• Tessa606

**Den stora feta LCHF-tråden**

rödnos skrev 2013-03-04 17:53:33 följande:
    Millifjor - inte ok enligt LCHF. Livsmedel med mer än 5g kolhydrater/ 100g går bort. Därav mjölk.

Paulas mamma - jag helammar en 5 veckor pruttmaskin som dels då pruttar massor och verkar få magknip. Så jag testar äggfritt för att se om det blir bättre.
    Bra tips där, testar imorrn efter veckohandlingen.

Nu är det ju så att både mjölk o lättfil som ni skrev om förut inte är mer än 5g/100g , men det blir ju snabbt mycket kolhydrater ändå
  • Tessa606
    kaffeamanda skrev 2013-03-04 18:21:04 följande:

Mjölk är ca3,5g kolhydrater /100g beroende på vilken sort. Anledingen till att man ska vara försiktig med mjölk är att det lätt kan bli för mycket mängd. Om man dricker 3 dl på morgonen och 3 dl på kvällen så blir det 21g kolhydrater i enbart mjölk. Därför bättre med grädde som har samma sockerhalt som mjölk men som man inte så lätt får i sig 6 dl av på en enda dag.
    Vi skrev visst samtidigt
  • Tessa606
    Ninis skrev 2013-03-07 06:17:52 följande:
    700 g ner sedan i går! Så totalt 1 kg ner på två dagar. Sjukt nöjd!

Såphia skrev 2013-03-07 08:52:49 följande:
    Ninis: wow vilka kaonresultat!! Grattis och bra jobbat.

Har 7-månadersdag (LCHF) idag. Resultatet är 12 kilo lättare exakt och 63 cm mindre mätt över totalt sex ställen på kroppen. Viktmässigt är jag 1,9 kilo ifrån målvikten. Så himla nöjd även om det inte är några fantasiresultat.

.
    Paulas mamma skrev 2013-03-07 09:07:27 följande:
    Detta är inte sant. Undrar om jag ser i syne eller on jag bör köpa en ny våg. 3 kg ner på 2 dagar varav den första dagen någorlunda mejerifri och den andra helt fri. Tränade innan middagen igår. Måste haft ordentligt med vätska i kroppen. Äntligen på banan igen

Bra jobbat alla tre!
  • Tessa606
    rödnos skrev 2013-03-08 06:19:27 följande:
    P i a - hehe jo men problemet är just det, att de flesta anser sig precis som du ha "massa förnuft" och skriver som vore det sanning trots att det kan vara ogrundat.
    Jag läser som du alltid väldigt kritiskt (det är en del av mitt jobb) och baserar aldrig en åsikt eller en diagnos etc på "en sida". Ta tex sidor som handlar som graviditet. Du kan hitta ungefär hur mycket spökhistorier som helst i ämnet och många utger sig att vara seriösa, kontrollerade av professionella etc etc. Dock finns det enligt sjukvården själva bara två sådana sidor i Sverige... Därför blir Google "livsfarligt".
    Med risk att bli påhoppad av stingsliga "LCHF"-utövare så gäller samma för LCHF.
    Åtaliga "tips" och "sanningar" ang vad som benämns som LChF kan återfinnas överallt på nätet och googlar man tex recept hittar man allt möjligt som inte alls "är LCHF".
    Folk förstår liksom inte skillnaden på lågkolhydratskost och LCHF som begrepp. Alltså, är man ny på ett ämne så blir Google som ett stort snår, det blir nästan omöjligt att veta vad som är bra och sann information och vad som är ren dynga.
    Vilken hemsk översittarattityd du har! Sen har du mage att klaga att det är dålig stämning, kan ju vara så att det är du som skapar den stämningen med liknanade inlägg!
  • Tessa606
    rödnos skrev 2013-03-08 09:08:15 följande:
    Som sagt, tolkningsförmågan är stundtals ganska roande. översittarattityd? Vet du ens vad ordet betyder?

Nu var det inte första delen i ditt inlägg jag menade utan att du hela tiden hävdar att just du vet precis vad LCHF är medans många andra "stingsliga LCHF-utövare" inte vet någonting

Sen skriver du ofta att du blir misstolkad, kanske finns en anledning till det?
  • Tessa606
    rödnos skrev 2013-03-13 13:18:50 följande:
    Jag behöver lite hjälp!!
    Tror att det är min smoothie som
    Ställer till det för mig med halsbränna etc.
    Vad skulle man kunna ha i för att neutralisera syran? Nån som har en klok idé?
    Just nu har jag i rysk yoghurt, crème fraîche, grädde, kokosfett, linfrö, jordgubbar och vatten.

Mandel ska vara bra mot halsbränna, kanske inte så gott att ha i, men att ta någon mandel i samband eller lite mandelsmör
  • Tessa606

Shit alltså... 8 dagar med slarv sätter spår, 5,5 kg upp!!! Mår skitdåligt, uppsvälld och ont i kroppen, men nu har jag ätit en "riktig" frukost, hundarna ska ut på långpromenad och sen blir det träning, de där jäkla kilona ska bort fort som f-n!

Ninis, hoppas att din dotter återhämtar sig fort, kram!

TomMon, Vill du gå upp 5 kg på en vecka så hör av dig (hoppas alla förstår att jag skämtar)

• Tessa606
    Gladskit skrev 2013-03-18 09:53:37 följande:

Oj, det var värst. Men mycket av det måste vara vätska, finns inte en chans att man kan öka 5,5kg i fettvikt på en dryg vecka. Så det där är du snabbt av med!!

Ja, det är det jag hoppas! Det känns att det är mycket vätska!
  • Tessa606
    Ninis skrev 2013-03-18 11:50:40 följande:
    Tessa,
    Oj! 5,5 kilo upp på 8 dagar låter mycket. Det måste vara en del vätska. Jag brukar gå upp 3 kg på en vecka då vi är utomlands. Då dricker jag lite drinkar, käkar lite pommes, tar någon pizzaslice och kanske någon dessert. Men det brukar försvinna på en vecka med strikt lchf när vi kommit hem.

Ja det är mycket, jag har väl ätit kolhydrater så att det hade räckt för att föda ett mindre land under dessa dagar, men nu är det strikt som gäller, på väg till gymmet nu

Linda5: Jag märker också av alkohol mer nu, tog två glas vin i helgen och blev helt susig, har dock inga minnesluckor!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**