• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • mamman i skogen
    Hanniz skrev 2012-01-10 07:55:57 följande:
    Jag känner att jsg måste be om råd efter att ha läst om alla som går ner 2-3 kilon i veckan. Jag behöver lite pepp känner jag!

Började med LCHF i måndags förra veckan och har gått ner 0,9 kg.

Jag tycker att jag försöker vara strikt, gör jag något fel när jsg inte går ner mer?

Tycker att jag alltid håller mig mätt, och äter tills jsg blir mätt vid varje mål.

Idag kommer dagen se ut som följande;

F; äggröra (3 ägg, 3 msk grädde) och 4 skivor bacon

L; kycklingfilé samt några köttbullar och Bea

M; helstekt kyckling med en klick blomkålsmos och kanske 1 dl gräddsås

Vad gör jag för fel? Eller så ska jsg bara sluta jämföra mig med andra.... Tror allt bara gått en vecka, men man blir lätt otålig :)
    Med LCHF när du fått fart på förbränningen vilket kan ta olika tid beroende på ens förutsättningar brukar man gå ner ett halvkilo i veckan vilket är en lagom takt. Första veckans två kilo brukar vara vätska. Har man stor övervikt kan man ofta tappa mer och karlar har fördelen att släppa kilon fortfare än oss kvinnor.

Hel individuellt hur fort man går ner somliga får vänta så länge som ett år innan det börjar röra sig på vågen de fortsätter med LCHF för att de mår så bra och blir friska innan viknedgången kommer.

Man kommer garanterat till platåer med där man står still ibland en längre period, ägglossning och mens spelar också in efter mens brukar många uppleva att man tappar mer. Hur man ätit innan spelar också roll har man kaloribantat (svältkost som viktväktarna, VLCD etc etc ) så är kroppen otrygg och man behöver ofta längre tid innan vikten lossnar. Mao ät ordentligt så du blir mätt utan att överäta så kommer det lossna går det trögt får man skruva till det och kanske plocka bort ngt och öka fettet en period.     
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Hanniz

Tack för era svar!

Jag känner trots allt lite förändringar i kroppen så det ger säkerligen resultat ändå, trots att det kanske inte syns på vikten.

Kanske borde mäta mig idag för att kunna hålla lite koll? Det får jsg nog göra :)

• standby

Provade att skriva in i matdagbok igår. Sjukt drygt med sånt tycker jag men ville kolla hur mkt kh jag hamnade på.
    MEN blev ju bara stressad av siffrorna där. Kh låg bra så det är ok men det fokuseras ju så mkt på kaloriräkning på matdagbok.
    Nu är jag kanske trög som inte har fattat men är det så att man även som LCHF:are ska hålla sig inom "kalorinormen"?

• FiaFunderar
    Hanniz skrev 2012-01-10 08:19:14 följande:
    Tack för era svar!

Jag känner trots allt lite förändringar i kroppen så det ger säkerligen resultat ändå, trots att det kanske inte syns på vikten.

Kanske borde mäta mig idag för att kunna hålla lite koll? Det får jsg nog göra :)
    Stirra dig inte blind på vågen. Mät istället. Det brukar visa mycket bättre vad som händer med kroppen.
    Jag varken väger eller mäter mig nu. Eller jag klev upp snabbt på vågen här om dagen men hoppade av lika fort då jag såg att jag är över 80-strecket nu Skrikandes
    Men så är jag ju gravid i vecka 24 också Tungan ute
  • astro
    mamman i skogen skrev 2012-01-10 07:53:08 följande:
    Klok som en bok...

Apropå sockersug så går det för mig att dämpa med lite salt..Fläsksvålar är strålande noll kolhydrater man orkar inte många och de flesta välsorterade affärer har dem...  
    Jag får av något konstigt skäl hosta av svålarna. Däremot fungerar inte sällan ett stort glas vatten för mig. Jag tror att många av mina sug egentligen har varit törst. Och tänker man på saken verkar det biologiskt vettigt eftersom frukt är en av de bästa vattenkällorna i naturen.

