• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Liddi
    Linda1976 skrev 2011-02-22 18:22:20 följande:
    Blandar alla torra ingredienser. I med ägg, 1 burk kesella och det smälta smöret. Blanda med händerna tills det blir en deg som hänger ihop. Den blir lite kort i konstistensen, inte som en seg deg utan mer som sandgegga liksom.... Låt den vila medan ugnen blir varm och rulla sen 6-9 bullar, beroende på hur stora du vill ha dem. Jag gör 9, eftersom till kvällsfikat vill jag bara ha en liten och då blir det bara ca 1,5 gram carbs/st! Perfekt.
    Å tack men måste tyvärr fortsätta fråga...hur varm ugn och hur länge ska de vara inne? kanske finns någon självklar regel för sådant men som sagt så bakar jag inte  
    Alexander 090210
  • Lyckligamamman

Då har jag oxå provat Pones, slängde ihop en sats för en halvtimme sen, och nu sitter jag här mkt mätt, nöjd och belåtenGlad!

Jag vågade mig på att ändra liiite i receptet, tog två ägg och lite mer smör samt toppade bullarna med lite riven parmesan som jag fått över, resten enligt receptet.

De blev riktigt smarrigt, kommer att bli repris mkt snart, fick MVG av maken oxå!

• Lyckligamamman
    mills skrev 2011-02-22 19:38:52 följande:
    Å tack men måste tyvärr fortsätta fråga...hur varm ugn och hur länge ska de vara inne? kanske finns någon självklar regel för sådant men som sagt så bakar jag inte  
    200 grader ca 15-20 min.
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-02-22 19:13:44 följande:
    Maken har fräst ifrån några gånger och de tar åt sig men nu är det ju semeeeeeester och då släpper svärmor varenda hämning och ska bara äta gott heeeeela tiden. Finns det godis och de ställer fram eller ger så är det klart att sonen äter. Jag tycker förvisso att han kan få men det behöver inte vara varje dag. Mest stör jag mig på att de ger så förbannat mycket O´boy! Han dricker max 2 glas om dagen i vanliga fall. En efter frukost och en innan läggning. Nu blir det säkert minst 7 glas/dag eftersom han dricker varm O´boy i backen. Maken får säga till igen och så får vi hoppas att de tar åt sig (men jag kan tänka mig att svärmor ignorerar det eftersom vi inte är där). Jaja, han kommer hem på lördag. Då blir det operation avgiftning De är inte barnvakt så ofta, väldigt sällan och vi ses inte så jätteofta heller så att säga att de inte får barnen funkar inte riktigt. Men vi kan skita i att åka dit å andra sidan

Hur kan man föredra smaken på margarin före smör? jaja, alla är vi olika och din särbo och svärföräldrar får väl köra sitt race. Jag tror att det kommer fram mer och mer att vi ska äta feta produkter och då sker en naturlig ändring. Jag hoppas detta iaf!
    Hoppas ni kan banka in lite vett i dem till slut

Ja, jag förstår inte heller... Jag är uppvuxen på ganska mycket "riktig" mat, visserligen har det funnits både smör och margarin, men inte mycket raffinerat socker, vitt mjöl, inga light-produkter och näst in till inga halvfabrikat. Mycket hemodlat et.c. Killen är uppvuxen med mer halvfabrikat och bara margarin så jag förstår ju att han är van vid det.

Sen är det ju lite speciellt i och med att vi är särbos, jag vill inte "lägga mig i" hans vardagsliv när jag inte är en del av det på det sättet. Men det kan ju bli "bättring" när vi flyttar ihop. Kan ju bli lättare att påverka honom då Han har frågat en del om LCHF, men samtidigt skulle det bli bökigt för honom under arbetet om han skulle äta så, så jag vet inte om han har övervägt det på allvar. Det sista jag vill är i alla fall att börja tråka honom på grund av vad han äter, för det hade han verkligen inte uppskattat (förståeligt).
  • Denebola
    Tullish skrev 2011-02-22 19:14:05 följande:
    Du förstod rätt Flört
    Jag menade hur dom som äter under 5 g under en hel dag äter..
    Ha! *räcker ut tungan åt Linda* {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Faile

En fråga om dryck.

Finns det nåt annat som är ok att dricka än vatten, för jag börjar bli riktigt less på det.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Linda1976
    Tullish skrev 2011-02-22 19:33:34 följande:
    Okej en kanske dum fråga, men vad är kryddsmör för nåt?

