• Kiira

bebis juli 2011 =)

hejsan! finns en väldans massa trådar om bf kring juli. men de är så ofantligt stora o svåra o hänga med i om man inte gjort de från start.

så ja tänkte att ja öppnar en ny tråd som ja hoppas inte blir sådär stor utan mera lagom.
     ända "kravet" är att vi väntar bebis i juli. vilket barn i ordningen spelar ingen roll. =)

så om du liksom ja ska ha bebis i juli och vill ha någon att dela denna längtan med så skriv!

kram från en riktigt kallt norrland! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 18:46
    en preliminär Bf Lista, stämmer inte något så hojta så ändrar ja! =)

Awesom bf 4 juli första barnet
    Ofeigur bf 7 juli
    Ts Mamma bf 9 juli andra barnet
    Jennx bf 12 juli andra barnet
    nina1977 bf 14 juli fjärde barnet
    Assis bf 15 juli tredje barnet
    HejHoppDå bf 20 juli andra barnet
    Kiira bf 21 juli tredje barnet
    Annaliz bf 24 juli första barnet
    Limpan bf 24 juli andra barnet
    Arbetsmyran bf 25 juli
    Bebbe011 bf 26 juli
    Momii bf 26 juli andra barnet
    Hattifnatt bf 31 juli första barnet

Linnali bf andra barnet
    Parker01 bf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-21 18:47
    en preliminär Bf Lista, stämmer inte något så hojta så ändrar ja! =)

Awesom bf 4 juli första barnet
    Ofeigur bf 7 juli
    Ts Mamma bf 9 juli andra barnet
    Jennx bf 12 juli andra barnet
    nina1977 bf 14 juli fjärde barnet
    Assis bf 15 juli tredje barnet
    HejHoppDå bf 20 juli andra barnet
    Kiira bf 21 juli tredje barnet
    Annaliz bf 24 juli första barnet
    Limpan bf 24 juli andra barnet
    Arbetsmyran bf 25 juli
    Bebbe011 bf 26 juli
    Momii bf 26 juli andra barnet
    Hattifnatt bf 31 juli första barnet

Linnali bf andra barnet
    Parker01 bf

• Svar på tråden bebis juli 2011 =)
  • Annaliz
    SamsonS skrev 2011-06-16 16:27:49 följande:
    Jag vet, tycker allt det där är skitkrångligt! Har fortfarande inte efter mer än 30 dagar fått reda på min SGI. Ringde dom igår och det jag fick till svar var att jag skulle ringa igen nästa vecka om jag inte hört något denna veckan Obestämd Sen hade jag en speciell blankett att fylla i iom att jag studerar, som var superkrånglig, så jag hoppas verkligen att allt blev rätt så man slipper hålla på o krångla jättelänge...
    Ja och det roliga är att jag inte tycker man får ett dugg hjälp av dem. Man får bara luddiga svar. Och sen är det ju bara så att man får ta reda på allt själv också, men det är ju lite svårt när man inte vet vad det är man ska ta reda på riktigt? ;) Det är därför jag vänder mig hit till olika forum till folks erfarenheter istället för det hjälps jag av väldigt mycket :D
  • SamsonS

