• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Riskiflickan skrev 2011-03-29 10:03:40 följande:
    Eftersom LCHF förespråkar att man ska undvika alla former av onaturlig föda så tycker jag ändå att bars å drinkar inte hör hemma i mathållningen.
    Nä men nu får du väl för fankens lägga ner!!
    Jucea är förmodligen den mest hjälpsamma ängeln i hela jävla tråden! Men ofta när hon säger nåt som hjälper henne, nåt som kanske inte är så jävla strikt LCHF ska du komma o tjöta på henne. Och att mena att hon borde lämna tråden för hon äter choklad och dricker vin då och då, nån jävla gräns måste det väl finnas!!

Så alla vi som äter pizza då och då, eller kinamat, godis (E-nummer bomber), mat som innehåller mer än 5 E-nummer, light-läsk nångång äter alltså inte LCHF? Nä LÄGG NER! Alla har väl för fan sin egna gräns. även om jag skulle dricka cola zero varje dag äter jag väl för fan fortfarande LCHF för det!

Sen har hon väl aldrig någonsin i helvetet sagt "Atkins-barer är underbara måltidsersättare ni måste pröva!" Nää, juste!! Det hon säger att det är en bra lösning för henne när det krisar sig. För en sån bar, oavsett att det kanske finns lite konstiga saker i den, är väl underbar att kunna ta till nån gång i månaden när man kanske itne har tillgång till ost och smör!! hellre att man ligger 15g över vad man egentligen brukar och får i sig nåt E-nummer mer än att det slutar med att man går vrålhungrig och köper sig en pizza i stället.

Nä, man ska inte glömma bort att leva också och itne fan ska man vara så jävla strikt hela tiden!! Vill jag äta en chokladbit med ett glas vin varje kväll, ja låt mig för FAN göra det då!! (inte för jag gör det men endå)

LCHF är fan inte "Du får INTE äta nåt konstgjord BARA naturligt, du MÅSTE HELA TIDEN äta under 20g ananrs äter du inte LCHF!" Inte undra på att folk tror vi är en sekt när dom ser såna idiotiska uttalanden!

Nä, Jucea är då fan det bästa som hänt tråden, som tar sig tid att svara på en massa frågor och verkligen hjälper och ger råd till folk SOM BER OM DET!!! Hon går inte och säger GÖR SI GÖR SÅ! utan hon svarar på frågor som kommer upp i tråden och försöker hela tiden individ-anpassa sina råd!

Så sluta tjöta och klaga varje gång nån inte gör som du själv äter för du är då fan inte nån universal allvetande-LCHFare!
    Visst, jag håller inte med Jucea om allt men inte fan går jag och säger att hon ska lämna tråden för hon råkar tycka raka motsatsen som mig?
    Och alla kan låta lite extrema eller för allvarliga när man i all hast glömmer att lägga in en smiley här och där.

LÄGG NER! Låt folk äta som dom vill. ingen här säger SÅ ÄTER JAG SÅ SKA ALLA ÄTA, utan folk kommer med vad som hjälpt dom själva och det är just det tråden går ut på.

Jag vet, ett väldigt långt och aggresivt inlägg där det bara kryllar av svordomar. Känner att jag pms'ar lite och privata problem gjorde det inte lättare att låta snälla.
    Ber om ursäkt för det! Rynkar på näsanSkäms
  • yena89
    Kavat skrev 2011-03-29 20:26:24 följande:
    Jucea, beklagar sorgen..

Jag undrar om jag orsakade den här hetsiga diskutionen nu efter att ha läst dagens inlägg, och det var inte meningen i så fall. Jag håller på att lära mig och tyckte faktiskt att det skrevs mycket om annat än lchf.. Ledsen om jag ställer till det för er och att ni börjar kasta skit på varandra.

Men att ge Riski skit som faktiskt bara försöker förklara och dessutom har rätt i sakfrågan tycker jag är att överreagera.
    Lchf är inte samma sak som Atkins. Jag har läst på litegrann och det skiljer en del med vilken sorts fett och proteinhalt bl.a

Och Riski har dessutom inte i ett endaste inlägg bett Jucea att lämna tråden!

