• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • astro
    latlisa skrev 2012-01-09 21:21:33 följande:
    Jag hittade ett recept på kokosplättar som jag tänkte prova, det stod att man skulle mixa kokosflingor till mjöl, är det ok eller det finns särskilt mjöl, likadant med mandelmjöl, är det mandel som man maler?
    De håller ihop dåligt om du inte mal flingorna först, men det går. Har du tur hittar du kokosmjöl i ngn butik.

Kommentar till Hanniz och Tillde (och eventuella andra hungriga därute): Det är lätt hänt att man äter lite för lite. Kroppen ska kännas varm och go, då är förbränningen i full gång.
    Och blir man hungrig SKA man äta. Detta gäller i synnerhet den som brukar drabbas av sockersug.
    Tiden på dygnet spelare ingen roll. Inte heller när man åt sist.

För den som fortfarande försöker bli av med längtan efter socker är det extra viktigt. Kommer suget, ät även om du INTE är hungrig. Så fett som möjligt ska det vara! Ost med bregott är bra, t ex. Lax är prima. En fet köttbit är också bra. Bästa sättet att stå emot suget är att äta något helt annat, inte en LCHF-tillåten godbit (som bär eller mörk choklad). 
    Dra ner på maten kan du göra när du har besegrat sockret. Ta hand om en fiende i taget! Flerfrontskrig är aldrig bra!

Så se till att ni har "snacks" tillgängliga i form av oliver, fet ost, lax, fläsk, o s v. 
  • mamman i skogen
    Live in the moment now skrev 2012-01-09 19:45:41 följande:
    Måste kolla.. Vi försöker köpa så mkt kött vi kan fr gräsbetande djur i en närliggande gårdsbutik.. Vilket vi även hade velat m kyckling m tror inte det finns häromkring :( vad köper ni andra f kyckling? Fryst, färsk.. Vad är bäst om man vill undvika skräp o omega 6?

Skitsvårt att hitta bra kött. Jag brukar köpa ekologiskt så fort jag hittar men det är ju ingen garanti. Man får sjutton ta sig en jägarexamen om man vill ha djur som ätit sin naturliga föda och har en bra fördelning av omega 3/6. Ägg och fisk brukar jag vara principfast på enbart eko ägg och viltfångad fisk tyvärr kostar det ju en del att köpa tex lax som inte är odlad men det har varit mitt val.

Sen är det ju det där med kött, lamm brukar alltid vara gräsbetat och sen kan man ju väga för och nackdelar köpa naturbeteskött eller inte..brukar vela lite där naturbete har ju fått äta gräs men transporteras långt och vårt svenska kött är ju fullproppat med antibiotika och får äta kraftfoder halva året så där vet man ju inte överhuvudtaget om det är en bra fördelning. Och kraftfoder är en lika stor miljöbov som transporter och fisande kossor..

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Tillde

1/2pkt bacon, 1,5ägg med grädde till äggröra, en avocado och två baljor kaffe ( måste för sömnbristens skull ) en med st.mjölk och en med grädde fick bli frulle idag! Uppe i ottan men har sovit riktigt gott trots lite bebisstrul och 0,5 ner på vågen så idag är jag STARK! God morgon mina vänner, må ni få en fin och ohungrig dag

• josefiina

Väntar på att vågen ska dippa över till 67an! 68,1 idag och det med fart, härligt! Startade på 70.3 förra måndagen.
    Har ett saltsug som heter duga skulle kunnat slicka på en saltsten igårkväll menmen, blir lite sälta till middagen ikväll för att stilla behovet.

Frukost nu. Kaffe med grädde. OJ det sätter sig som ett lock och är verkligen jättesvårt att få ner. Har kanske ½ dl grädde i kaffet nu. Synd för det är ju en lättsam frukost för en som hatar frukost men som måste börja äta en (plugg).

Kram på er alla

• mamman i skogen
    astro skrev 2012-01-09 23:46:09 följande:
    De håller ihop dåligt om du inte mal flingorna först, men det går. Har du tur hittar du kokosmjöl i ngn butik.

Kommentar till Hanniz och Tillde (och eventuella andra hungriga därute): Det är lätt hänt att man äter lite för lite. Kroppen ska kännas varm och go, då är förbränningen i full gång.
    Och blir man hungrig SKA man äta. Detta gäller i synnerhet den som brukar drabbas av sockersug.
    Tiden på dygnet spelare ingen roll. Inte heller när man åt sist.

