• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nikhita skrev 2011-03-23 16:49:53 följande:
    Nu har jag läst lite i Skaldemans bok GI noll. Har lite funderingar.

- Majonäs. Vilken sort köper ni? Såg att den innehåller socker. Eller gör ni egen?
    - Är det gott med biffar/mat på fläskfärs som han föreslår att man ska använda?
    - Hur mkt mjölk grädde kan jag använda per dag för att hålla mig under 20g kolhydrater?
    Jag köper Findus. Den har minst av dom jag sett. 2g/100g. Sen finns det väl sån lyx grej med men dom har jag itne kolla på. Och dom butiks-gjorda vet jag itne hur mkt dom har :/

1dl innehåller ju 3g/100g så inte mer än 1-2dl om dagen om du vill få ihop det med dom andra sakerna :P
    Sen borde du skippa mjölken. inget fett och inte bra om man tänker på SSS ratio :P
  • yena89
    Annanym skrev 2011-03-23 16:58:31 följande:
    Är det någon som testat Stevia? Kontra Sukrin? Har själv inte använt något av det, men kanske ska ge mig ut på "marknaden" snart. Jag har ställt frågan förut utan att få svar, så nu hoppas jag att nån kanske har nån kommentar.
    Aa jag har, beställde från tyskland för det vart sjukt mkt billigare. Smakar helt ok. Man får inte använda för mkt då blire äckligt :P Men helt ok i kaffe och grädde o så :)
    Nikhita skrev 2011-03-23 16:59:33 följande:
    Ok. Trodde socker var förbjudet

Men mjölk kan jag inte vara utan i kaffet, men kan ju minska kaffekonsumtionen så blir det mindre mjölk. Därför jag undrar
    asså, det går ju knappt att undvika socker helt i dagens samhälle. nästan allt innehåller ju socker. Jag orkar helt enkelt inte göra egen så :P Vill du skippa sockret helt får du nog göra egen ja :P
    Du kanju fråga i disken eller nån om dom gör egen majonäs och om dom använder socker i den?
    Varför har du inte grädde i kaffet? räcker med en skvätt ju :P
  • yena89
    yena89 skrev 2011-03-23 17:04:03 följande:
    Aa jag har, beställde från tyskland för det vart sjukt mkt billigare. Smakar helt ok. Man får inte använda för mkt då blire äckligt :P Men helt ok i kaffe och grädde o så :)
    Glömde skriva att det var Stevia jag testade :P
  • yena89
    Nikhita skrev 2011-03-23 17:21:40 följande:
    Äsch får köpa den färdiga, antar alla andra kör med den med o går ner i vikt
    Gillar dock inte majo, men kanske är gott om den blandas med smaker.

Jag är en sån som har rätt mkt mjölk i kaffet så provade med en skvätt grädde men tyckte inte det räckteFörvånad
    Allså det är så lite socker i det så det är ingen fara. somsagt, 2g kolhydrater :)
    Jag trodde itne heller jag gillade majo men det visade sig att jag inte gillade Lätt-majjo :P Äkta majo älskar jag xD

jag brukar ha 1dl i kaffet :P har jag bråttom och inte hinner äta har jag till o med 2dl i :P
  • yena89
    Nikhita skrev 2011-03-23 17:30:07 följande:
    Grädde alltså? Förvånad Hehe
    Ja grädde :P onödigt att ha mjölk ju :P inget fett somsagt, och det kaffet kan jag hålla mig mätt på några timmar tills man får fika-rast så man kan ta en ostbit :P
  • yena89
    P3E skrev 2011-03-23 17:38:55 följande:
    Angående kolhydrathalten i Alvesta glass så skriver de så här på sin hem sida.

Sockerfri Glass
    1-liters sortiment   SOCKERFRI; För att produkten skall få kallas "sockerfri" får produkten inte innehålla mer än 0,5% (0,5gram/100gram)sockerarter!      

Det är en stor utmaning att få fram en glass som uppfyller detta kravet .Förväxla inte med
    de produkter som finns och kallas ”UTAN TILLSATT SOCKER” eller ”LIGHT” eller ”LÄTT” de har i de flesta fall mycket högre kolhydrats (socker) innehåll  ,och betraktas inte av DIABETIKER / LCHF /GI  såsom ett godtagbart alternativ till vanlig glass.
      Färsk grädde    
    Det är inte bara att byta ut 10-15 kg socker i ett recept och ersätta det med några gram sötningsmedel... man måste återskapa mun känslan , smaken och framförallt konsistensen.  Vi använder som vanligt färsk grädde  , tyvärr kunde vi inte ha i så mycket som vi ville men vi har maximerat (ca 15%) och dessutom använt laktosfri grädde eftersom den innehåller mindre sockerarter ...      

