Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-04-14 20:53:01 följande:
    Mina tips: '
    1. Ät alltid ägg ELLER t ex stekt halloumi till din frukostbacon.
    2. Byt ut en del av den turkiska yoghurten mot creme fraiche eller vispgrädde.
    3. Baka eget LCHF-knäcke och ät istället för FinnCrisp.
    4. Undvik pasta, potatis, ris och ät istället t ex blomkålsmos (med smör/olivolja i och ev lite grädde och/eller riven ost) till kött/fisk
    5. Om du gillar äggmjölk - ett bra sätt att få i sig kokosfett! Annars kan man göra ischoklad på mycket kokosfett och lite mörk choklad, jättegott och MYCKET fett per styck!

K
    Ägglatte... Åh så gott!!!!! Idag var allt slut til lfrukost, vi har handlingsdag imorgon, och jag drog i mig en stadig ägglatte till frukost istället
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    Linda1976 skrev 2011-04-14 21:25:36 följande:
    Testa varmchoklad-äggmjölk, det är min favvo.

2ägg
    2 candereltabletter
    1 rågad msk kakao
    1 rågad msk kokosfett
    2 dl hett vatten 
    Måste testa! Tack!
  • Teskedsmamman
    Annanym skrev 2011-04-14 21:58:14 följande:
    Fiskspa?? VAD är det?

Alltså, jag tycker äggmjölk låter så fullständigt motbjudande att jag inte ens kan förmå mig till att prova. Tycker verkligen ALLA om det? I så fall får jag kanske överväga att testa ändå, men bara tanken ger mig kväljningar. Medan groddar däremot är toppengott.
    Det tyckte jag med, men jag tänkte att jag måste ju testa, alla måste ha fel men det är verkligen gott!!! Om man ser till att få ner luft i det hela också, så blir det ett härligt skum på den....

Tänkte jag skulle testa och göra Chaiägglatte
  • Teskedsmamman
    Nallebjörnis skrev 2011-04-14 22:04:04 följande:
    Man stoppar ner fötterna i ett akvarium typ och så är det speciella fiskar som äter på ens fötter....
    ja har inte heller vågat testa äggmjölk ;)
    Det finns här i halmstad, tänkte jag skulle prova någon gång, verkar "kittligt" men ändå rätt avkopplade... åh, fotmassage, måste gå och få det någon dag!!

OH MY GODNESS så god äggchokladen var!!! Jag har tröttnat lite på att pimpla kaffe jämt, även om det är koffeinfritt, men det här var ju alldeles utmärkt! Fast jag fick göra på gåsägg för jag hade bara 1 hönsägg kvar tur gåsen förser oss med ägg

Idag återupptog jag promenerandet... jag gick 1½ mil i veckan med hunden, nu har jag ingen hund längre men tog mobilen med ljudbok, med mig... får fungera tills jag skaffar hund igen...
  • Teskedsmamman
    Nallebjörnis skrev 2011-04-14 23:04:30 följande:
    jag och en kompis ska gå så har väl inget val då ja redan betalat hihih

Åhh kanske ska prova den där äggchokladen.. men har inge kokosfett och köpet det aldrig.. nåt man kanske skan införskaffa eller vad tycker du??

Duktig tjej med promenaden!!
    Jag trodde kokosfett skulle var osmakligt, men jag har svårt att tänka mig kaffet utan kokosfett numera och även min stekta vitkål... det är mums med kokosfett.
  • Teskedsmamman
    Bordeaux skrev 2011-04-15 08:42:40 följande:
    Teskedsgumman, du får gärna berätta om chailatten var så pass god att det är värt för mig att göra mitt eget chai-te. Jag är inte förtjust ikaffe så just nu har jag 1dl grädde, 50g smör eller en lagom stor klutt kokosfett, 2dl kaffe och två ägg. Det funkar men det vore bra om jag kunde bli av med grädden och funderade på chai-te har letat och köpte iden enda te butik jag hittade, men de innehåller inte det samma som de svenska och smakar därför inte likadant.
    Jag köpte masala chai på påse idag på willys, jag tog 1 påse och gjorde det ganska starkt, men jag ska ta 2 nästa gång för chaismaken blev rätt svag, sedan i med önskad mängd kokosfett och 1 ägg och så mixade jag, tog även i lite sötningsmedel.
    Jag brukar snedställa mixern så jag får in en del luft i det hela så det blir så där tjockt med massa skum, mumsigt!
    Och jodå, helt klart ett alternativ till kaffe- och chokladversionerna! Men som sagt, teet måste vara starkt!

Jag ska testa med löste imorgon, för det har jag också i masala chai.
  • Teskedsmamman
    Nallebjörnis skrev 2011-04-15 09:28:52 följande:
    Ok är de nåt spec kokosfett eller det man köper när man gjorde ischpklad som liten??
    Jag köper de där silverfärgade i vanliga affärer, finns kanske andra....
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-15 09:34:56 följande:
    Helst ska du köpa på hälsokosten (finns på vissa ica också) Tex Cocosa är populärt, finns med kokossmak eller neutralt. men det är ganska dyrt! Det silvria i butiken är härdat och gud vet vad, men jag köper oftast det ändå av ren dumhet.
    Tack för tipset!
  • Teskedsmamman
    Kaya skrev 2011-04-15 09:55:43 följande:
    Snälla berätta mer om dina besvär och medicinen mot gallsyra?! (Vad heter den?) Jag har problem med smärta som kommer och går och har haft återkommande "anfall" under många år, högt upp under revbenen nånstans både på ryggsidan och fram mot mellangärdet, ibland strålar det upp i bröstet... Har just kollat njurarna och de var helt OK, annars misstänkte jag stenar/grus eller någon annan typ av njurproblem. Kan det vara IBS alltså???

K
    Har du kollat gallsten?
  • Teskedsmamman
    Kaya skrev 2011-04-15 10:23:36 följande:
    OK, då är det som jag misstänkte att IBS handlar mer om besvär i nedre delen av magen, med symptom som gör att man får springa på toa... Min smärta är högre upp, nästan uppe i mellangärdet/bröstet och bak i ryggen (ibland känns det som "håll", ibland mer molande, ibland stickande smärta som en kniv under revbensbågen ), och verkar frikopplat från "toabestyren"... men jag tänkte när du skrev om GALLSYRA att det kunde ha något samband, gallan sitter väl där uppe nånstans...? Vad heter medicinen du äter?

K
    Du beskriver nästan exakt hur jag kände under mina gallstensanfall....
    ThePointOfItAll skrev 2011-04-15 12:32:49 följande:
    Ja, jag säger nog att det är tack vare lchf jag klarar av sonens 2årstrots-attacker och en 3 månaders samtidigt. Har mycket mer ork, behöver inte vila på dagarna längre m.m.
    Hm... kan det vara därför jag inte alls är lika bitsk mot mina 4 ungar nu?
    Lycka80 skrev 2011-04-15 17:52:24 följande:
    Om man bara hittade strö av Canderel, hur mycket ska man då använda till äggmjölken??
    Hoppas det är någon som vet..
    Till äggmjölken tar jag ingen alls, men på chailatten tog jag 1 tsk kanske. På chokladen 1½ msk
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**