• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Majlo skrev 2011-03-22 14:50:16 följande:
    Måste fråga sån cocosa man kan köpa i affären (vanlig affär) vart finns det? vilken hylla typ??
    cocosa har jag för mig bara finns i hälso-handeln. Sån där jätte dyr.
    Men på min ICA hade dom Reneé Voltairs Raw-kokosolja :)
  • yena89
    Linda1976 skrev 2011-03-22 15:57:07 följande:
    * Jag köper Cocosa med smak, det är ekologiskt - inte sett nåt annat. Även köpt Reneé Voltaires på Maxi. Yena (tror jag) har ett mongoICA som bara tar 29:- (undrar när de ska upptäcka det), på mitt Maxi kostar den 85:-

Jag klagar inte ;D hahah
    Ska ner på torsdag och kolla om dom ändrat :P
    Tror dock itne jag köper det igen för jag fick en konstig mage av den :o
  • yena89
    P28 skrev 2011-03-22 21:16:05 följande:
    AAAAHHH en kompis kom över med Haagen Dasz-glass så det räckte till ett helt kompani, och så jag ÅT! Nu har jag ont i magen, illamående som få och hjärtklappning. MEN allt ont har något gott med sig; nu är jag mer än övertygad om att fuska inte är värt det! Det var inte ens gott mer än första tuggan...
    Sockerjäveln verkar köra på nå slags gruppattack nu :o

Jag tror fuska i sig är inte dåligt. Men oftast slutar fusk med att man vräker i sig och det är ju inte bra :P
  • yena89
    P28 skrev 2011-03-22 22:35:49 följande:
    Ja, och jag som är så dålig på att stå emot! Jag tror inte heller att fuska är dåligt, om det ger lika mycket för själen som det försämrar för kroppen. Men när man mår dåligt efteråt utan att det har varit gott -då finns det ingen mening med det! Men om man njuter av det under tiden så äter man ju för själen, och det behöver man också göra. Tror jag Flört
    Ja man ska ju inte glömma bort att leva och bli helt franatisk :) Tror man står ut med magknip och +3 vatten-kg en gång i månaden ;) fast klart, för vissa triggas ju beroendet så dom inte kan fuska minsta lilla. Men jag känner jag kan stå emot suget rätt bra. Blire för jobbigt trycker jag i mig lite bea-sås eller en ostrulle med massa smör då mår jag illa och vill inte äta nåt xD

Har endå varit suktigt med fuskandet. det har inte blivit mer än en gång i månaden sen februari typ så :D så nästa fuskdag blir i april med kinamat, vinkväll+utgång(cider och spritdrycker) och sen Montazamis meny på MAX med extra pommes. oh gud....det låter så underbart men jag kommer må så dåligt dagen efter haha.
  • yena89
    Faile skrev 2011-03-23 11:30:23 följande:

Maken fick idag svar på kolesterolvärdena och de låg väldigt högt ( högt LDL + högt trigl, samt lågt HDL ) så totalkvoten blev väldigt hög.

Blir lite fundersam då vi äter strikt lchf hemma ( under 20 gram ) men ibland slinker det ner en potatis eller fullkornspasta, då han alltid äter lunchen på restaurang ( subventionerat av jobbet  så det är svårt att komma ifrån ). Tror ni dessa små avsteg spelar någon större roll i längden?

Han konsumerade alltså mängder med godis, läsk och annat skräp fram tills för 8 veckor sedan, så jag tror att värdena ligger kvar från det och inte har hunnit med än. Det trodde som tur var hans läkare också som rekommenderade honom att fortsätta på lchf och så ta nya prover om två månader.

Men alltså, dessa små avsteg borde väl inte kunna sabba helt på sikt?

Det kan ta några månader innan kolesterolvärdet ställer in sig ja :) Sålänge dom inte var farligt höga är det nog ingen fara :)
    Äter han potatis och pasta varje dag? Han kanske borde se upp lite mera och försöka undvika det så gott som möjligt.

Bra läkare ni har! :D
  • yena89
    jeng skrev 2011-03-23 12:37:26 följande:
    Vilken skillnad. När jag åt ca 30 gram kolhydrater, så kände jag aldrig av den här riktiga mättnaden. Låg på absolut minst 2000 kcal skulle jag tippa på! Nu när jag ligger på 10 gram så går jag oftare mätt, och har landat nånstans mellan 1200 och 1500 kcal. Det är ju så att man reagerar på om det är för lågt!