Jag förstår att  du dog av tristess..  Skulle nog orka äta så i 2 dagar.
    Borde kanske testa o se... hahha Tungan ute
    Smör blandat med vad du vill... vitlök, persilja, citron, timjan..... vadsomhelst!
    Lyckligamamman skrev 2011-02-22 19:44:34 följande:
    Då har jag oxå provat Pones, slängde ihop en sats för en halvtimme sen, och nu sitter jag här mkt mätt, nöjd och belåtenGlad!

Jag vågade mig på att ändra liiite i receptet, tog två ägg och lite mer smör samt toppade bullarna med lite riven parmesan som jag fått över, resten enligt receptet.

De blev riktigt smarrigt, kommer att bli repris mkt snart, fick MVG av maken oxå!
     Kanske man ska testa då, så blir det bättre proteinmängd i, och mer fett också för den delen!
    Denebola skrev 2011-02-22 19:46:51 följande:
    Ha! *räcker ut tungan åt Linda* {#emotions_dlg.djavulsk}
    Jäjä...... *himlar med ögonen*
    Faile skrev 2011-02-22 20:15:47 följande:

En fråga om dryck.

Finns det nåt annat som är ok att dricka än vatten, för jag börjar bli riktigt less på det.

De flesta tycker nog inte att det är ok, men jag dricker Pepsi Max. Ja, det innehåller sötningsmedel, nej - det kanske inte är supernyttigt för kroppen, men just nu känner jag att jag är supernoga med maten annars, och Pepsi Maxen vill jag inte släppa. Den triggar inte mitt sockersug, och jag blir inte hungrigare.... så jag fortsätter...

Men du kan ju dricka smaksatt vatten (gurka, lime, citron, hallon), kaffe, te, äggmjölk... Jag vet att många dricker svag Fun light också... men det är ju beroende på hur man ser på det här med sötningsmedel....

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Emeraldy skrev 2011-02-22 19:27:22 följande:

Jag är nybörjare och har massor med frågor men jag börjar med en.

Jag läste nånstan att Finn Crisp skulle vara okej att äta om man äter enligt LCHF. Kolhydratvärdet (av 100) ligger på ca 60 medan en skiva har ett innehåll på typ 3. Hur ska jag tänka? Jag har tagit för givet att man alltid utgår från 100 och då kan man ju knappast äta Finn Crisp!

Tycker du att det är jättegott med Finn Crisp så ät 1 skiva då och då. För egen del tycker jag inte att det är värt det. En skiva innehåller 4 gram har jag för mig, och jag som försöker hålla mig på max 15-20 kan inte äta det utan att försaka annat... Då äter jag hellre en pones som mättar mer och innehåller mindre än ½ av kolhydraterna...

Men det beror ju på hur strikt du vill vara och om du äter lchf för att gå ner i vikt eller för nåt annat. Ska du inte gå ner i vikt, så räcker det ofta med att hålla sig runt 50 gram/dag och då får du ju lätt plats med ett par FinnCrisp i carbs-budgeten sas....

Hm... blev du klokare? 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • MrsMurphy

Skickade iväg stackars karln till Coop forum för veckans inhandling. Eftersom vi rännt runt och letat tidigare så sa jag till stackaren att be om hjälp någonstans om dessa udda saker, om det fanns någon sökmöjlighet eller så. Tänkte ju att ett mirakel kan ske och att rätt mycket saker gömmer sig någonstans. Han frågade i informationen.

Han kom hem med ingenting! Skrikandes Alltså av de "udda" varorna. Så stor butik som Coop så bör ju några, ex pofiber finnas. 

*stormar in på LCHF-butiken*

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Faile
    Linda1976 skrev 2011-02-22 20:23:16 följande:
    Smör blandat med vad du vill... vitlök, persilja, citron, timjan..... vadsomhelst!
    Lyckligamamman skrev 2011-02-22 19:44:34 följande:

Kanske man ska testa då, så blir det bättre proteinmängd i, och mer fett också för den delen! Jäjä...... *himlar med ögonen*
    Faile skrev 2011-02-22 20:15:47 följande:

En fråga om dryck.

De flesta tycker nog inte att det är ok, men jag dricker Pepsi Max. Ja, det innehåller sötningsmedel, nej - det kanske inte är supernyttigt för kroppen, men just nu känner jag att jag är supernoga med maten annars, och Pepsi Maxen vill jag inte släppa. Den triggar inte mitt sockersug, och jag blir inte hungrigare.... så jag fortsätter...

Men du kan ju dricka smaksatt vatten (gurka, lime, citron, hallon), kaffe, te, äggmjölk... Jag vet att många dricker svag Fun light också... men det är ju beroende på hur man ser på det här med sötningsmedel....

Vad många alternativ, vad bra. Gurk/hallonvatten har jag aldrig testat så det och äggmjölk ska jag prova. Läste nåt recept om äggmjölk och det lät så gott
    Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**