juli
    Ts Mamma bf 9 juli andra barnet
    Jennx bf 12 juli andra barnet
    nina1977 bf 14 juli fjärde barnet
    Assis bf 15 juli tredje barnet
    HejHoppDå bf 20 juli andra barnet
    Kiira bf 21 juli tredje barnet
    Annaliz bf 24 juli första barnet
    Limpan bf 24 juli andra barnet
    Arbetsmyran bf 25 juli
    Bebbe011 bf 26 juli
    Momii bf 26 juli andra barnet
    Hattifnatt bf 31 juli första barnet

Linnali bf andra barnet
    Parker01 bf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 18:47
    en preliminär Bf Lista, stämmer inte något så hojta så ändrar ja! =)

Awesom bf 4 juli första barnet
    Ofeigur bf 7 juli
    Ts Mamma bf 9 juli andra barnet
    Jennx bf 12 juli andra barnet
    nina1977 bf 14 juli fjärde barnet
    Assis bf 15 juli tredje barnet
    HejHoppDå bf 20 juli andra barnet
    Kiira bf 21 juli tredje barnet
    Annaliz bf 24 juli första barnet
    Limpan bf 24 juli andra barnet
    Arbetsmyran bf 25 juli
    Bebbe011 bf 26 juli
    Momii bf 26 juli andra barnet
    Hattifnatt bf 31 juli första barnet

Linnali bf andra barnet
    Parker01 bf

• Svar på tråden bebis juli 2011 =)
  • knopprosa

Men oj vad många det var som är hästintresserade här då =) Själv har jag två arabhästar men vi får föl i maj så då har jag tre.. Vet inte riktigt hur tiden ska räcka till men ;)

• knopprosa
    Ofeigur skrev 2011-03-05 11:59:48 följande:
    haha¨på något vis så fixar men den tiden=)
    Ja allt går ju om man vill :)
  • Puggan
    Kezelie skrev 2011-03-04 15:45:04 följande:
    Vad är det för hästar du föder upp? Håller på med hästar också, fast jag håller på med betäckning då jag har hingstar. Haha Shetlandsponnysar! :)

Är det inte jobbigt att tänka att du måste göra snitt?
    Kram
    Jag har fullblodsston (2 st) som är dräktiga med min egna welsh hingst, fick en riktigt trevlig fölunge i fjol av ett av fullbloden (iofs med min hingsts pappa). Så betäckte båda i somras har fölning 20 maj och 24 juni, fast den som fick i fjol gick över 19 dagar, hoppas hon är snabbare iår så hon hinner föla innan mig..

Tycker det ska bli skönt med snitt, jag och min BM kom fram till att det var det bästa alernativet för mig..
  • Puggan
    Kezelie skrev 2011-03-04 20:59:50 följande:
    Sedär, haha roligt! :) Men rider du nu när du gravid?

Jag kör ju mina små ponnysar massor, fast nu har orken börjat ta slut lite så då har jag lilla syster istället som håller igång dem! :D
    Rider också sålänge min kropp tillåter, hade dock några hästar på inridning, men de fick jag omplacera när jag fick reda på att jag skulle ha unge..
    Rider min pärla (8 årigt hbl som jag haft sedan han var föl), han har aldrig varit så snäll som han är nu när jag rider gravid (förutom kanske när jag red med brutet ben).
    Förutom honom har jag 2 fbl sto, 1 ridponnysto, 1 welsh hingst, 1 welsh mountain hingst, 1 ardennetsto, 1 welsh mounatin valack, 1 welsh partbred valack, 1 ridponnyvalack och som sagt så är fullbloden dräktiga.
    2 hundar och 1 katt...
    Har en underbar medryttare som hjälper mig med allt möjligt...

Har dock varit så sjukt trött så jag har knappt orkat med hästarna, har bara velat ligga på soffan hela vintern så hästarna har fått vila lite under tiden, men nu börjar vi komma igång igen...
  • Puggan
    Annaliz skrev 2011-03-04 16:27:11 följande:

En kanske lite dum fråga, får man välja om man vill snittas eller? :)

Man kan ju "vägra", ingen som kan tvinga en att föda vaginalt.
    Nästa gång jag ska till BM ska vi skriva en remiss, då vi (jag, BM och kuratorn) tror att ett snitt blir det bästa för mig...
  • Ofeigur

Jag skulle också rida om jag hade vuxna hästar ett tag till om jag inte hade foglossningar eller ngt sånt.
    Saknar det men nu är det ju inte långt kvar tills man inte kan komma upp på hästen äns=)
    Min bm tyckte detvar bra ttt jag ade unga hästar=) dom gillar ju inte att man rider i rav.

