• Sigrid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Husali skrev 2011-09-24 10:07:47 följande:
    Behöver lite tips!

Ska göra rättikagratäng idag. Har hittat två olika recept. I det ena ska rättikan kokas i vatten, sen ska man koka upp grädde vid sidan om.

I det andra ska rättikan kokas i grädden, vilket jag inbillar mig gör att gratängen blir krämigare.

Vad tror ni, eller ännu bättre, någon som vet?

En fråga till. Såg här ovanför att någon åt turkisk yoghurt till frukost, och såg mängden 1½ dl i texten. Seriöst, får ni i er det? När jag äter turkyoghurt till frulle så äter jag typ två matskedar, max tre, utblandat med lika mycket grädde. Det blir jag proppmätt på. Skulle omöjligt få i mig 1½ dl yoghurt.
    Jag är ny i gamet, så jag kanske gör fel, eller äter för lite. Men jag blir verkligen proppmätt på det, ett par hallon, lite linfrön och två kokta ägg.
    Tror inte att det spelar någon roll. Jag kokade i vatten 5-10 minuter, sen fick rättikan ligga i ett durkslag och torka innan jag gjorde gratängen. I gratängen hade jag självklart grädde när allt skulle in i ugnen.

Om man kokar i grädde så använder man samma grädde till gratängen. Jag valde inte att göra så eftersom det gick åt mer grädde till kokningen än vad jag använde i gratängen där rättikan kokades i vatten. Även om grädde är tillåtet så väljer jag gärna en mindre mängd om jag kan och äter mig mätt på kött, fisk, fågel eller ägg istället.

Så välj vilken metod du vill.    
  • Sigrid

Såg diskussionen om kokosfett tidigare men hängde inte riktigt med. Har jag förstått rätt att man inte ska använda det vanliga kokosfettet med silvrigt papper som säljs i vanliga mataffärer?

Såg även att ReneVoltaires kokosfett nämndes, är det ok att äta? Kan man steka i det? Hittar ingenstans vad de innehåller för mängd kolhydrater och fett, någon som vet? Smakar det kokos?

Många frågor.   

• Sigrid

Igår skrev jag här att vi skulle äta pizza på kvällen (med fiberhusk i botten). Kan meddela att jag tyckte den var helt ok, även om det inte var riktigt samma känsla att äta den som en vanlig mjölpizza. Min man tyckte däremot att nästa gång kunde vi got tunna oss riktig pizza istället. Vi får väl se hur det blir med det, kanske en mjölpizza och en fiberhuskpizza nästa gång.

• Sigrid
    AgnesGN skrev 2011-09-24 17:53:42 följande:
    Ett tips om du är sugen på pizza, prova göra en köttfärsbotten istället. Det är svingott och mkt mer mättande. Enligt mig... =) Kallas meatza. Googla på det om du vill...
    Tack för tipset, det ska jag kolla upp.
  • Sigrid
    Maruid skrev 2011-09-24 18:08:31 följande:
    Ja, det vanliga paketet med kokosfett  i silverpapper är härdat och inte vidare bra.

På exempelvis bodyshop eller lchf butiken finns flera sorters kokosfett, både med och utan smak av kokos. För att steka och liknande är det bäst att använda den utan smak medan den smaksatta är jättegod att ha i en kopp te eller i en smoothie eller liknande. Många äter den som ett rent kosttillskott.
    Ja, jag har sett olika kokosfett på LCHF-butiker på nätet. Men på Coop har jag sett ReneVoltaires kokosfett och det vore smidigt att handla där när jag ändå handlar resten där. Men om det inte är bra vill jag inte handla det. Står väldigt lite på själva burken.
  • Sigrid
    Sigrid skrev 2011-09-24 19:09:05 följande:
    Ja, jag har sett olika kokosfett på LCHF-butiker på nätet. Men på Coop har jag sett ReneVoltaires kokosfett och det vore smidigt att handla där när jag ändå handlar resten där. Men om det inte är bra vill jag inte handla det. Står väldigt lite på själva burken.

Kollade hemsidan:http://www.reneevoltaire.se/produkter/?product=212
    Och då stod det att den var kallpressad. Varken härdad eller blekt. Då borde den ju vara bra.  
  • Sigrid

Hur gör ni när man i vanliga fall ska reda en sås?
    Reder ni med lite mjöl eller maizeina, eller stuntar ni i det och får en ganska rinnig sås?
    Eller använder ni sån redning jag sett i LCHF-butikerna på webben... är de i så fall bra?  

• Sigrid
    huxflux skrev 2011-09-25 22:31:34 följande:
    När ni ändå snackar om sås, kanske någon duktig såsmakare kan förklara varför min sås alltid skär sig när jag reder med äggula. :)
    För varm sås kanske? Såsen får absolut inte koka efter att ägget rörts ner. Vet inte riktigt vad som händer om man rör ner ett ägg i jättevarm sås heller.
  • Sigrid
    Husali skrev 2011-09-26 09:12:12 följande:
    Såstips! Fiberhusk. I minimängd. Man får vara ytterst försiktig, men det går kanoners.

En fråga, äter ni alltid frukost, bara för att man ska, liksom? Kan ibland känna att jag inte alls är hungrig, och lätt skulle stå mig till lunchen istället. Gör man sig själv en otjänst om man hoppar frukosten någon gång?
    Aha.. fiberhusk ska jag testa.

För min del är det aldrig något problem med att äta frukost, har alltid gillat frukost och kommer nog alltid att göra det. Däremot känner jag efter att ha börjat med LCHF att jag inte är lika vrålhungrig på morgonen som jag tidigare var.

Enligt boken Matrevolutionen så föreslår författaren i slutet att man kan testa att hoppa över ett mål mat. För din del kanske det är frukosten som inte behövs.
  • Sigrid
    Husali skrev 2011-09-26 09:12:12 följande:
    Såstips! Fiberhusk. I minimängd. Man får vara ytterst försiktig, men det går kanoners.

En fråga, äter ni alltid frukost, bara för att man ska, liksom? Kan ibland känna att jag inte alls är hungrig, och lätt skulle stå mig till lunchen istället. Gör man sig själv en otjänst om man hoppar frukosten någon gång?
    Kom på en fråga. Hur mycket fiberhusk brukar du använda? Är det i storlek med krm, tsk eller msk till en vanlig mängd sås till ca 4 personer?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**