Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Borde vi inte spara alla fakta någponstans? *jag är lat*

Jag har suttit och letat efter Juceas infospäckade inlägg om hur mycket man bör äta om dagen... jag har för mig det var 80% fett - 15% prot - 5% koh?
    Men vad gäller antalet gram? Jag anar att min frukost satte ribban för resten av dagens intag

Snälla Jucea hur mycket ungefär bör man ligga runt i gram fett/prot/kolh om dagen?

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-16 09:07:32 följande:
    75E% fett 20-25 E% protein och 0-5E% kolhydrater.

Jag rekommenderar 1.5 gram protein per kg målvikt, och de flesta verkar gilla 60 kg som målvikt plusminus. SÅ jag brukar säga ca 90 gram protein och till det 120-130 gram fett och under 20 gram kolhydrater då. 
    Tack!!!!! {#emotions_dlg.flower}
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-16 10:02:53 följande:
    NU är jag igågn igen med min hållbarhet. En shake som är gjord för att stå ett år i rumstemp, kan väl inte vara några problem att dricka 2 veckor efter bäst före om den dessutom har stått i kylen? Jag menar, skulle den verkligen klara sig exakt 52 veckor, inte 54?
    Jag hade druckit den... BF-datum är snålt tilltagna och det mesta håller sig ett bra tag efter... det är ju bara bäst före inte att det "går sönder" det datumet Det är alltid näsa, ögon och smak som ska avgöra om BF är passerat, jag brukar bara ha datumen som rekommendation...
  • Teskedsmamman
    P28 skrev 2011-04-16 10:20:03 följande:
    Idag hade jag tänkt att fixa balkongen med blommor i krukor och blomsterlådor, men så slog det mig; Man kanske inte kan plantera blommor ute ännu? Är det för kallt? Jag kan ju ingenting om sånt här. Vad tror ni?? Obs! Jag orkar inte ta in blommorna på natten eller liknande!
    Mina pelargoner kommer inte flytta ut än på i alla fall 1 månad, de tål inte frost så jag måste vara helt säker på att det inte fryser på nätterna, igår hade vi pansaris på bilrutorna när Ludde skulle till skolan... Jag bor utanför Halmstad således rätt långt söderut.
    Ska du plantera ute nu så är det frosthärdiga blommor som gäller.
  • Teskedsmamman
    musli skrev 2011-04-16 22:44:12 följande:
    Men... Jag bor också "utanför" Halmstad...  2,5 mil norr om för att vara lite mer exakt... 
    Se där, jag bor i Oskarström... Så då tror jag att jag vet på ett ungefär var du bor

Idag har jag vägt i princip allting och blivit starkt varse varför jag inte går ner i vikt, jag har ätit dubbelt så mycket av allting som jag borde utifrån Juceas siffror. SÅ imorgon blir det andra tankar ang maten.

Däremot har det blivit sammanlagt 10 km promenad på 3 dagar *stolt*

Ang den där hysteriska människan däruppe, Hellenius eller vad hon hette,.... har ni läst det här då?
    www.expressen.se/halsa/1.2391287/nya-budskapet-at-fett-for-halsan
    Eller den kanske har funnits med innan i tråden?
  • Teskedsmamman
    sininen skrev 2011-04-17 15:51:26 följande:
    Oj, nu postade jag för snabbt. Jag skulle skriva med att jag håller på att bli lite knäpp med det här med kolhydraterna. Ni som håller stenhård koll, väger ni maten? 
    Varenda liten bit Jag har märkt att om jag släpper på det och tror att jag äter bra så går det helt åt fanders....
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-17 07:07:02 följande:
    Ojsan!
    Såg din fördelning bra ut ändå, bara för många gram? För isåfall är det iaf inte lika "farligt"!
    Det finns ju dom som äter mängder och ändå går ner i vikt, men om man står still så jag det ju definitivt vara bra att se över intaget! 
    Fördelningen var ok, jag låg på ett ungefär så jag har inte så mycket ångest ändå och jag gick ner 1 hk sedan igår, får se vad resultatet blir imorgon för idag startade jag bra. 1 chailatte och 2 kokta ägg med majonäs och jag upptäckte att jag blev lagom mätt! Så det är väl mest mitt tänkande som behöver ändras så kommer resten på köpet....
  • Teskedsmamman
    joller skrev 2011-04-17 19:44:43 följande:
    aahh... man kan inte typ göra chaite och ha grädde i eller nåt... börjar klökas en aning av all ägg... :P
    Har du testat? Rata den inte innan!!

Jag trodde det skulle vara äckligt men finns inte en chans att du märker av ägget och gör du det sitter det i huvudet

Jag gör på
    2 dl vatten
    2 påsar chai (2 kulor löste)
    1 ägg
    20 gr kokosfett

sedan mixar jag....
  • Teskedsmamman
    joller skrev 2011-04-18 08:47:38 följande:
    Jag ska absolut prova äggmjölkslatten :).. ska ge det en chans... ni som har kakao i, hyr mycket tror ni är lagom? och har ni i hela ägget eller bara gulan??

Under första veckan tappade jag 1,5 kg (kunde inte låta bli att väga mig..) , sen vägde jag mig igår , 8:e dagen, och hade gått upp 0,1 kg.. inte mycket men jag blev mest besviken för att det inte var ner.. deppade lite.. MEN kom på att jag skulle mäta min midja... JIPPI, 3-4 cm mindre :) då blev jag glad igen :)
    Så vågen e inte alltid det bästa att följa, även om man vill....

2ägg
    2 candereltabletter
    1 rågad msk kakao
    1 rågad msk kokosfett
    2 dl hett vatten 

Pallas skrev 2011-04-18 09:03:31 följande:
    Tack Linda1976! Tråden är rätt lång, som om ni kan peka på några inlägg med frukosttips är jag jättetacksam! FL:s sökfunktion funkar inget bra hos mig.
    En frukost som jag finner mättande är en ägglatte med 2 kokta ägg + majonnäs... jag står mig ett bra tag.

musli skrev 2011-04-18 10:35:06 följande:
    Jag bor i Ugglarp, ute vid havet! 

Kompisarna drar ut sin husvagn dit ut och är där flera veckor på sommaren, jag blir inbjuden emellanåt

Det är fint i Ugglarp!!

• Teskedsmamman

Tänkte lite granna... om jag ska äta 90 gram protein som vi låter oss säga är 20% av dagliga intaget. Då blir det jäkligt svårt att äta 120-130 gr fett om det ska vara säg 75% av intaget...
    20% är 1/5 av 100%, om man tar 90*5 så borde man få ut totala dagsintaget = 100% = 450 gr.
    Då är 75% fett = 450*0,75 = 337,5 gr
    Vilket i slutändan borde göra 22,5 gr  kolhydrater om man räknar på 5%...

räknar jag fel?

För om jag landar på 120-130 gram fett så hamnar jag under 50 gr protein....

Hittills idag ser det ut så här:

Så till middag blir det väl en köttbit
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**