• Ts Mamma

Min BM sa "Ja, det är väl ingen ide att jag förbjuder dig att rida kan jag tro och du vet säkert bättre än mig hur just den hästen fungerar så rid på du så länge du kan - det är ju trots allt en bra motions form..."

Klok BM det där...

Men det är väl inge själva ridningen som är farlig utan OM något skulle hända - med mitt sto som jag sålde i höstas så hade jag absolut kunnat rida till BF - hon var snällare än ett lamm och brydde sig inte om nått. Pigg och framåt på gränsen till het men med nerverna på rätta stället - både min bonus då 11 och min dotter då 6 år red henne själv... Enda gången hon reagerade för något var då vi red längs med en väg en gång och det kom en brandbil i utryckning bakom en kurva - då tog hon ett skutt åt sidan, that's it...

Å så älskade hon att tävla med min sambo då han ibland för sällskapets skull cyklade med en lång (1,6 mil) vi har - cyklade han före drog hon på av baar den, men det var jag ju väl medveten om och det var rätt skoj sen så gjorde hon det aldrig på ett dumt sätt utan mer "Va fan, ska han dra iväg gör väl jag det med men säg till om du vill att jag stannar..." typ...

Det var verkligen one of a kind - en sån häst man bara får tag i en gång i livet och jag kan verkligen sakna henne massor men vet att hon har det toppen hos sin nya ägare...

Ts ponny är ett russ, 17 år och med mycket motor och egen vilja men gudasnäll - gör aldrig något ofog mer än att om T slappnar av och börjar åka häst så gör hon som hon vill, de vill säga - stannar hellre och äter lite än går dit det var tänkt från början så det är för min dotter en super häst då hon MÅSTE rida när hon rider henne och då går det riktigt, riktigt bra, mycket för att hon är så pass skolad som hon är också så planen är att T och Zita ska starta i dressyr under våren - T har siktet inställt - hon ska bli bäst....

Sarona som jag rider med Skrutt & Zita nu är ett fjordsto på 12år och ägs fortfaarnde av uppfödaren - en kanon kompis om än lite nervig ibland och lättskrämd så därför håller jag mig på känd mark med henne just nu för hon har en tendens att resa sig och dra när hon blir rädd och det vill jag helst slippa just nu...

Asta är unghästen vi tränar just nu och håller på att köra & rida in - men det kommer att bli lite vila för henne också snart då både jag och ägaren ska har barn i sommar... Asta är ett energiknippe utan dess like och just ni jobbar vi henne mycket från marken och hoppas kunna spänna för vagnen i vår. Hon tror att hon är ett föl fortfarande och beter sig där efter, i höstas bröt hon handen på mig då jag skulle ta in henne och hon fick ett föl ryck där hon puffade till mig, reste sig och försökte svänga om i full fart men si det gick inte, hon kom ingen vart men min hand blev lagt i gips 5 veckor...

• Ts Mamma
    Ofeigur skrev 2011-03-05 16:11:19 följande:
    oj ja det kan ju hända saker med djur . Det måste man ju ha med i beräkningarna=)
    Jo så är det ju därför skulle jag aldrig hoppa upp på en häst jag inte kände väl eller visste exakt hur den reagerade i olika situationer men i paddocken är hon kolugn sen så rider man ju (i alla fall jag) på ett annat sätt bär jag är gravid, har  mer koll runt omkring, både med öron och öron och sen går jag inte in i en kamp om det skulle bli en - då backar jag nog lite innan eller då jag känner att den är på G - vilket jag inte gör i vanliga fall då kamperna är till för att vinnas...

Men, men nu har jag tagit klivet över till v.23 förresten och Pyret är sjövilt där inne...
Svar på tråden bebis juli 2011 =)