Det enda Riski skrev vad det här nedan efter Jucea själv skrivit att hon skulle starta en JUCEAS FANATISKA LÅGKOLHYDRATTRÅD tråd...Och det var ju på skoj, eftersom faktiskt Jucea verkar blandar dieter lite. Ser ni den glada gubben?

Så skäll inte på fel personer för att jag ställer till det med mina frågor och funderingar...
    Nje hon hoppade ju på henne för hennes atkins-barer och såna onödiga påhopp har hon gjort tidigare också.
    Hon kanske inte skrev ordagrant att hon skulle lämna tråden men det var ett ganska tydligt indirekt uttalande när hon undrade vad hon gjorde i en LCHF tråd eller att hon borde byta diet.
  • yena89
    Clanica skrev 2011-03-29 20:33:59 följande:
    Fan vad härligt med någon som skriver vad dom tycker rakt ut och utan några krusiduller...
    Mjo det var skönt att få ut allt dedär Oskyldig även om det inte vart så himla barnvänligt rakt igenom ;P
  • yena89
    yena89 skrev 2011-03-29 20:31:43 följande:
    Nje hon hoppade ju på henne för hennes atkins-barer och såna onödiga påhopp har hon gjort tidigare också.
    Hon kanske inte skrev ordagrant att hon skulle lämna tråden men det var ett ganska tydligt indirekt uttalande när hon undrade vad hon gjorde i en LCHF tråd eller att hon borde byta diet.
    Ajaj, det var visst fröken Småland som kom med sånt uttalande, inte risk-nånting tjejen
  • yena89
    Kavat skrev 2011-03-29 20:43:44 följande:
    Ta på "visa endast" Riskiflickan och läs en gång till.

Jag upplevde inte att hon hoppade på henne på något sätt. Däremot så skrev ju Jucea saker som inte var "korrekta" enligt Lchf. Det är ju inte Jucea hon försöker "sätta dit". Det är ju att förklara hur det är för en sådan nybörjade som jag till exempel. Alla gör väl som de vill, men Riski har ju faktiskt lyckats gå ner massor med Lchf och är väldigt påläst så hon försöker ju bara hjälpa. Jag tolkar det som att Riski försöker ju förklara och ge råd och tipsa Jucea om lösningar och att det kanske finns "bättre" saker att ta till en "bars".

Hon har inte gjort några sådana uttalanden alls som du skriver. Inte vad jag hittar i denna tråd i alla fall.

Hoppas ni alla får en trevlig kväll! Här är det kaffedags = no carbs!
    Och hade du scrollat ner lite till hade du sett att jag upptäckte det ^^
    Vad som inte var LCHF-vänligt med baren vet jag inte. 15g kolhydrater i en bar jämfört med 40-50 i en nutrilettbar är väl väldigt LCHF-vänligt? LCHF är inte max 20g om dagen liksom. Och att ta hänsyn och anpawssa alla inlägg till nybörjare är nog ganska omöjligt.
    Lite tråkigt bara när en gammal hund försöker kritisera en annan gammal hunds sätt att sitta på.
    Alltså att riskis som ätit länge och lyckats gå ner börjar kritisera Jucea som hjälpt många och som själv gått ner mkt och ätit så länge bara för hon inte åt som riskis själv åt, det störde jag mig på.
  • yena89

Nån mer än jag som är trött på att diskutera med folk som inte har en aning om saker? x)
    Snacka med en som inte ens visste att kroppen kunde tillverka glukos själv och att det fanns två typer av LDL (A och B) men säger sig vara utbildad och utbilda andra och då går hon såklart efter SLV-forskning som hon tydligen inte läst efter som det enligt Doc bara var några få av alla tusen som ens had enåt att göra med ämnet  :P

• yena89
    helene306 skrev 2011-03-30 15:20:23 följande:
    En aning ja Speciellt när de envist hävdar att kroppen behöver kolhydrater och att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera. Eller det traditionella: högt kolesterol. Jag hade ingen aning om detta innan, att kroppen faktiskt är så smart att den fixar både den glukos den behöver och den kolesterol den behöver. Trots att jag flera gånger förklarta för min mamma (hon den negativa till lchf) så hävdar hon envist att så är det inte. Kroppen behöver visst socker och därmed basta! När jag frågar vad den behöver socker till börjar hon jiddra med dottern (ett tecken på att hon inte har något svar ) men se, jo. Kroppen behöver socker. Mamma är visserligen inte den enda, svärmor och många andra har tagit upp detta med kolesterolet. Fett och speciellt mättat fett är ju livsfarligt och int ekan man gå emot de rådande kostråden! Tänka själv är livsfarligt, ta sin hälsa i egna händer är också livsfarligt. En läkares ord väger tyngst även om de är åt fanders fel.