Vi tycker att vi har lyckats ganska bra att få till en bra munkänsla, konsistens och god smak . dessutom har vi tillsatt en fiber som bas, vilket medför att glassen innehåller 16% fibrer !! Frågan är om man inte t o m kan betrakta den som nyttig!!?
    Sötningsmedel  Vi har valt att tills vidare jobba med ett sötningsmedel som heter Acesulfame K. Det verkar vara det som är minst smutskastat. Det är tusendelar som går åt. Glassen är laktosfri!

Tyvärr finns den inte i närheten av mig annars skulle jag ha testat själv. Älskar glass! Har köpt en glassmaskin men har inte invigt den än.

Nu ska jag laga broccoligratäng med bacon. Mums!
    Ja men det är precis där jag blev fundersam. För dom jämt skriver "sockerarter" och andelen sockerarter är inte samma som andelen kolhydrater. Brukar ju stå Kolhydrater och sen under "varav sockerarter".
    så bara för den innehåller 0,5g sockerarter betyder det inte den innehåller 0,5g kolhydrater :P
  • yena89
    Nikhita skrev 2011-03-23 17:52:55 följande:
    Ok, så även om jag har i rätt mkt grädde så är det bättre än mjölken?
    Har så svårt o få in det i mitt huvud.

Nu ska jag rota runt i köket o se vad jag ska äta för gott idag
    Ja grädde e bättre :D mera fett ju! :P så använder du typ 1dl mjölk i kaffet är det bättre att byta ut den mot 1dl grädde :P
    P3E skrev 2011-03-23 17:54:41 följande:
    Ahh, du menar så...    Men man får väl hoppas att de vet hur man näringsdeklarerar. Hade du testat den? Är den god? Har en väninna som pluggar på en ort där den finns, kanske värt att be henne handla med? Får skicka med en kylväska
    Haha ja det står ju ändå kolhydrater så det borde ju vara det :P Känns bara för bra för att vara sant :P
    Ne jag har inte testat den, den säljs inte här :( Men den säljs i Täby, Stockholm, coh dit ska jag i helgen och vara barnvakt hos morbror så moster lovade vi skulle åka och köpa den :P Dom får ju ändå åka och inhandla smör och beasås åt mig för hos dem finns bara margarin och halv- och helfabrikat :P
    jeng skrev 2011-03-23 18:01:56 följande:
    Nä, kolhydrater på förpackningar nuförtiden är sockerarter. fibrer och annat som kroppen inte kan ta upp ska inte redovisas.
    OM det ändå redovisas, så står det som du säger "kolhydrater 5 gr, varav sockerarter 3 gram" tex. 
    Men vad dåligt :/ För det är ju mkt mindre sockerarter än kolhydrater :/ Men om det nu står tex 4g kolhydrater och då menas sockerarter...kan vi strunta i dom andra kolhydraterna då för dom inte tas upp? Ne vad krångligt, fattar du hur jag tänker? :P
  • yena89
    jeng skrev 2011-03-23 18:18:10 följande:
    Yena,
    Ja, alltså det finns andra kolhydrater än just sockerarter som vi tar upp, men inte i så hög grad. Så i princip är det samma. Det som redovisas på förpackningarna (i sverige!!) är NETTOKOLHYDRATER! Dvs sådana kolhydrater som kroppen påverkas av. Det är såna man ska räkna på LCHF, så dom andra kolhydraterna kan man egentligen strunta i. Men ibland (som på glassen) så står det ju dessutom fibermängd. Så det är ju viktigt att titta efter om man är känslig mot fibrer (som tex jag är). Men i regel så är det nettokolhydraterna man vill åt.

Viktigt att veta att i livsmedelsverkets databas över grönsaker så är det också nettokolhydrater. Man ska alltså inte dra bort fiberinnehållet en gång till, utan gå på det som redovisas under kolhydrater. Tycker att dom kunde skriva nettokolhydrater om det nu ska vara så.... Men icke. 
    Aha ok men då förstår jag lite bättre, trodde att man helt plötsligt inte kunde lita på näringsdeklarationen längre :P
    Har fiber nån påverkning på vikten eller är det bara toabesöken som påverkas? :P
  • yena89

Alltså antingen är min våg konstig eller så är det min kropp.
    Jag gick ner 4kg (91kg) när jag började skriva matdagbok. Sen av nån konstig anledning gick jag upp 3 kg. i förrgår vägde jag helt plötsligt 96 så jag frossade i mat för ja vart ledsen. nu är jag helt plötsligt nere på 94...jag fattar inte...Allt jag ville var ju bara att komma under 90 :( Hoppas det blir nån nedgång nu med fakir bara.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**