• yena89
    Prinsessanz skrev 2011-03-05 11:51:17 följande:
    vad tror du att LCHF står för?
    jo,just det Low Carb Hig Fat och översättning på det blir lågkolhydrat Högfett.
    så jo LCHF är lågkolhydratskost.
    LCHF och lågkolhydratskost i vetenskapliga studier är INTE samma sak.
    Sen har jag sagt att den inte bevisar att LCHF med 5-10E% kolhydrater, DET har inte kunat bevisas än att det är bra. Och det är många som äter just så mkt även om vissa ökar sitt intag till upp till 100g.
    Men just 5-10E% har inte kunnat bevisas.
  • yena89
    Kaya skrev 2011-03-05 17:16:44 följande:
     Jag har hört talas om något LCHF-sesambröd... Kanske kan funka?
    Personligen tycker jag att sesambrödet var det "bästa" brödet jag testat, gillar verkligen inte Oopsies (ska testa med lite fiberhusk idag). Pones har jag också testat med lite brödkryddor i, funkar jätte bra som substitut tycker jag. Men jag fick ha massa pålägg på så jag skulle skippa bakpulver-smaken.
    Pga av sesamet kände man inte så mkt av ägget i sesambrödet, och osten gjorde att det smakade helt ok! Gjorde knäckebröd på samma recept och OOHH vad gott det var! Med massa ost och smör på, eller salami^^
    Så sesambröd rekommenderar jag :)

Vi får väl helt enkelt leva med att vi inte kommer hitta ett substitut som verkligen smakar, och har konstistens som "mjölbröd" ^^
  • yena89
    MrsQuitaz skrev 2011-03-05 17:26:24 följande:

Just det, jag vill ha shitakinudlar (stavning) men vet inte vart jag ska få tag på det. Är det någon som vet? Bor i gbg. Och OLWs mandlar hittar jag heller ingenstans, vart kan jag hitta dem?

fitnessguru.se/shop/mirakelnudlar
    :) Är det dom du menar?
  • yena89
    jeng skrev 2011-03-05 22:01:51 följande:
    Jag tycker att alla pannkaksrecept blir så äggiga... och 4 ägg till 1 dl grädde är ju en helt annan rato än man är van vid... går det inte att göra mer normalt lixom? eller klart att det går att testa, men frågan är om man kan lyckas med det....
    jag brukar ta 2ägg, 2dl grädde och en matsked fiberhusk. Jag låter degensvälla bara tills plattan är varm, alltså 1 minut eller så, sen steker jag, fast det blir lite svårt att vända dom då.
    Dom smakar precis som riktiga pannkakor.
  • yena89
    Kaya skrev 2011-03-05 22:10:58 följande:
    Jag kan knappt hålla mig tills jag ska testa att göra LCHF-pannkakor imorgon! Det låter ju som ett mirakel att ägg + grädde + fiberhusk skulle kunna bli pannkakor som ens LIKNAR "vanliga! Och jag som älskar pannkakor, det låter bara så himla lovande. Om det funkar bra så jag får dem att hålla ihop kanske det kan bli en perfekt ta-med-till-jobbet-rätt!

Jag fryser MINDRE nu än normalt men det kanske är för att jag inte har hunnit gå ner i vikt än. Visst fryser man lättare när man håller på och går ner i vikt? Min känsla just nu är att jag snarare har lite lättare för att känna mig övervarm o nästan börja svettas. Och jag brukar vara jättefrusen!

K
    Alltså jag kan säga att jag aldrig gillat vanliga pannkakor :P
    Men just dom där jag gör, tycker dom smakar precis som vanliga om inte goare för jag kan bannemej trycka i mig en hel sats bara för det e så gööött!! XD
  • yena89
    Linda1976 skrev 2011-03-06 10:44:39 följande:
    Ja, det är ju ändå 1500:- som ligger i skafferiet! Förvånad fatta hur mycket oxfilé & bea man får för det!!
    SÄLJ!!! Det är ju djävulen själv som bor i ditt skafferi Demon
  • yena89

Sen bättre sent än aldrig.

Har hållt på sen mitten av september. Första månaden gick jag ner 10kg och då körde jag på max 20g per dag. Sen blev det lite mera fusk så två månader efter det gick jag ner 5kg. sen kom jul med ännu mera fusk och jag gick upp 5 kg. Körde fakir en vecka och gick ner 7 kg. Sen har det varit konstant fusk så jag har itne haft nån viktnedgång. Bättre det än att gå upp ändå :P
    Nu kör jag på max 20g igen och skriver ner allting jag äter, eller aa, kolhydraterna iaf ^^
    Men jag "unnar" mig en fuskdag. Men inte för att jag ska ha en utan om vänner vill gå ut och äta kinamat eller gå ut och festa då räknar jag det som fuskdag och det blir bara en gång i månaden alltså. :)

• yena89
    jeng skrev 2011-03-06 11:13:54 följande:
    Jag testade en variant av pannkakorna. Började med det mer "riktiga" receptet, 2 dl grädde, 2 ägg, fiberhusk. Men det blev som sagt svårt att vända, för jag har inga små stekpannor. hade absolut gillat det som plättar annars!!! så jag hade i ett ägg till och lite mer fiberhusk och stekte resten av smeten. det var helt ok. men jag tyckte dom blev så mörka så snabbt, mkt snabbare än vanliga pannkakor. så nästa gång ska jag vara mer noga med lägre temp på stekpanna också!

Visst är det svårt! :P men det är värt det. Själv använder jag ju små stekpannor, tror dom är 15cm bara och då går det enklare. Men första pannkakan går alltid sönder av nån anledning, dom andra blir bra :P

Första gången jag gjorde dom brände jag alla innan jag fattade att man kanske inte skulle ha plattan på högsta värme x)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**