• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Teskedsmamman
    mamman i skogen skrev 2012-01-10 08:02:17 följande:
    Här är det hellmans majo som gäller den är gjord på rapsolja (bra fördelning omega 3/6 ) och på ekologiska frigående ägg eller ja äggen går inte fritt men hönorna har det bra säger de vise..

Fixar inte smaken på den svenska majon och dessutom står det ofta vegetabilisk olja då har man ingen aning om vilken olja som använts utan då använder tillverkaren kanske den billigaste på marknaden för tillfället och är det då tex solrosolja så har man en oerhört hög allergikvot fördelningen på omega3/6 i solrosolja är 1:115 har jag för mig medans rapsoljan ligger på 1:3 eller 4.   
    Tro mig, jag har letat, har hört att den ska finnas i Halmstad men har inte hittat...
    4-barnmorsan ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    mamman i skogen skrev 2012-01-10 07:53:08 följande:
    Klok som en bok...

Apropå sockersug så går det för mig att dämpa med lite salt..Fläsksvålar är strålande noll kolhydrater man orkar inte många och de flesta välsorterade affärer har dem...  
    Nu tänker jag bli så där dryg och tråkigt igen....  håll koll på proteinerna när/om ni käkar fläsksvålar... för mycket proteiner skapar kolhydratliknande uppgång i vikt (om man står i viktminskningsfasen) 
  • Teskedsmamman
    Hanniz skrev 2012-01-10 10:40:54 följande:
    Oj, vad många frågor jsg har idag känner jag! Hoppas att någon kan hjälpa mig med följande;

Jag har förstått att om man kör strikt LCHF så ska man hålla sig under 20 gram kolhydrater/dag.

Finns det någon sådan gräns för protein och fett?

Jag har en app i telefonen (såg jag nu) där jag kan hålla lite koll på maten.

Hittills idag ligger jag på;

Protein 34 g
    Kolhydrater 6 g
    Fett 60 g

( äggröra, bacon, te med kokosfett)

Ser det ok ut?
    Jag skrev det här efter att blivit tillfrågad av kompis http://www.teskedsmamma.se/2011/11/hands-on-lchf.html
    Där finns hur du räknar ut hur mycket av allt du ska äta.
  • Kasihi

Min mamma på 66år hade från början en övervikt på 40kg och fruktansvärt mkt värk i kroppen. Har fibromyalgi. Hon började med LCHF för en och en halv månad sen och har minskat 12kg i vikt och har kunnat ställa undan rullatorn som hon var tvungen att skaffa för 1år sedan. Hon använder den nu enbart när hon ska handla. Hon har blivit av med nästan all värk i kroppen och orkar så mkt mer. Det är helt otroligt att se! Jag var tidigare orolig för min mamma som hade svårt att ta sig upp ur soffan för egen maskin. Nu går det i ett nafs. Min bror som har hjälpt henne mkt genom åren iom hennes värk säger "din knasiga fettdiet har givit mamma ett nytt liv". Det är helt fantastiskt

• astro
    Kasihi skrev 2012-01-10 23:01:33 följande:
    Min mamma på 66år hade från början en övervikt på 40kg och fruktansvärt mkt värk i kroppen. Har fibromyalgi. Hon började med LCHF för en och en halv månad sen och har minskat 12kg i vikt och har kunnat ställa undan rullatorn som hon var tvungen att skaffa för 1år sedan. Hon använder den nu enbart när hon ska handla. Hon har blivit av med nästan all värk i kroppen och orkar så mkt mer. Det är helt otroligt att se! Jag var tidigare orolig för min mamma som hade svårt att ta sig upp ur soffan för egen maskin. Nu går det i ett nafs. Min bror som har hjälpt henne mkt genom åren iom hennes värk säger "din knasiga fettdiet har givit mamma ett nytt liv". Det är helt fantastiskt
    wow, vad härligt! Solig

Jag försökte få min mamma att nappa eftersom hon har kronisk värk, men det vill sig inte riktigt och vi bor långt ifrån varandra så det är svårt att praktiskt visa vad jag menar

När jag försökte förklara att det kan löna sig att minska på kolhydraterna sa hon:

"Jamen vad bra, jag äter ju inte mycket sådant, jag äter ju mest gryn och ris och flingor." 
  • organa

Jag är i valet och kvalet och skulle gärna ha lite input. Jag slutade äta LCHF för att jag tappade  vikt då jag tappade matlusten, har nu ätit upp mig till vikten jag låg på innan som jag är nöjd med (med hjälp av massor av kolhydrater). Det har inneburit att jag igen fått hemska problem med svullen mage, mår illa, tycker mig ha mer migrän osv. Men vad ska man göra? Det är nästan som att kolhydraterna slår på hungern och fett av. Ofta kan jag äta mat jag tycker är hemskt god men skulle jag sluta när jag är "nöjd" skulle det vara efter väldigt lite (sen kan jag fortsätta ändå efter bara för att det är gott, men uppenbarligen blir det för lite slutändan). Jag har aldrig varit väldigt underviktig eller så men jag trivs bra med min vikt och blir för tunn när jag går ner, alltid varit viktstabil innan på annan kost och var det även under sommaren och början av hösten på LCHF. LCHF ska ju vara viktnormaliserande? Nu har det istället blivit att det är två vågskålar, ena med det som får mig att må bra fysiskt och andra med att slippa tänka på vad jag äter. Hur skulle ni ha gjort?

