• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-03-10 17:47:38 följande:
    Ljuger å ljuger.... Nä, men de har väl mätt på en höft. För det känns som FÖR stor variation för att det ska stämma?

Ja, betalade du 29,90 så grattis! De måste slagit in det fel.
    Jo men det var det jag tänkte också.

Haha, fast det stod ju 29,90 under där på prislappen med :P och alla produkter verkade kosta mindre än på sidan för jag kollade in några. Så alla som köper där betalar ju 29,90. dom har isf satt fel prislapp men det känns inte så troligt.
  • yena89
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-10 18:01:57 följande:
    Jag undrar hur de är med färdigmarinerat kött osv? Jag tycker de är jätte gott på sommaren och köpa en flintastek, och dom är ju färdigmarinerade.. Samma med t.ex. kyckling som är kryddad och så
    Kan ju finnas massa konstigt i. Vet att det finns druvsocker i vissa marinader. Är ju jätte enkelt att göra egen marinad så slipper man konstigheter :)
  • yena89
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-10 18:16:43 följande:
    Haha jo men jag är ju lat, och rätt kryddkänslig, provade göra egen tacokrydda och magen dog direkt
    Ajdå :P Men allså, blir det itne ofta så går det ju att unna sig^^ Själv köper jag färdig kyckling ibland så. Men äter du det oftare kanske du får hitta en marinad som är bra för din mage och som du kan göra själv? :) Kan ju räcka med olja, lite pressad vitlök, salt o peppar och en skvätt soja :)
  • yena89
    jeng skrev 2011-03-10 18:28:52 följande:
    Oj, jag hade tänkt svara mer, men ser att ni kommer in på ett av mina favoritämnen - GBP oberationer!!! Jag tycker det är helt sjukt hur illa en person får lov att äta, och ändå få lov till en operation! Jag har flera personer i min närhet som sköter sig så förbannat dåligt. Som tycker det är att ge bantningskuren ett ärligt försök att bara ta 4 glas cola istället för 5 på kvällen tex... I början var jag arg. Men nu är jag rätt så likgiltig. Dom har riskerat sitt liv, och inte lärt sig ett jävla jota på vägen! Man kan fortfarande äta ihjäl sig och vara precis hur ohälsosam som helst även fast man har gjort en GBP. Så nu tycker jag synd om puckona istället... Sorry, jag blir lite hård på det här ämnet, men jag är faktiskt så himla less på vilka vägar världen är på väg mot! Och hur dum man får lov att vara!
    Då antar jag att du som jag kommer sitta fastklistrad vid tv'n ikväll :D

Håller med dig. Att successivt avvänja dåliga vanor är bra och chansen att lyckas är stor. Men om man istället för 5 burkar cola dricker 3 och tror det är "ok" nu så är det ju sorligt.
    Man får göra vad man kan, men vill folk inte hjälpa sig själva då ska man itne slösa tid på dom.
    Har en vän som vill gå ner. VÄljer mellan GI och LCHF. Hon har velat fram o tillbaka sen jag började med LCHF för lite mer än 6 mån sen. Jag har hunnit gå ner 15kg. Hon 3, och då är det för hon var sjuk nu en vecka. Hemma hos mig åt hon pyttipanna med massa majonäs på, för hon älskar majonär, framförallt med ägg. Och jag har tjatat så länge nu orkar jag inte. Hon måste välja mellan kolhydrater och fett. men hon fortsätter att kombinera båda. Samt att hon dricker typ 1L cola varje dag, minst.
     Nu är hon också intresserad av en GBP, men där jävlar, läkarna ska inte få henne!!
  • yena89
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-10 19:20:04 följande:
    Tänkte mest till sommaren då man gärna vill käka kött i  princip varje dag, problemet är dock att jag älskar flintastekarna och dom är ju färdigmarinerade, och enkelt att bara köra och grilla. Men hur mycket kolhydrater kan de innehålla på ett ungefär. brukar ju inte stå på förpackningen
    Jadu, du får kolla på innehållet så kanske man kan bilda sig en någorlunda uppfattning :/ Men jag tror dom har nåt slags socker i. Och såklart massa andra konstigheter. Jag tror fortfarande du kan få till en marinad själv som är likagod :) Gäller bara att testa sig fram :)
    Men det bestämmer du såklart själv :)
  • yena89
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-10 19:54:55 följande:
    Första plåten med oopsies i ugnen, hade i fiberhusk så de skulle bli mer brödliknande, luktar iaf underbart, är klara 10 över så kommer med rapport då,

Blev två plåtar, eller 10 st sammanlagt, så dom sista fyra hade jag två med vaniljpulver och två med kanel. Hoppas de blir gott med lite grädde ovanpå:)
    Jag testade oopsies med fiberhusk nångång. Kände ingen skillnad :P Sen suger jag iofs på att baka så vi får hoppas dina blir goda :)
  • yena89

Jisses, programmet har knappt ens börjat och jag är redan irriterad xD "finns ingen annan metod som gör att folk kan sluta ta sin diabetes medicin"...GAH!!! klart dom inte behöver medicin, dom får ju inte i sig nån mat!!
    Hur många LCHFare är det inte som sluppit sin medicin? UTAN att behöva ha stymp kroppen. BLÄ!

• yena89

Det där med mejeriprodukter, är det just kolhydraterna som är boven där eller är det nåt annat? För om jag inte orkar göra frukost eller har bråttom till skolan så dricker jag "gräddkaffe", 2dl kaffe och 2dl grädde och det håller jag mig mätt på till lunch, och då behöver jag itne äta mkt. Jag räknar kolhydrater just nu så jag vet att jag inte överstiger 20g per dag och jag brukar hålla igen på lunchen om jag ätit mkt kolhydrater till frukost men aa.

Sen äggmjölk, hur gör man det? och hur smakar det? Låter ju fruktansvärt äckligt. Men kan man ha i lite vaniljpulver, ekologisk kakao och liiite sötningsmedel så det blir varm choklad?

• yena89
    Southern Belle skrev 2011-03-11 13:47:58 följande:
    Läste nånstans att det är mjölkpoteinet som är boven! Ju fetare mejeriprodukter desto bättre för då behöver man äta mindre mängd för att bli mätt!
    Ja det var precis det jag tänkte. Går iofs fortfarande ner i vikt trots en del grädde och creme fraiche så jag får känna mig lyckligt lottad ^^
  • yena89
    Asereht skrev 2011-03-11 13:53:58 följande:
    Finns en hel hög olika recept men jag har gjort detta som skrivits i tråden förut (gamla kanske?), personligen föredrar jag kokosfett framför smör då jag inte tycker om smörsmak i kaffet.

Äggmjölk:

3 råa ägg

en jätteklick antingen smör eller Kokosnötsolja/kokosfett

3 dl. kokande vatten (eller 2)

Mixa ihop äggen och fettet med hjälp av din mixer.

Häll sakta på det kokande vattnet medans du fortsätter mixa.

Klart! Du kan häva i kanel eller vanilj eller kardemumma eller annat gott om du vill.

Äggmjölkslatte:

Istället för att, som många gör, byta ut min mjölk i kaffet mot äggmjölken så gör jag helt enkelt kaffet på BARA äggmjölk! I med en tsk (eller två) snabbkaffe i en kopp. Häll på äggmjölk och rör om.

Tack ska du ha :)
    Ska testa det nu när jag har kokosfett hemma :). Vem vet, det kanske är jätte gott ^^
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**