• Sigrid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Idag ska vi ha möte med ingående lunch. Jag har sagt till att jag vill ha en stor sallad istället för potatisen så jag hoppas att jag får det. Har laddat upp med lite ost, nötter och en LCHF-macka ifall lunchen blir knaper. Svårt det här när man inte bestämmer maten själv.

När ni blir bortbjudna till vänner, ber ni om specialkost då? Vi har varit bortbjudna en gång sedan vi startade och sa till då, vilket de inte tyckte var konstigt alls (skönt), men jag kan tänka mig att alla inte är så mottagliga för att gästerna vill ha speciell mat.

• Sigrid

Ni som tror på LCHF som livsstil vad ger ni era barn till mellis?

Vår son äter samma mat som oss hemma, men i skolan är det ju det som serveras. Men han behöver oftare mellis än oss vuxna... vad tycker ni att jag kan ge honom. Vill inte ge för mycket frukt. Han får ofta en LCHF-macka men det skulle ju vara kul att kunna variera sig lite. Så ge mig tips på bra mellis (även för oss vuxna ).

• Sigrid
    Sigrid skrev 2011-09-20 19:44:40 följande:

Ni som tror på LCHF som livsstil vad ger ni era barn till mellis?

Vår son äter samma mat som oss hemma, men i skolan är det ju det som serveras. Men han behöver oftare mellis än oss vuxna... vad tycker ni att jag kan ge honom. Vill inte ge för mycket frukt. Han får ofta en LCHF-macka men det skulle ju vara kul att kunna variera sig lite. Så ge mig tips på bra mellis (även för oss vuxna ).

Förtydligande: Han äter det som serveras på skolan... d.v.s. potatis, pasta, ris och smörgås. Vi har lärt honom att välja Bregott istället för Lätta i alla fall.
  • Sigrid

Nu blir jag förvirrad?

Hittade en påse sötmandel hemma och på påsen stod det att 100g innehöll 4,5 kolhydrater. När jag sen kollar i affären på sötmandel, från samma märke, så står det att 100g innehåller 12 g kolhydrater.
    ?????
    Är det feltryck på den första påsen?

• Sigrid
    Duntoffla skrev 2011-09-21 13:45:28 följande:
    Sigrid- vilket märke är det? Går kanske att kolla på deras hemsida 
    Tror det var Coops egna märke, ska kolla när jag kommer hem.
    Faile skrev 2011-09-21 14:06:25 följande:
    Jag hittade också en liknande påse, men vid närmare kontroll på hemsidan så stämde det inte. Feltryck troligen ja.
    Attans också! Hade ju varit toppen annars.
  • Sigrid
    FasterK skrev 2011-09-21 21:39:14 följande:
    Har fortfarande problem med dålig aptit och har svårt att få i mig maten. Inte kul att tvinga i sig mat. Jag äter mat som jag tycker om och kan inte riktigt förstå detta, eftersom jag alltid varit matglad och kunnat äta mycket och gärna. Hmmm!
    Nu är jag absolut ingen expert, men jag tror inte på idén att tvinga i sig mat. Försök istället hitta glädjen i maten och ät bara när du är sugen. Tror att "tvånget" kan göra att det bara blir svårare.
    Hoppas att det löser sig! 
  • Sigrid
    huxflux skrev 2011-09-23 10:42:59 följande:
    Är det bara jag som tycket fiberhusk smakar skit?
    Det har jag inte tyckt i de bröd jag bakad, fast där är det ju väldigt lite i hela brödet. Blev lite orolig nu... vill ju ha trevligt fredagsmys hemma.
    Får helt enkelt prova och se vad vi tycker.
  • Sigrid
    Vilda Tiger skrev 2011-09-23 12:32:12 följande:
    Jag har gjort den två ggr och tycker den är helt okej! Om du menar den med ett ägg, lite olja, lite vatten, lite grädde, salt, fiberhusk och basilika i degen? Jag tycker den höll ihop bra och även om den var lite "omelettig" så var det ett BRA substitut!
    Vad bra.
  • Sigrid
    Habaladabala skrev 2011-09-23 13:03:40 följande:
    Jag har precis varit och handlat rättika och tänkte prova rättiksgratäng till kvällens grillning. Någon som har nåt tips på hur den blir så lik potatisgratäng som möjligt?
    Hur smakar rättika egentligen? Jag har aldrig ens hållt i en sån förrut... Vad är det för nåt? Ser ju ut som nån blandning av morot och potatis eller nåt.

Rättikagratäng är jättegott. Jag skivade och kokade rättikan 5-10 min innan jag la den i gratängformen, men om det är nödvändigt eller inte vet jag inte. Annars gjorde jag precis som med potatisgratäng. Sonen trodde vi åt potatisgratäng, så det var väl gott betyg:
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**