Glömde detta i min uppräkning
    Hanniz skrev 2012-01-10 07:55:57 följande:
    Jag känner att jsg måste be om råd efter att ha läst om alla som går ner 2-3 kilon i veckan. Jag behöver lite pepp känner jag!

Började med LCHF i måndags förra veckan och har gått ner 0,9 kg.

Jag tycker att jag försöker vara strikt, gör jag något fel när jsg inte går ner mer?

Tycker att jag alltid håller mig mätt, och äter tills jsg blir mätt vid varje mål.

Idag kommer dagen se ut som följande;

F; äggröra (3 ägg, 3 msk grädde) och 4 skivor bacon

L; kycklingfilé samt några köttbullar och Bea

M; helstekt kyckling med en klick blomkålsmos och kanske 1 dl gräddsås

Vad gör jag för fel? Eller så ska jsg bara sluta jämföra mig med andra.... Tror allt bara gått en vecka, men man blir lätt otålig :)
    Som flera redan sagt - strunta i vågen, mät dig istället.
    LCHF är ingen bantningskur utan det handlar om hälsa. Om ett par år väger du det din kropp vill väga, helt enkelt.

Bra meny annars
    standby skrev 2012-01-10 08:28:24 följande:
    Provade att skriva in i matdagbok igår. Sjukt drygt med sånt tycker jag men ville kolla hur mkt kh jag hamnade på.
    MEN blev ju bara stressad av siffrorna där. Kh låg bra så det är ok men det fokuseras ju så mkt på kaloriräkning på matdagbok.
    Nu är jag kanske trög som inte har fattat men är det så att man även som LCHF:are ska hålla sig inom "kalorinormen"?
    Nej, räkna kalorier ska man verkligen inte göra. Testa minmat.net istället, jag tycker det är lättare och dessutom är fokus inte på kal. 
    Det är viktigt att man äter sig mätt och håller förbränningen igång. Visst, man kan äta väldigt snålt också på LCHF (jfr den omtalade ägg-o-makrilldieten) men det är inte optimalt för kroppen och dessutom är det ju skönt att vara mätt och ha ork.

Jag har periodvis legat upp emot 4000 kal/dag och ändå tappat vikt på LCHF så jag kan personligen intyga att det går. Det viktiga är att man lyckas hitta sin egen balans, vad kroppen behöver. Hela idén med kalorimodellen måste bort.

• Live in the moment now

Som sagt, köper det mesta köttet av "lokal" gårdsbutik där djuren är gräsbetande och inte fått antibiotika, på vinterhalvåret så äter som hö och egenodlad majs (känns ändå bättre än det som hittas i butik).. Slakten sker 5 km fr gård o transporteras av som själva för att djuren ska må så bra som möjligt :)
    Fisk köper vi alltid färsk av fiskbilen (måste dock kolla nämre på vad den kommer ifrån). Problemet är att hitta bra kyckling, m ska ta en titt på hel fryst/färsk, kanske bättre att stycka själv.
    Vill gärna undvika överskott av omega 6 så långt det går, främst då jag har mkt värk i kroppen i märker att jag mår så mkt bättre m denna kosten och vill gärna äta så rena produkter som det går, får kosta lite mer, m om jag lägget mina förra godispengar på maten så blir det nog ändå pengar över :)

Tack alla!

• Live in the moment now

Ställer frågan igen: vilken omega 3 tillskott rekommenderar ni o mängd?

• Hanniz

Jag mätte midjan när jsg började förra veckan men tänkte att det kanske inte var lönt...

Nu idag, när viktnedgången går trögt, mätte jag mig igen. Visst är det som ni säger - fokusera inte på vågen. -0,9 kändes sådär.., :(

Måttbandet visade -5 cm! Tjohoo, nu blev jag peppad igen! :)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**