• Tessa606

**Den stora feta LCHF-tråden**

rödnos skrev 2013-02-28 21:14:30 följande:
    Kan man inte träna så kan man inte. Självklart.
    Dock verkar många som väljer LCHF tänka att "gött jag går ner utan att träna". Det må ju stämma för många men jag tror man gör sig en otjänst om man väljer bort träning pga bekvämlighet/lättja. Kroppen mår ALLTID bättre vid fysisk aktivitet. Det är det den är skapt till och vill man vårda sin kropp ( på samma sätt som man vill det via kost och viktnedgång) så bör man röra på sig.

Att kritisera en kosthållning man uppenbart inte läst på det minsta om blir bara fånigt.
    Att däremot belysa vikten av fysisk aktivitet,välkomnar jag alltid. Alltför många bekväma soffpotatisar i dagens samhälle!

För min del har det inte spelat någon som helst roll vilken "diet" jag valt, v v, soppor, svält etc. Jag har inte tränat någonting, har helt enkelt varit för tjock och obekväm och jag har misslyckats totalt med dieterna dessutom. Med LCHF så tränade jag inte i början (mer än vanliga promenader) Nu när jag är normalviktig så har jag börjat träna och jag trivs jättebra med det.
    Jag tror helt klart att det är bättre med LCHF utan träning än att stanna i övervikten och chipsträsket, för där tränar man inte heller
  • Tessa606

Dotson: Jag håller med Stjierna, släpp stressen, ät och njut! När jag läser det du skriver så låter det som pressen man hade i viktväktarna och det ger mig rysningar. LCHF ska vara trevligt och avslappnat, det är det som gör att man orkar leva så resten av livet

Det jag märkt är att om jag fastnar med vikten en längre tid så är det ofta fettet det felas med, en liten klick kokosfett i kaffet varje morgon så drar viktminskningen igång igen för mig

• Tessa606

För det första så varnar jag för lite äckligt inlägg, för det andra, inga pekpinnar, jag vet precis hur dum jag varit...

Hittade DeBrons sockerfria lakrits i affären, och ja, jag VET att sötningsmedel inte är det bästa, och ja, jag VET att i stora mängder är det laxerande..... Hellvitti vad dålig jag är!!! Finns det något man kan göra för att bokstavligt talat få stopp på skiten, jag har levt på dass senaste timmarna, finns inget kvar i magen, men inte f-n hjälper det, det mullrar och lever om så jag vågar liksom inte låta bli att gå till toan.

Nu står sambon och lagar go lördagsmiddag, hur ska detta sluta?

• Tessa606
    rödnos skrev 2013-03-02 19:12:12 följande:
    Hej!

Jag tänkte testa att undvika ägg i några dagar för att se om sonen blir mindre pruttig och får mindre magknip.
    Vad har ni för bra mättande frukosttips utan ägg?
    Tacksam för hjälp!!!

Inte DeBrons laktits i alla fall Skämt åsido, ska det inte inhålla ägg alls? I såfall rysk yoghurt med bär kanske. Själv köper jag ofta korv med hög kötthalt och kokar till frukost
  • Tessa606
    Kasihi skrev 2013-03-02 19:34:15 följande:
    Tessa606 det finns ju stoppande tabletter. Dimor är en va?

Inget som jag har hemma tyvärr Får nog helt enkelt stå ut, tur att vi har två toaletter på 5 pers i alla fall
  • Tessa606
    Joje skrev 2013-03-02 20:03:42 följande:
    Tessa606, usch vad jag lider med dig... Jag har alltid Imodium hemma då jag har en magsjukdom som gör att jag blir lös i magen/diarré (men LCHF är perfekt då det lindrat besvären avseevärt). Tyvärr har jag inget tips, de flesta stoppande livsmedel är ju inte så LCHF-vänliga, tex banan, vit pasta, ris, blåbärssoppa, morot... Annars tarmvila, alltså inte äta något, men drick eftersom du förlorar mycket vätska när du är lös i magen.

Jag har oxå en tarmsjukdom så jag är relativt van vid diarre men det här är ta mig fan det värsta jag varit med om. Jag har blivit tillsagd att inte använda Imodium o liknande för att med min sjuksom så skjuter jag bara upp det och får igen tvådubbelt, men nu hade det verkligen varit behövligt...
    Det måste vara något mer än själva sötningsmedlet man reagerar på, jag är ju van vid Pepsi Max och jag använder olika sötningsmedel typ sukrin när jag bakar ibland, men så här dålig blir jag inte då
  • Tessa606
    Joje skrev 2013-03-02 22:02:10 följande:
    Tessa606, jag tror att det är lakritsroten som ger den laxerande effekten vid överkonsumtion och inte sötningsmedlet.
    Vad är det för sjukdom?

Ok! Jag har gallsaltsmalabsorbtion, en sjukdom som tydligen inte alls ska gå ihop med LCHF men för mig har det funkat bra, har definitivt inte blivit sämre.
    Vad har du?
  • Tessa606
    Joje skrev 2013-03-02 22:39:05 följande:
    Tessa606, vad skönt att du har sjukdomen under kontroll nu. Jag har IBS med symtom i form av diarré, magknip (kolik) och gaser. Inte heller kompatibelt med LCHF enligt läkarna. Men från att behöva gå på toa 5-10 gånger per dag (ibland oftare) flera gånger i veckan och magknip dagligen samt ibland även feber och allmän sjukdomskänsla till att gå på toa 1-2 gånger dagligen med (ursäkta) formad avföring och i stort sett aldrig ont i magen längre talar för sig själv. Visst får jag skov ibland med lös avföring och magknip, men det går över fortare och inte lika intensivt som innan.

Låter precis som mig   Jag vet också att om jag bara slutar med den där jäkla Pepsin så blir jag ännu bättre, den är min sista last så nu ska jag ta tag i den också
  • Tessa606

Nu börjar det värsta gå över, får förhoppningsvis sova i natt.

Kommer ihåg en gång för länge sedan när jag tryckte i mig en hel påse viktväktarkola sent på kvällen, den natten var inte rolig.... Borde ha lärt mig av mina misstag men inte då, när godismonstret slår till så säger vettet hej då..
    Och när jag nu tänker på det så undrar jag vad det är jag reagerar på, för den gången ver det inte lakris... Måste var något annat sötningsmedel än de jag är van vid? Snillen spekulerar vidare och med sårig rumpa och en mullrande mage ska jag nu dra mig mot sängen, Sov så gott ni som kan

• Tessa606
    Pyret 85 skrev 2013-03-03 10:38:05 följande:
    Hej på er alla! Jag tänkte köra igång med lchf imorgon.. det här med grönsaker är ju inte min grej, dvs äter endast ett fåtal grönsaker.  har inte hittat någonstans att det är ok att äta tomater men det måste det väl vara?

hur är det med feta ost? Jag älskar det... 

För min del har det funkat bra med både tomater o fetaost, kollar man kolhydratslista så ligger båda på under 5g kh per 100gram
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**