Ts Mamma skrev 2011-03-05 16:06:41 följande:
Min BM sa "Ja, det är väl ingen ide att jag förbjuder dig att rida kan jag tro och du vet säkert bättre än mig hur just den hästen fungerar så rid på du så länge du kan - det är ju trots allt en bra motions form..."
Klok BM det där...
Men det är väl inge själva ridningen som är farlig utan OM något skulle hända - med mitt sto som jag sålde i höstas så hade jag absolut kunnat rida till BF - hon var snällare än ett lamm och brydde sig inte om nått. Pigg och framåt på gränsen till het men med nerverna på rätta stället - både min bonus då 11 och min dotter då 6 år red henne själv...

Enda gången hon reagerade för något var då vi red längs med en väg en gång och det kom en brandbil i utryckning bakom en kurva - då tog hon ett skutt åt sidan, that's it...
Å så älskade hon att tävla med min sambo då han ibland för sällskapets skull cyklade med en lång (1,6 mil) vi har - cyklade han före drog hon på av baar den, men det var jag ju väl medveten om och det var rätt skoj sen så gjorde hon det aldrig på ett dumt sätt utan mer "Va fan, ska han dra iväg gör väl jag det med men säg till om du vill att jag stannar..." typ...
Det var verkligen one of a kind - en sån häst man bara får tag i en gång i livet och jag kan verkligen sakna henne massor men vet att hon har det toppen hos sin nya ägare...
Ts ponny är ett russ, 17 år och med mycket motor och egen vilja men gudasnäll - gör aldrig något ofog mer än att om T slappnar av och börjar åka häst så gör hon som hon vill, de vill säga - stannar hellre och äter lite än går dit det var tänkt från början så det är för min dotter en super häst då hon MÅSTE rida när hon rider henne och då går det riktigt, riktigt bra, mycket för att hon är så pass skolad som hon är också så planen är att T och Zita ska starta i dressyr under våren - T har siktet inställt - hon ska bli bäst....
Sarona som jag rider med Skrutt & Zita nu är ett fjordsto på 12år och ägs fortfaarnde av uppfödaren - en kanon kompis om än lite nervig ibland och lättskrämd så därför håller jag mig på känd mark med henne just nu för hon har en tendens att resa sig och dra när hon blir rädd och det vill jag helst slippa just nu...
Asta är unghästen vi tränar just nu och håller på att köra & rida in - men det kommer att bli lite vila för henne också snart då både jag och ägaren ska har barn i sommar...

Asta är ett energiknippe utan dess like och just ni jobbar vi henne mycket från marken och hoppas kunna spänna för vagnen i vår. Hon tror att hon är ett föl fortfarande och beter sig där efter, i höstas bröt hon handen på mig då jag skulle ta in henne och hon fick ett föl ryck där hon puffade till mig, reste sig och försökte svänga om i full fart men si det gick inte, hon kom ingen vart men min hand blev lagt i gips 5 veckor...

Haha aj, vilket föl.
Jag hade en arab valack som jag bestämde mig att avliva efter ett försök när han fått tarmvred. Han var 22år, och tog bort honom förra året aug 2010. Riktigt hemskt, men han var också en riktig underbaring.
Liksom kunde gör allt på honom och han skulle liksom inte skada en enda fluga. När min okunniga lilla syster började rida då var han en kanon bra börjar häst, hon lärde sig enormt mycket på honom. Riktig lugn och trevlig herre som hade hjärtat och hjärna på rätt ställe.
Han gjorde typ samma som din, fast vi fick möte av en ambulans i fullaste fart. Han steg åt sidan lite snabbt med små bekymmrad min efter det var det som ingeting. Haha Saknar honom rejält mycket, otroligt underbar var han!
Den ena shetlandshingsten jag har är ju 2år, visst han är inte så stor, men man ska inte underskatta honom. Min sambo får nu för tiden hanskas med honom när vi går till hagen och in till boxen osv. Däremot tränar jag honom lite rund korall träning och NH, precis satt mig in i det. Men då han kan få sina ryk för sig och han BLIR otroligt stark när han får dem klarar jag inte riktigt av honom nu när jag är gravid. Provade en gång, men det var hopplöst!
Orken att hålla emot finns inte helt kvar längre känner jag, haha. Inte samma kondition som man var innan magen började växa utåt lite. Men kommer nog köra så länge jag kan och orkar, även ute på promenader med ena shetlandshingsten som är 14år. Beter sig som en gammal valack oavsett om ston är i närheten eller inte. Han kan man lita på i ur och skur! :)