• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-03-14 13:53:59 följande:
    Skaldemans fakirbiffar

Det är som sagt rätt mycket som går bort. Jag tvivlar på att de flesta som kör fakir faktiskt nollar!

Ägg finns massa olika näringsvärden för. Jag kör på SLV och då är det 0.4 per 100 gram, dvs typ 0.5 för 2 ägg. det skulle jag nog godkänna inom fakir, även om jag själv inte kan med ägg just nu!

UFO verkar vara ett rätt så nytt begrepp som nån kom på som nåt mellanting. Dvs en nästanfakir där man utesluter alla uppenbara kolhydratkällor, utan att utesluta spår av kolhydrater (dvs tex kött och ägg och feta såser). där kan jag tänka mig att man kan hamna utan större ansträngning, frågan är ju - vill jag verkligen välja bort min chokladruta och mitt vinglas för all framtid? Näe tack...
    Dom har jag hört talas om :D

Oj ok, för på förpackningen står det 1,5g/100g  och då går det ju inte för jag lär ju lätt äta 6 ågg om dagen vilket isf ger 4,5g bara det.
    Men då kör jag väl som du gör på SLV ;D

Har visserligen tappat 4kg sen jag började räkna men nu står det stilla igen och jag vill så gärna hamna under 90kg nu i mars!!

Tänker lite på kött när man äter fakir, det blir väl en del. Är det inte dåligt med allt protein? Och nu tänker jag inte på miljön eftersom jag kompenserar med en massa annat och man förmodligen bara fakriar i 3-4 veckor.
  • yena89
    Mandel skrev 2011-03-14 14:02:03 följande:
    Fast stekt äggröra stekt i kokosfett med bacon på morgonen blir ju bara 1,5 för äggen. Bacon är väl 0 och mitt kokosfett är 0. = 1,5

Några babybel ger max 0,5 = 0,5

Sedan äter du kött eller fisk (0) med olika kryddsmör. Har för mig att 100g smör är 0,5. Till det kan du steka o kokosfett Halloumi eller hur det nu stavas. Min jag hade igår är 2g/100g. = 2,5

Mätt och glad hela dagen på 4.

Vill man snygga till det lite kan man ta några gurskivor till kvällsmaten så har man ätit 5.
    Äter inte bacon, tycker inte det är gott :P Steker hellre några skivor av Lidl's kalkonskinka i massa smör :P
    Tänkte jag skulle börja med att ta bort mejeriprodukter iaf och sen efter en vecka bara äta kött, smör och ägg :P
  • yena89
    Mandel skrev 2011-03-14 14:04:25 följande:
    Jag för inte beror det väl på alkoholen?
    är du seriös eller ironisk nu? :P

För i förrgår drack jag vodka citron blandad med lite citronsaft, ingen kolsyra nånstans. Sammanlagd nästan en halv flaska vodka och jag mådde då inte bra dagen efter kan jag säga :P
  • yena89
    Mandel skrev 2011-03-14 14:34:48 följande:
    Jag är ironisk så klart

Man kan ju inte skylla illamåendet på det lilla intaget av alkohol eftersom mängde läsk är större
    Alltså beror illamående på läsken!
    Haha du lät så seriös ironin kom liksom inte fram haha xD

jag mådde dock illa dagen efter :P framförallt när jag satt på bussen :P
    Samt att hjärnan skriker efter kolhydrater så jag åt pyttipannan som kompisen lämnade i frysen :( dumma mig :(
  • yena89
    MrsMurphy skrev 2011-03-14 14:40:04 följande:
    Men uppriktigt sagt så har jag nog ganska bra koll på saker. Jag har ju varit insnöad på livsmedelsverket, jag har suttit i över ett år och ylat mig blå om vilka idioter LCHF:are är. Jag har koll på livsmedelsverket, jag har läst mycket av studierna, nu är jag tämligen inläst på detta också. Så argumenten som förs mot mig har jag en gång i tiden smackat med, nu är det bara motsatt. {#emotions_dlg.djavulsk}

Jag skulle inte påstå att jag inte är påläst och bara hoppar på en bantningstrend, för det är ju inte det det handlar om. Jag brukar snöa in rätt hårt, beta av studier och för mig är detta rimligt och logiskt, kan inte riktigt hitta något som talar emot detta heller. Så det gäller bara att hålla i hatten och njuta av "stormen"! Skrattande *gnuggar knogarna*
    Fast du får komma ihåg att det faktiskt inte finns långtidsstudier som bekräftar att LCHF är bra i längden. Däremot finns det studier så visar att minskad intag kolhydrater och ökad mängd fett ger positiva hälsoeffekter :P
    Men just LCHF, med max 20-50g om dagen finns inga studier på.
  • yena89
    MrsMurphy skrev 2011-03-14 14:50:11 följande:
    Det vet jag, samtidigt så är ju livsmedelsverket i blåsväder också. Tror att båda "lägren" har en hel del att bevisa framöver. Men jag kör på logik, det kommer man långt med.
    Snackar vi om SLV 93 (tror jag) studier nu? ;) Där bara 1 skulle kunna visat att fett är farligt och dom andra inte hade ett dugg med saken att göra? ;) ahaha

Du kommer säker nämna Ancel Keys med :P eller att fetman ökat de senaste 50åren sen råden ändrades :P
    Visst spelar Donken och BurgerKing in en del också men aa :P
  • yena89

Det komme rjag aldrig förstå ja...
    hur man kan tycka att en kemisk framställd fettsyra som inte finns i naturen ska vara nyttigare för oss än naturligt smör.. :(

• yena89
    Denebola skrev 2011-03-14 15:21:51 följande:
    Sen kan man ju ta upp ett par saker som är ganska logiska bara man tänker efter lite:
    - Kroppens energi of choiche att lagra är mättat fett - är det rimligt att kroppen lagrar något som är skadligt för den?
    - Mättat fett har en smältpunkt under 37 grader C, hur kan något som alltså är flytande i kroppstemperatur klogga igen blodkärl?
    Just den sista punkten är viktig ja :P
    Det är ju inte som här:

Eller som Dr. Oz säger "Varje dag får jag operera överviktiga vars kärl är igenslammade av fett"
    Eeehhhh.....jo...men vad äter patienten samtidigt som fett? Jo, kolhysrater, snabba såna :P Fettet is ig är ju nästan smörjande det är först när det kommer i kontakt med glukosen som det klistrar ihop sig och fastnar i kärlen :P
  • yena89

Sen en annan sak jag tänkte på....cancer.

Jag menar, cancer lever på glukos och växer av fruktos..
    en tumörcell konsumerar ju nästan 20 gånger så mkt glukos som en vanlig cell.

Borde inte "botet" då vara att INTE inta kolhydrater (fuktos/glukos)?
    Känns för enkelt för att vara sant. Det borde läkare väl tänkt på? :P

• yena89
    Lady Dahmer skrev 2011-03-14 16:40:16 följande:
    plus att frukten idag är mycket mycket sötare än vad den var för femtio, hundra år sedan. Vi har ju kultiverat den. (heter det så på svenska?)
    den har väl heller inte samma vitaminhalt nu längre. Allt sprut hit och dit med kemikalier. Dom plockas för tidigt för att kunna fraktas bättre och så ännu mer kemikalier på det så det inte ruttnar under transporten...vart är världen på väg?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**