Var brukar ni andra hamna, och vad tycker ni i frågan rent spontant?? (om man bortser från ät när du är hungrig, och tills du blir mätt-diskussionen)
    Jag tycker iaf man bör försöka undvika att ligga under 1200kcal :P
    Jag känner också att ju mindre kolhydrater desto mättare blir jag. Nu kör jag ju fakir och det räcker att jag äter två gånger om dagen bara. Igår hamnade jag på 2094kcal, 75g protein, 1g kolhydrater och 200g fett. En fördelning på 86E%, 14E% och 0E%. Vet inte om detta är bra?
    Kom på att jag hela tiden tänkt fel med proteindelen. Jag trodde 100g protein = 100g kött :P
    Nu äter jag två stekta ägg och 4 kotletter och en stor klick beasås xD känns som en gigantisk portion :P
  • yena89
    jeng skrev 2011-03-23 13:42:12 följande:
    Yena,
    Haha oj då 4 kotletter? Hur stora är dom då? Det låter som massa mat, men självklart kan köttbitar vara olika sotra Vad bra att du kommit tillrätta med hur man beräknar proteinet, då förstår jag varför det var förvirring för ett tag sen
    En kotlett är på 50g typ så 4 st blir ju 200g :P men totalt äter jag nog 300g om dagen :o
    Clanica skrev 2011-03-23 13:46:38 följande:
    Jag tycker att det kan bli lite tjatigt med kött och fett faktiskt. Är rädd att det blir det som gär att jag inte kommer att orka hålla i...

Har sån ide torka när det gäller mat just nu. Blir mycket köttfärs med CF och ost ovanpå och in i ugnen. Men familjen vill ju gärna ha lite variation

Måste ut på nätet och leta lite inspiration..
    Fast asså du äter ju iprincip samma mat som tidigare det är ju bara pasta och sånt som försvinner. Ha olika grönsaker till. en sallad, broccoli, blomkål, sparris, gratäng, ungsrostade, blomkålsmos. you name it :P
    Kycklingen kan ju vara stekt, ugnen, gratinerad eller som färs till hamburgare. Fläskfilé går ju också att variera in i det oändliga. Köttfärs kan ju vara i en gryta, köttfärssås, hamburgare, köttbullar, biffar, gratäng.
    Ni äter väl inte bara köttet liksom :P Vad brukar ni äta till?
  • yena89

Tror jag frågade om glassen innan men vet inte om jag fick nåt svar.
    Jag har svårt att tro att den bara innnehåller 0,5g/100g. Menar han inte bara sockerarterna?
    För han använder ju grädde och allt och även om den är laktosfri innehåller den ju kolhydrater för Valios har 3g/100g så.
    Vägrar tro att den totala kolhydratsmängden är 0,5g/100g!! Förvånad

• yena89
    jeng skrev 2011-03-23 15:42:13 följande:
    Den är mycket "vattnigare/isigare/kompaktare" än vanlig glass. Har inte läst innehållsförteckningen, men jag kan tänka mig att dom har spätt ut grädden för att få ner innehållet. Jag tyckte dock den bar helt ok! Nackdelen är att den är så stenhård i fruset skick, att man knappt kan ta nåt ur den. Och jag som äter typ 1 dl åt gången vill ju inte ha den framme varje gång. Men men, man brände väl några kalorier på att kämpa ur glassen ur byttan!
    Hahahah xD Ja man kanske inte behöver frossa i den då. Skulle ju vara för bra för att vara sant att kunna äta hela bunken utan dåligt samvete :P
    Mandel skrev 2011-03-23 15:43:07 följande:
    Förut har jag inte bokfört maten på matdagboken ,men började med det härom dagen. Skulle då vara duktig och se till att få i mig rätt procent av allt och då blev det visst till att dra ned på fettet för att det inte skulle ha för hög E%. eller vad sjutton det nu heter.
    Upplevde gårdagens kvällsmat som inte alls lika mättande som de andra kvällarna. Då har jag ätit kött med en ordentlig klick vitlökssmör till. Igår blev det bara en liten klick och jag var hungrig efteråt trots att mängden mat var större än dagarna innan.
    Försöker hålla mig runt 5g kolhydrater om dagen.
    Ska nog strunta i matdagboken och äta som förut.

Äter frukost vid kl9 bacon och ägg,  mellis runt kl 15 bestående av 2 babybel fast idag blev det en biff från igår... Sedan kvällsmat kl18-19 och då kött m kryddsmör och några bitar grönsak.
    Är mätt och glad på det!
    Jag tror jag får dra ner lite på bea-såsen så man minskar kalorierna lite :/
    Jag tycker det är bra med sånt som matdagboken (fast jag använder MinMat) för då ser man vad man verkligen stoppar i sig. Det slinkar liksom ner mer kolhydrater än man tror.

Men det känns ju så kosntigt att äta en måltid om dagen och sen lite ost eller steka ett ägg bara :/
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**