• Sigrid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2011-09-09 11:17:20 följande:
    Fast jag kan säga av egen erfarenhet att tjej nr 2 inte i något fall jag stött på, faktiskt följt lchf korrekt och inte heller varit direkt påläst.
    I ena fallet var det en som inte gick ner i vikt och det visade sig när jag började att hon endast följt 5/100 regeln, men i övrigt ätit vad som helst, när som helst.
    I andra fallet var den en som mådde jättedåligt vecka nr 2 och inte vågade fortsätta för hon var säker på att det var dåligt. Mår man så dåligt så kan det inte vara bra, resonerade hon. Samma tjej som låg hemma sjukskriven några dagar in på sin shakediet. Vilket enligt henne var normalt eftersom många får influensaliknande symptom när de hamnar i ketos.....
    Shake är ok att må dåligt av, men inte lchf?!

Nu säger jag inte att alla mår bra av lchf, men jag tror absolut att mångas "misslyckande" beror på okunskap.
    Hon var nog helt enkelt inte redo att tro på LCHF.
    Jag hade biverkningar när jag började med LCHF. Framförallt yrsel men det gick över. Hade ju läst om biverkningarna så jag tog det inte så allvarligt.
  • Sigrid

Vi har diskuterat en fråga här hemma, hoppas ni kan hjälpa mig med svaret.

Vi har valt att äta LCHF efter att ha läst "Matrevolutionen"  eftersom det verkar förebygga en hel del sjukdommar. Ingen av oss har problem med vikten (även om jag inte gråter om jag skulle tappa några kilo, men det är inte huvudsyftet). Nu till vår fråga. Vi vill gärna kunna unna oss något sött ibland (tårta, glass m.m.) men hur funkar det när man för övrigt håller lågkolhydratkost? Min man är orolig att han ska bli tjock om han äter LCHF i veckorna och på helgen äter en skål glass. Är det så, eller kan man unna sig saker ibland utan att öka kraftigt i vikt?

• Sigrid
    Bordeaux skrev 2011-09-12 16:30:44 följande:
    Det finns lchf-anpassade sötsaker och man kan byta ut det söta mot något annat gott, t.ex. ostbricka och vittvin. Grädde och hallon, lchf-glass mm.
    Men jag skulle råda er till att inte äta något sött på en månad och sen kan ni ju smaka lite och se vad ni tycker om det. Jag provar ibland vanlig mat och det är mycket godare i minnet än i verkligheten.

Ja, jag vet att det finns en massa LCHF-gosaker, de tänker jag absolut testa. Men ibland blir man bjuden på kalas eller bara vill äta något annat. Var mest nyfiken om det händer något ofrivilligt med vikten om man äter icke-LCHF ibland.
  • Sigrid
    Faile skrev 2011-09-12 19:31:12 följande:
    Är det inte för viktens skull ni äter behöver ni nog inte oroa er alls. Äter man inte för att gå ner i vikt kan man vara ganska liberal

Dessutom har jag faktiskt själv ätit tårta på kalas och fuskat emellanåt och inte gått upp, bara stannat av i min viktnedgång.

Vad bra!
    Bordeaux skrev 2011-09-12 19:31:31 följande:
    Jag kan bara prata för vad som händer med mig, vi är ju alla olika. Viktnedgången avstannar och ibland går jag även upp i vikt. Vanliga sötsaker smakar inte alls lika gott längre så automatiskt tar jag mindre än jag hade gjort förut och det är ju bra. Ibland kan jag få ruggigt ont i magen också om det blir för mycket av fel kolisar.
    Jag har själv funderat på att sötsaker kanske inte kommer att smaka lite bra... och det är ju bra. Men ibland vill man kanske ha något icke-LCHF. Får helt enkelt se hur kroppen reagerar, låter inte så trevligt med magont.

Tack för svaren! 

• Sigrid

Jag har köpt en blandad påse nötter. Men vilka nötter är bäst att äta?
    Är det bra att få en blandning eller ska man inrikta sig på de som innehåller minst kolhydrater?
    Nu äter jag inga mängder nötter men det kan vara intressant att höra vad ni tycker.  

• Sigrid
    Bordeaux skrev 2011-09-14 12:23:08 följande:
    Kött, fisk, kyckling är bra att ha hemma. Ost som man kan småäta när suget sätter in typ babybel, skrattande kon.

Läs på så mycket du kan, böcker är nog bäst sen nätet, börja kolla recept och gör en matlista (det borde man göra oavsett kosthållning)
    kokosfett ska man inte glömma.
    Skaffa konto matdagboken.se eller minmat.se och börja skriv in hur mycket du äter och av vad. Det skulle du kunna börja med direkt för att få upp vanan.

Kan rekommendera "Matrevolutionen" som förklarar fördelarna med lågkolhydratkost, inte bara ur viktsynpunkt utan även för att minska riksen för vanliga västerländska sjukdommar som diabetes, hjärt- och kärlsjukdommar.

Har ni som läst andra böcker några tips på vilka böcker som är bra? Jag läser gärna mer.

• Sigrid

Jag ska senare i höst iväg på ett jobbinternat där luncher och middag kommer att ingå. Hur gör ni med mat när ni ska iväg?

Ber ni om specialkost? Hur blir ni bemötta då, eftersom det inte beror på allergi?

Äter ni det ni kan av den mat som serveras? Ska man kanske ha med sig lite "egen mat" att knapra på under lediga stunder?

Eller äter ni rakt av det som serveras?

• Sigrid
    NSJD skrev 2011-09-14 13:25:32 följande:
    Åh tack så mycket för svaren! Har läst och kollat massa resept!
    Finns ju jätte goda redept :D typ en god köttgryta med blomkål/böomkålsris till ist för potatos/ris..
    Istället för potatis, ris och pasta brukar jag göra exempelvis detta:

blomkålsris
    kokt blomkål eller broccoli
    blomkålsmos
    stekt vitkål med lite salt på
    stekt haloumi
    blomkålsplättar (blomkålsmos med ägg och riven ost i, stek i smör)

Vid lyxiga middagar kan man göra en rättikagratäng. Rättika är en rotfrukt men innehåller ca 2,5 kolhydrater/100g (potatis ca 20 g).  Skiva rättikan och koka 5-10 minuter för att undvika besk smak sen gör du precis som med potatisgratäng. Min son, 6 år, trodde vi åt potatisgratäng, och jag tyckte också att det smakade precis som potatis.
  • Sigrid
    Sigrid skrev 2011-09-14 13:35:45 följande:
    Istället för potatis, ris och pasta brukar jag göra exempelvis detta:

blomkålsris
    kokt blomkål eller broccoli
    blomkålsmos
    stekt vitkål med lite salt på
    stekt haloumi
    blomkålsplättar (blomkålsmos med ägg och riven ost i, stek i smör)

Vid lyxiga middagar kan man göra en rättikagratäng. Rättika är en rotfrukt men innehåller ca 2,5 kolhydrater/100g (potatis ca 20 g).  Skiva rättikan och koka 5-10 minuter för att undvika besk smak sen gör du precis som med potatisgratäng. Min son, 6 år, trodde vi åt potatisgratäng, och jag tyckte också att det smakade precis som potatis.
    Glömde ju grönsaker i ugnen. Mums!
    Ex. blokål i buketter, fänkål i mindre bitar, paprika, squash. 20 min 225 grader. Perfekt till grillat eller fisk... eller allt föresten.

En god sås till fisk och ovanstående grönsaker är: creme fraiche, röd rom och dill.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**