• Sigrid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Testade i helgen att reda såsen med Fiberhusk, efter att ha fått tips om det. Men det blev jättekonstigt. Såsen blev klumpig och grynig. Jag hade ca 5 dl sås och hade i ca 0,5 tsk Fiberhusk.

Kanske gjorde jag fel??? Jag blandade ut fiberhusken med lite vatten och hällde i såsen. Men jag kokade aldrig upp såsen igen... skulle jag ha gjort det?

Jag försökte sila den sen, för klumparna och grynigheten såg inte så härlig ut. Ska kolla matlådan idag och se hur såsen ser ut.

Annars, nu som reder med t.ex. philadelphia... brukar ni koka upp då för att få det lite tjockare eller blandar ni bara ner?

• Sigrid
    Milleman skrev 2011-10-24 12:23:12 följande:
    hade en följdfråga på din fråga:

om man reder med philadelphia, smakar inte allt ost då?? jag gillar nämligen inte den typ av ostsmak i mat.  
    Vet inte... har inte testat det själv.
  • Sigrid

Jag har varit på konferens i två dagar så jag har lite här att läsa igen.

Jag var lite orolig innan konferensen hur det skulle gå med maten, men det funkade jättebra. Har ätit mycket gott och kunnat ta sallad istället för ris och potatis. Perfekt!

Passar på att önska alla en trevlig fredag! Ska ni äta något smarrigt ikväll för att fira in helgen? Själv blir det plockmat, bl.a. ostkuber, ägghalvor med majonäs, avokado, skinkrullar, korv m.m.

• Sigrid

Nu är jag hemma efter flera dagar hos mina föräldrar. Min mamma fyllde 70 år så det var fest i flera dagar.
    Mycket trevligt men en hel del onyttigheter som kakor och tårta. Var lite orolig att magen inte skulle klara av sockerchocken men det har gått bra. Nu blir det till att komma tillbaka på banan igen.

Nu ska jag läsa ifatt i tråden och se vad ni diskuterat de senaste dagarn.

• Sigrid

Måste bara få berätta vad LCHF har gjort för mig.

Familjen började äta LCHF i mitten av augusti efter att både jag och min man läst boken "Matrevolutionen" (för den som inte läst den kan jag verkligen rekommendera den). Ingen av oss är överviktig men kände att kosten tilltalade oss och att vi hoppas på ett friskare liv med mindre risk för bland annat hjärt- och kärlsjukdommar och även övervikt.

Jag har upplevt flera positiva effekter av kostbytet. Bland annat är min mage mycket lugnare, jag var en riktig fismaskin innan. Dessutom håller jag mig mättare längre och småäter inte som tidigare, vilket var dåligt för tänderna (och för vikten i perioder).

Sedan flera år tillbaka har jag haft rosacea (röda utslag i ansiktet). När jag började banta för 2-3 år sedan med fettsnål kost blommade det upp ordentligt. Jag har inte värsta sorten men tillräckligt för att det ska kännas tråkigt att alltid vara röd och se finnig ut jämt (trodde finnarna hörde till tonåren inte åren mellan 30-40 år). Nu, efter någon månad med LCHF har det blivit mycket bättre. Nu är det mest bara en rodnad och knappt några utslag alls. Jag är så lycklig... hoppas verkligen det här håller i sig.

Jag hejjar på er alla som försöker viktminska och älskar den här tråden som ger mig tips och idéer.

• Sigrid

Någon som gjort Anna Halléns köttbullar från boken "LCHF Husmanskost"?

Jag tänkte möjligtvis testa dem i helgen. Stod att man kunde få dem saftigare genom att först koka dem (råa tills de flyter upp) och sen steka på för att få lite yta. Vore intressant att höra vad ni som testat receptet tyckte.

• Sigrid
    lerumstessan skrev 2011-11-10 10:23:35 följande:
    Idag var det vägning för mig -1,5 kg första veckan! Det känns bra! Hoppas det fortsätter i denna takten!
    Grattis! Kul med bra resultat första veckan, det ökar motivationen. Kämpa vidare!
  • Sigrid
    Live in the moment now skrev 2011-11-10 14:30:35 följande:
    Jag har testat köttbullarna och kokat! Blir super att koka först :) men gillar inte att ha fiberhusk i så numera gör jag enl eget recept och kokar :)

Vad bra, då ska jag testa att koka.
    Vad med fiberhusket blev inte bra, smakade det konstigt? 
  • Sigrid
    Live in the moment now skrev 2011-11-10 19:15:39 följande:
    Tycker det blev klistrigt och lite sega klumpar i bullarna m fiberhusk, gillar inte konsistensen och tycker det blir så mkt bättre utan o därmed onödigt att ha i det :)
    Har aldrig gillat att fylla ut m ströbröd dessförinnan heller!
    Tack! Då testar jag nog utan den här gången.
  • Sigrid

Har ni några bra recept på köttbullar?
    Ska laga i helgen och vet inte om jag ska köra på mitt vanliga recept eller om jag ska testa något nytt. Tänkte testa att koka bullarna först och sen steka på för lite yta... men innehållet och kryddningen vet jag inte riktigt än. Vad kryddar ni era köttbullar med? Hur mycket vätska (ägg och grädde) kan man ha i utan att köttbullarna flyter/rinner iväg?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**