Åhh, jag börjar få lite små panik! Köpte för ett bra tag sen ett vägghängt skötbord som vi tyckte skulle vara jättesmidigt, vi hade flera förslag på var vi skulle sätta det, inne på toaletten eller i tvättstugan bland annat. Men nu, när vi ska sätta upp det kan tydligen inte min sambo sätta upp det iaf. I badrummet- han vill inte skruva i kaklet. I tvättstugan- i ena väggen hittar vi inte vart elledningen går (och det kan jag förstå att han inte vill chansa på), plus att han måste ha det så långt som möjligt åt ett håll, men då går det inte att öppna dörren Rynkar på näsan en annan vägg i tvättstugan- där sitter några krokar att hänga saker på, som tydligen inte går att ta bort (varför vet jag inte, är bara vanliga träkrokar att hänga typ handdukar på), sätter vi skötbordet ovanför dom blir det för högt. Vet inte riktigt vad jag ska göra Rynkar på näsan precis som att han har bestämt sig för att det inte funkar att ha det någonstans. Och när jag då frågar hur han tycker vi ska göra svarar han att han inte vet, köpa ett annat. Jaha? Vad för annat? Vi har ingen plats att ha ett skötbord på...och har inte pengar just nu till att köpa ett sprillans nytt. Hade sen tanken på att bara ha en skötbädd på diskbänken ute i tvättstugan, men den är liksom lite för smal och bädden för lång...
    Känner mig jättegnällig men jag vill ju få färdigt ju Rynkar på näsan

Pyret beräknad 25/7-11 <3
  • Kiira

är de de dära typiska boa syndromen som har drabbat de flesta?  =)

själv har min kropp sagt upp mig som ägare.. känns de som. den gör ont o magen har blitt så stor o utåt putande att de gör rikigt ont i skinnet på sidorna..  igår gjorde ja ctg kurva (hör till när man har diabetes) och kurvan var bra men de var inte nöjda med mitt blodtryck, som ja dessutom aldirg fick höra hur de var. rikigt surt. så ja ska på två kontroller extra nästa vecka o sen är de ju igångsättning den 27. så om ca 10 dygn borde vi ha en bebis ute.,

nu ska ja ta de lugnt i soffan tills kroppen sammarbetar igen!

ha en bra dag! 

• Ofeigur
    Kiira skrev 2011-06-17 08:32:58 följande:
    är de de dära typiska boa syndromen som har drabbat de flesta? =)

själv har min kropp sagt upp mig som ägare.. känns de som. den gör ont o magen har blitt så stor o utåt putande att de gör rikigt ont i skinnet på sidorna.. igår gjorde ja ctg kurva (hör till när man har diabetes) och kurvan var bra men de var inte nöjda med mitt blodtryck, som ja dessutom aldirg fick höra hur de var. rikigt surt. så ja ska på två kontroller extra nästa vecka o sen är de ju igångsättning den 27. så om ca 10 dygn borde vi ha en bebis ute.,

nu ska ja ta de lugnt i soffan tills kroppen sammarbetar igen!

ha en bra dag!
    Fick du inte veta blodtrycket? Det var konstigt. Du skulle ha frågat. Det vill man ju veta. Hoppas det går bra nu tills det är dags och att du inte får värre ont. kram
  • Assis
    Annaliz skrev 2011-06-16 15:17:31 följande:
    Jag ansökte om SGIn den 26 april och alla uppgifter är registrerade. Jag har dock inte fått något beslut om hur mycket jag kommer att få i månaden och när min första utbetalning kommer ske. När jag är inloggad på FKs hemsida/mina sidor står det att jag kan ansöka om föräldrapenningen och jag har antagit att man inte kan göra det förän barnet är fött. Men det kan man alltså? och bör alltså kanske vara ute en månad innan bf, eller?? Jag har ju bf 24 juli, så jag kanske borde ansöka om det nu då?
    Du kan ansoka! Pappan far dock vanta tills forlossning startat, da kan han ocksa ansoka om sina 10 dagar. Ringde i forra veckan. Du ansoker med ett personnummer som ar fiktivt, de registrerar ditt uppskattade forlossningsdatum som personnummer.
  • Assis
    SamsonS skrev 2011-06-16 23:16:24 följande:
    Åhh, jag börjar få lite små panik! Köpte för ett bra tag sen ett vägghängt skötbord som vi tyckte skulle vara jättesmidigt, vi hade flera förslag på var vi skulle sätta det, inne på toaletten eller i tvättstugan bland annat. Men nu, när vi ska sätta upp det kan tydligen inte min sambo sätta upp det iaf. I badrummet- han vill inte skruva i kaklet. I tvättstugan- i ena väggen hittar vi inte vart elledningen går (och det kan jag förstå att han inte vill chansa på), plus att han måste ha det så långt som möjligt åt ett håll, men då går det inte att öppna dörren Rynkar på näsan en annan vägg i tvättstugan- där sitter några krokar att hänga saker på, som tydligen inte går att ta bort (varför vet jag inte, är bara vanliga träkrokar att hänga typ handdukar på), sätter vi skötbordet ovanför dom blir det för högt. Vet inte riktigt vad jag ska göra Rynkar på näsan precis som att han har bestämt sig för att det inte funkar att ha det någonstans. Och när jag då frågar hur han tycker vi ska göra svarar han att han inte vet, köpa ett annat. Jaha? Vad för annat? Vi har ingen plats att ha ett skötbord på...och har inte pengar just nu till att köpa ett sprillans nytt. Hade sen tanken på att bara ha en skötbädd på diskbänken ute i tvättstugan, men den är liksom lite för smal och bädden för lång...
    Känner mig jättegnällig men jag vill ju få färdigt ju Rynkar på näsan
    Har inte ens kopt ett skotbord. Mysigare att ta det lite var som helst dar jag ar. Har ett reseunderlagg och handduk (sytt typ 20 handdukar av mindre format). Sen forstar jag du blir irriterad pa han nochiga attityd men man jagar upp sig olika mycket och vi gravid ar mycket mer forcerade och tycker manga saker ar mycket viktigare i vart boande. Det kommer losa sig!!
  • Momii

