Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Riskiflickan skrev 2011-03-24 22:05:36 följande:
    Själva grejen med LCHF är att kroppen själv ska känna av vad som är lagom, sen finns det ju de som förlorat de äkta hungerskänslorna genom åratal av bantning, dock brukar ju kroppens normala signaler komma tillbaka efter ett tag på LCHF. Stirra er inte blinda på kalorierna, utan kolla hellre att sammansättningen av energin är i balans så ni inte får i er för lite fett.
    Det där tänkte jag på idag... jag åt för att bli mätt, så där mätt som jag blev på kolhydrater, men det blir jag ju aldrig på gi-lchf... jag blir lagom hur mycket jag än äter så jag tänkte försöka stanna vid en normal portion... jag äter ju snart igen ändå
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman

Håller med om att det går snabbt i tråden hinner inte med när jag är ensam hemma med 4 ungar... men iaf, dagens rapport med grädde i kaffet... man får vänja sig vid "hinnan" i munnen men det var rätt gott

Nu tar jag lite LC-paus och går på hardcore low carb igen på söndag morgon... ser fram emot godisskålen imorgon kväll.... 

• Teskedsmamman
    FrökenDecember skrev 2011-03-25 20:15:31 följande:
    Hej! Skillnaden mellan lchf och gi vet jag, men varför väljer man det ena framför det andra?

Är lchf mer "effektivt"?
    Eftersom alla är olika så fungerar GI bra på vissa och lchf på andra.... jag rasade 10 kg med GI men det har gått trögare med lchf, men jag lär mig hela tiden och tror mer på handhavandefel än att inte lchf skulle fungera...
  • Teskedsmamman
    P28 skrev 2011-03-25 21:36:54 följande:
    Alltså, orsaken till att jag inte räknar kalorier är för att jag har haft taskig historia med att räkna. Blir fullständigt besatt och det slutar med att jag väger antal gram fett jag har i stekpannan och väger salladen på tallriken. Både jag och mitt sociala liv blir enormt lidande i slutändan. Då fungerar det bättre om jag bara håller koll på 5/100-regeln och gör snabbare överslag i huvudet med kalorierna (För som proffs-bantare vet man ju hur många kalorier det är i det mesta... tyvärr).
    Sedan är det ganska självklart att om man drar i sig mycket fett så exploderar antalet kalorier också.... är nog en svår balansgång det där...
  • Teskedsmamman
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-25 22:33:46 följande:
    Linda1976 skrev 2011-03-25 18:11:04 följande:
    www.ica.se/Recept-Mat/ICAs-kundtidning/Chat1/.../

Oh My God. 

Vilka 2 retards!!! 
    "Det kan skapa oro i lägret" ang lchf-are på kalas. Ja folk blir provocerade när man tackar nej till socker, antagligen kryper samvetet fram då de själva inte kan stå emot
    Snacka om snedvriden syn.... för i så fall skulle sonen skapa en jävla kaos i alla läger eftersom han måste tacka nej till 99% av allt på kalas eftersom han är glutenintolerant... det tänker kötthuvudena inte på.....
  • Teskedsmamman
    mills skrev 2011-03-25 23:07:07 följande:
    Tack för svaret. Jag inser ju att jag får i mig för mycket fett just nu men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna minska det heller. Jag borde alltså kanske kolla mer på gi? Jag försökte sätta mig in i det för många år sedan men jag gav upp för det kändes inte som att det gick ihop med glutenintoleransen  
    Min son är glutenplutt och mår bäst på lchf/gi.... 

Förövrigt ang att det finns så många olika inriktningar i tråden; det tycker jag gör den så bra, det finns nåt för alla. Kör man fast kan man få råd och att accepera varandras olikheter men ändå kunna säga vad man tycker är en otroligt viktig aspekt. Så de som känner sig provocerade kanske ska ge mer ödmjukhet och tänka på olikheterna berikar.... sitter med bebis i famnen om ni undrar över min konstiga svenska
  • Teskedsmamman
    lyrica skrev 2011-03-27 10:10:20 följande:
    Funderar på att gå över till en blandning mellan GI och lchf. Någon som äter så? Dvs lite mer kolisar och mindre fett? Äter nu max 20 g om dagen. Känner mig sällan "mätt" och nöjd efter maten. Vet att det inte har med fettmängden att göra! Redan prövat att öka. Brukade äta mkt fiberrik mat innan lchf blev "nöjd" efter maten. Behöver hjälp och stöd!
    Jag äter blandning, tillåter upp till 10% kolhydrater... fast jag går nog mer och mer över på LCHF eftersom det är enklare och godare
  • Teskedsmamman

Idag gjorde jag kokosfett-stekt spetskål och köttfärssås till middag, ungarna åt så det sprutade ur öronen (de åt spagetti) och jag sparade lite köttfärssås att lägga på en pofibermacka när jag blir hungrig igen om ett par timmar

Jag har liiite svårt för den fettiga känslan i munnen men man vänjer sig kanske  

• Teskedsmamman
    LoveMyFamily skrev 2011-03-28 13:35:24 följande:
    riskiflickan: Japp, även det. Jag är inte glutenallergiker
    Gluten är intolerans och inte allergi *viktigpettern i mig slår till*

Har du kollat allergier? Har en tjej i barngruppen som är veteallergiker och har nåt liknande så... men maken har gått igenom stor utredning under 1 års tid, med gastro, 2*koloskopi, endoskopi, ja.... alla -skopi som finns + magnetröntgen men de hittar ingenting.... Han blöder i tarmen och får kramper emellanåt, särskilt när han stressar... 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**