• mamman i skogen
    Teskedsmamman skrev 2012-01-10 22:50:31 följande:
    Nu tänker jag bli så där dryg och tråkigt igen....  håll koll på proteinerna när/om ni käkar fläsksvålar... för mycket proteiner skapar kolhydratliknande uppgång i vikt (om man står i viktminskningsfasen) 

Ja det är mycket protein i i förhållande till fett men som ett snacks är det helt ok..klart du får vara dryg och tråkig;-D Få tänker på att protein ger en blodsockerhöjning när man överäter man får vara så där lagom svensk och tråkig och äta lagom.

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Kasihi skrev 2012-01-10 23:01:33 följande:

Underbart att höra..

Tror många med värk skulle bli hjälpta av att äta LCHF eller lågkolhydratskost. Att utesluta gluten är en strålande början.. 
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    organa skrev 2012-01-11 02:18:19 följande:
    Jag är i valet och kvalet och skulle gärna ha lite input. Jag slutade äta LCHF för att jag tappade  vikt då jag tappade matlusten, har nu ätit upp mig till vikten jag låg på innan som jag är nöjd med (med hjälp av massor av kolhydrater). Det har inneburit att jag igen fått hemska problem med svullen mage, mår illa, tycker mig ha mer migrän osv. Men vad ska man göra? Det är nästan som att kolhydraterna slår på hungern och fett av. Ofta kan jag äta mat jag tycker är hemskt god men skulle jag sluta när jag är "nöjd" skulle det vara efter väldigt lite (sen kan jag fortsätta ändå efter bara för att det är gott, men uppenbarligen blir det för lite slutändan). Jag har aldrig varit väldigt underviktig eller så men jag trivs bra med min vikt och blir för tunn när jag går ner, alltid varit viktstabil innan på annan kost och var det även under sommaren och början av hösten på LCHF. LCHF ska ju vara viktnormaliserande? Nu har det istället blivit att det är två vågskålar, ena med det som får mig att må bra fysiskt och andra med att slippa tänka på vad jag äter. Hur skulle ni ha gjort?

Helt korrekt kolhydratr stimulerar hungern. Har du varit för strikt i din LCHF?
    Är man frisk och nått målvikt kan man vara liberal och äta gott och ganska mycket kolhydrater av bra kvalitet. Frukt och bär är en strålande källa, fruktos är det mest fettinlagrande och ska man minska i vikt är det ngt man kan och bör utesluta men för oss som är viktstabila och friska så kan man med gott samvete äta och njuta, det innehåller en del vitaminer och lösliga fibrer som våra magar klarar av. 
    Är du viktstabil och frisk kan du ju även se hur bra du tål vissa kolhydrater glutenfria att föredra då gluten faktiskt inte är bra för de flesta av oss. Unna dig lite mer rotsaker kanske tom potatis med jämna mellanrum eller små mängder av andra livsmedel. Amarant quinnoa, bovete ris etc i små doser om man är aktiv och tränar kan ju fungera.  
  • kokos
    astro skrev 2012-01-10 18:11:18 följande:
    Generellt bör man undvika matvaror på mer än 5 gr/100. Fast det beror förstås lite på vad det är, vitlök t ex är rikt på kh men en så bra krydda att man antagligen vill använda det ändå. Samma sak gäller kapris och ansjovis.Men 21/100 är en rejält söt sill. Du kan få ner sockret betydligt (och få godare sill på köpet) om du köper färdig inläggningssill, sköljer den ordentligt och lägger in den i en lag utan socker. T ex i creme fraiche, med kaviar, ett par citronskivor och svartpeppar.Vill du ha mer känsla av inlagd sill, utan creme, fungerar det fint att behålla någon matsked av sillättikan och blanda det med vermouth Lägg till gröna oliver, lökringar, kryddpeppar, en citronskiva och kanske ett stänk gin. Mums!
    kokos skrev 2012-01-10 14:35:50 följande:
    Det är 135 g innehåll om man tar bort inläggningen om nu det har någon betydelse?
    Det innebär att det är 27 gram socker i själva sillen. Borde vara ungefär 1 gr/bit gissningsvis.Det är klart du kan ta en enstaka bit men det är undantagsmat, inte "bra" LCHF-mat trots sillens i övrigt fina innehåll. Tyvärr.Å andra sidan äter många LCHF-are finncrisp, och en finncrisp = 4 bitar sill ungefär. Av din sockerrika burksill.Egeninlagd sill kommer ner i kanske 10-12 gr kh/100 och det tycker jag personligen är acceptabelt, man äter ju inga lass och dessutom är sill nyttigt på andra vis.Men jag äter inte sill till frukost. 

Tack för ditt svar! Min tanke var nog mest att jag skulle få i mig fisk på ett bra och lätt sätt men jag kan ju lägga in egen, det har du rätt i
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**