Sorry, nu blev jag lite sarkastisk ...
    Jo precis. Dom är så inkörda i sin SLV-fakta att dom inte vill se sanningen som är mitt framför ögonen på dem. Sanningen är inte "LCHF är det enda rätta" utan "LCHF är ett hälsosamt alternativ"

Inlägget handlade visserligen om barn, kan en 1-årings kropp tillverka glukos i den mängd med?

Oftast när man säger att man mår bra av det kommer dom med "en rökare kan också må bra" haha.

Nä, har inget med vetenskap att göra nu men jag undrar varför min Gud skulle skapa kor och annat för att jag ska få i mig mättad fett om det är meningen att tusentals år senare stoppa i mig nåt som människan själv kemistrerat fram.

Hur kan inuiterna överleva? Hur kan deras barn vara friska? Dom får ju inget socker?

Ne inget fel på naturliga kolhydrater, det har vi alltid ätit. Det är det kemiska som ska bort! Jag tror faktiskt vi hade kunnat ha en normal fördelning på kanske 40E% Kh (naturliga), 40E% fett (mättade) och 20E% protein om vi inte hade sabbat våra kroppar med allt kemisk och processerad skit.

orkar inte diskutera mer med henne, hon vägrar ju ta till sig nåt, så får hon väl tro att ja sticker för jag inte har nån aning, skiter jag i :P
  • yena89
    helene306 skrev 2011-03-30 15:42:17 följande:
    yena89 skrev 2011-03-30 15:32:09 följande:
    Inlägget handlade visserligen om barn, kan en 1-årings kropp tillverka glukos i den mängd med?
    Bra fråga, men jag tror kroppen fixar det.  Jag mailade Anna Hallén om fet mat till barn och hon svarade att det är bra med fet mat till små barn men att de även behöver kolhydrater för att de växer och för att kunna lagra insulin.
    Ja jag tror också att barn tål kolhydrater mycket bättre. och är dom små får det vara vit pasta för en bebismage klarar ju inte av fibrer lika bra som vi vuxna. Men man behöver ju inte proppa dom med pasta och ris utan jag tycker att kolhydrater kan även komma från kolhydratsrikare gränsaker och rotfrukter istället, då är det iaf naturligt.
    Sen när barnet blir äldre så kan man börja introducera mer fiberrika kolhydrater tycker jag. För än har ju inte barnet problem med kolhydrater så det finns ingen anledning tilla tt äta LCHF-mängder. det är först när barnet äter för mkt snabba kolhydrater som kroppen förstörs.
  • yena89
    Kaya skrev 2011-03-30 15:59:09 följande:
    Ramlat ut!!!

*Skräck*

Jag kan inte känna min spiraltråd... (satte in den för en vecka sen) Har den ramlat ut då? Eller perforerat livmodern och vandrat iväg ut i kroppen??? Barnmorskan sa att den kunde det, och när jag blev vit i ansiktet och frågade om man inte dör då så skrattade hon rått och utbrast "nej nej, det är ingen fara, men då har man ju inget skydd mot graviditet!!!" :O

K
    Det känns ju inte särskilt hälsosamt med en spiralgrej som simmar runt i kroppen och har sig  O.O"
    fast man kan ju förstå, inte vill den sitta där i flera dagar, den måste ju sträcka lite på...spiralen? o.O
  • yena89

Tror det har pratats om det innan men hur påverkas man av att variera dagsintaget av kolhydrater? Påverkas viktnedgången negativt om jag äter fakir under veckan och sen tillåter mig lite mer grönsaker och såser på helger? Det blir så tråkigt med bara kött och ägg i 4 veckor

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**