mamman i skogen skrev 2012-01-10 07:53:08 följande:
Klok som en bok...
Apropå sockersug så går det för mig att dämpa med lite salt..Fläsksvålar är strålande noll kolhydrater man orkar inte många och de flesta välsorterade affärer har dem...
Jag får av något konstigt skäl hosta av svålarna. Däremot fungerar inte sällan ett stort glas vatten för mig. Jag tror att många av mina sug egentligen har varit törst. Och tänker man på saken verkar det biologiskt vettigt eftersom frukt är en av de bästa vattenkällorna i naturen.
Glömde detta i min uppräkning

Hanniz skrev 2012-01-10 07:55:57 följande:
Jag känner att jsg måste be om råd efter att ha läst om alla som går ner 2-3 kilon i veckan. Jag behöver lite pepp känner jag!
Började med LCHF i måndags förra veckan och har gått ner 0,9 kg.
Jag tycker att jag försöker vara strikt, gör jag något fel när jsg inte går ner mer?
Tycker att jag alltid håller mig mätt, och äter tills jsg blir mätt vid varje mål.
Idag kommer dagen se ut som följande;
F; äggröra (3 ägg, 3 msk grädde) och 4 skivor bacon
L; kycklingfilé samt några köttbullar och Bea
M; helstekt kyckling med en klick blomkålsmos och kanske 1 dl gräddsås
Vad gör jag för fel? Eller så ska jsg bara sluta jämföra mig med andra.... Tror allt bara gått en vecka, men man blir lätt otålig :)
Som flera redan sagt - strunta i vågen, mät dig istället.
LCHF är ingen bantningskur utan det handlar om hälsa. Om ett par år väger du det din kropp vill väga, helt enkelt.
Bra meny annars

standby skrev 2012-01-10 08:28:24 följande:
Provade att skriva in i matdagbok igår. Sjukt drygt med sånt tycker jag men ville kolla hur mkt kh jag hamnade på.
MEN blev ju bara stressad av siffrorna där. Kh låg bra så det är ok men det fokuseras ju så mkt på kaloriräkning på matdagbok.
Nu är jag kanske trög som inte har fattat men är det så att man även som LCHF:are ska hålla sig inom "kalorinormen"?
Nej, räkna kalorier ska man verkligen inte göra. Testa
minmat.net istället, jag tycker det är lättare och dessutom är fokus inte på kal.
Det är viktigt att man äter sig mätt och håller förbränningen igång. Visst, man kan äta väldigt snålt också på LCHF (jfr den omtalade ägg-o-makrilldieten) men det är inte optimalt för kroppen och dessutom är det ju skönt att vara mätt och ha ork.
Jag har periodvis legat upp emot 4000 kal/dag och ändå tappat vikt på LCHF så jag kan personligen intyga att det går. Det viktiga är att man lyckas hitta sin egen balans, vad kroppen behöver. Hela idén med kalorimodellen måste bort.