För den som fortfarande försöker bli av med längtan efter socker är det extra viktigt. Kommer suget, ät även om du INTE är hungrig. Så fett som möjligt ska det vara! Ost med bregott är bra, t ex. Lax är prima. En fet köttbit är också bra. Bästa sättet att stå emot suget är att äta något helt annat, inte en LCHF-tillåten godbit (som bär eller mörk choklad). 
    Dra ner på maten kan du göra när du har besegrat sockret. Ta hand om en fiende i taget! Flerfrontskrig är aldrig bra!

Så se till att ni har "snacks" tillgängliga i form av oliver, fet ost, lax, fläsk, o s v. 
    Klok som en bok...

Apropå sockersug så går det för mig att dämpa med lite salt..Fläsksvålar är strålande noll kolhydrater man orkar inte många och de flesta välsorterade affärer har dem...  
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Hanniz

Jag känner att jsg måste be om råd efter att ha läst om alla som går ner 2-3 kilon i veckan. Jag behöver lite pepp känner jag!

Började med LCHF i måndags förra veckan och har gått ner 0,9 kg.

Jag tycker att jag försöker vara strikt, gör jag något fel när jsg inte går ner mer?

Tycker att jag alltid håller mig mätt, och äter tills jsg blir mätt vid varje mål.

Idag kommer dagen se ut som följande;

F; äggröra (3 ägg, 3 msk grädde) och 4 skivor bacon

L; kycklingfilé samt några köttbullar och Bea

M; helstekt kyckling med en klick blomkålsmos och kanske 1 dl gräddsås

Vad gör jag för fel? Eller så ska jsg bara sluta jämföra mig med andra.... Tror allt bara gått en vecka, men man blir lätt otålig :)

• Mandel
    mamman i skogen skrev 2012-01-10 02:10:30 följande:
    Skitsvårt att hitta bra kött. Jag brukar köpa ekologiskt så fort jag hittar men det är ju ingen garanti. Man får sjutton ta sig en jägarexamen om man vill ha djur som ätit sin naturliga föda och har en bra fördelning av omega 3/6. Ägg och fisk brukar jag vara principfast på enbart eko ägg och viltfångad fisk tyvärr kostar det ju en del att köpa tex lax som inte är odlad men det har varit mitt val.

Sen är det ju det där med kött, lamm brukar alltid vara gräsbetat och sen kan man ju väga för och nackdelar köpa naturbeteskött eller inte..brukar vela lite där naturbete har ju fått äta gräs men transporteras långt och vårt svenska kött är ju fullproppat med antibiotika och får äta kraftfoder halva året så där vet man ju inte överhuvudtaget om det är en bra fördelning. Och kraftfoder är en lika stor miljöbov som transporter och fisande kossor..

Fast i Sverige är det helt andra restriktioner ang. antibiotika mot övriga världen. Tror inte att antibiotika är vanligt förekommande i svenskt kött så som det är i utländskt.
    Och i Sverige är det lag på att djuren ska gå ute sommarhalvåret. Många köttdjur går ute året runt och de flesta äter hö = gräs, pellets som görs på gräs (bor granne med en pelletsfabrik), krossad spannmål osv.
    Alla matar inte sina djur med sojafoder och annat trams.

Problemet med svenskt kött är att om folk får ha en åsikt så ska det vara på ett vis och när det sedan kommer till att betala för så som de vill ha det så är de vanliga konsumenterna inte beredda att betala extra för det de tycker är bra utan det utländska billiga hamnar i korgen. Då är inte vare sig djurskydd eller miljö med i tankarna...
    Om vi solidariskt köpte svenskt kunde vi påverka ännu mer vad kossorna och grisarna matas med. Men vilken bonde vill köpa fint foder när han inte ens får betalt för sina slaktdjur så det går +-0 ens i dagsläget?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • mamman i skogen
    Teskedsmamman skrev 2012-01-09 21:07:45 följande:
    Jag äter findus äkta majonnäs, inte citron eller light, vill man ha citronsmak så kan man lika gärna köpa en sådan där plastcitron och droppa ett par droppar på.

Man kan enkelt göra egen majonnäs, men så långt har inte den här latmasken kommit.

Här är det hellmans majo som gäller den är gjord på rapsolja (bra fördelning omega 3/6 ) och på ekologiska frigående ägg eller ja äggen går inte fritt men hönorna har det bra säger de vise..

Fixar inte smaken på den svenska majon och dessutom står det ofta vegetabilisk olja då har man ingen aning om vilken olja som använts utan då använder tillverkaren kanske den billigaste på marknaden för tillfället och är det då tex solrosolja så har man en oerhört hög allergikvot fördelningen på omega3/6 i solrosolja är 1:115 har jag för mig medans rapsoljan ligger på 1:3 eller 4.   
  • linelullan

Hanniz: jämför dig inte med andra. Alla går ner olika fort i vikt. Det kan vara en trögare start för vissa.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**