Min tös fixera sig aldrig, eller ja hon kanske gjorde det under förlossningen. Min förlossning startade med värkar så det var aldrig någon panik och jag kunde åka in lungt till fl.

Ansök om fp från ert Bf-datum och korrigera det sedan när bebisen är född. Jag missa att göra det och fick ut för stor utbetalning. Fick nämligen både fp och aktivitetsstöd eftersom jag blivit arbetslös 3mån innan tösen föddes. Hon titta ut 10 dagar senare så jag fick dubbla utbetalningar för dessa 10 dagar, inte kul att betala tillbaka så mycket när väl problemet uppmärksammades.

• Annaliz

Idag har jag fått beviljat sjukpenning. Känns bra, känns som att det börjar ordna sig trots allt. Ansökte igår om föräldrapenningen från mitt bf datum, så får se då om den summan blir densamma som sjukpenningen. Mitt läkarintyg gäller endast fram till bf, så jag antar att de justerar automatiskt från sjukpenning till föräldrapenning. Sen får jag givetvis ringa och bekräfta det. Och föder jag tidigare eller senare får jag väl ringa och informera det också ifall nu summan av sjukpenning och föräldrapenning skiljer sig.

• SamsonS

Assis: ja det praktiska är väl inte det som jag blev lite ledsen över, utan hur han redan bestämt sig för att det inte funkar. Jag har en skötbädd som jag kan flytta med mig så det är inga problem. :) det blir nog bra till slut!

• Ts Mamma

v.38 idag - men nu har det vänt, klart jag vill ha ut Pyret å "slippa" vara preggo men just nu har jag inte tid att föda barn....:P

Imorgon ska Skrutt hämtas hem från sin Pappa, på måndag börjar min sambo på sitt nya jobb, ska dessutom ha Skrutta bästis hemma hela dagen å har lovat att åka in till stan med dem å äta lunch, sen är det midsommarhelg med gäster å så ska vi hjälpa ett par kompisar att bygga altan sen sen 1:à Juli ska vi ha gäster igen å min sambo och hans äldsta son ska på Maiden på Ullevi - så nu får h*n allt stanna där inne...:P

Men jag tror att jag kan sätta mitt liv på att h*n prickar något av dessa datum med bravur, säkerligen midsommar eller Maiden...:)

Svar på tråden bebis juli 2011 =)