• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • latlisa
    Loreena skrev 2012-01-14 13:03:40 följande:
    latlisa
    Oopsies med smör och ost till frukost kanske passar dig bra? Det borde ju kolhydratsmässigt inte bli så mycket mer än en omelett. Vad säger ni andra? Jag tror jag ska prova att baka dessa själv någon dag :)

Oopsie-bröd
    Tid: 35 minuter
    Antal: ca 6 st Oopsies

Ingredienser
    3 ägg
    100 gram philadelphiaost
    Lite salt.
    Ev. lite bakpulver.

Gör så här
    Dela på äggvitor och gulor. Vispa äggvitorna hårt med lite salt. Man ska kunna vända på bunken utan att vitorna rinner ur. Vispa gulorna i en annan bunke tillsammans med philadelphiaosten och (Ev. lite bakpulver). Sedan vänder du försiktigt ner ostsmeten i vitorna. Lite i taget. Rör inte alltså, utan blanda försiktigt. Detta för att man vill bibehålla luften i smeten. Klicka sedan ut på smörat bakplåtspapper och grädda i ugnen på 150 grader i 25 minuter!

Tack för rådet, har faktiskt kikat runt lite på olika bröd men har inte kommit mig för att baka något ännu, men   dom här verkar ju ok inte massa olika sorters frön och huski buski som ska köpas Skrattande det som i så fall oroar mig är att dom smakar ägg! Är det en styck som man ska äta till frukost då?

Funderar på om detta sätt är det rätta för mig att gå ner i vikt på, har inga problem att låta bli pot, ris pasta, flingor och dyl. även om jag är en riktig kolhydratmänniska egentligen, men tanken på att leva så här för alltid  och aldrig mer få äta en god kladdig pot.gratäng får mig nästan att bli deppig, men en lightversion av lchf skulle nog kunna funka. Har max 10 kg som jag skulle behöva gå ner men är glad om det blir 6, har aldrig varit en stl.38 så det gör mig inget att ha stl 44 men den får ju gärna sitta bra Drömmer
  • vaniljbullen
    Faile skrev 2012-01-13 19:23:39 följande:
    Välkommen och lycka till!

Ett tips är att kolla recepttråden och menytråden som är länkade i ts. Väldigt bra inspiration för nybörjare   
    Japp, jag såg det! Perfekt ju. Boken är på väg också så vi ska nog få igång det ordentligt framåt veckan som kommer. Idag fick jag kramp i vaden, men min make sa att det var vanligt - innan musklerna fattar att man ska ta från fettdepån.. 
  • rbkzandra

Hej igen! Lite visare av era råd så lade jag till lite mer fett, men nu är jag orolig att det är för mycket? Kan det bli för mycket?

Låt mig visa

Frukost- 2 ägg och 1/2 paket bacon, orkade inte allt

efter 3 timmar en bit ekologisk herrgårdsost 50g

Promenad 40 min

Lunch- Sallad (romansallad, paprika, rödlök) m dressing på 1 ägg, 1 dl rapsolja, parmesan 40g, lite ansjovis och 1/2 paket bacon.

Middag- Färsbiffar (blandfärs), gräddsås, brysselkål med knaperstekta champinjoner.

Promenad 60 min
    Under dagen 1,5-2 liter vatten.

Jag är rätt så mätt hela tiden, men det är väl bra?
    Era erfarna åsikter är betydande, tack!

• Tillde

Anso81: Har hållt på sen 2:e jan, dvs inte riktigt två fulla veckor. Jag ÄLSKAR det! Har trott att jag får i mig en massa kolhydrater men har insett att det är för att jag känner mig så mätt hela tiden. Kör bacon, omelett med ost och grädde, avocado för att lätta upp men inte minska i fett och kaffe med grädde efter som jag nu vant mig vid det och jag är för "snål" för att trycka i mig kolhydrater i form av standardmjölk! Sen tränar jag en hel del och min kropp har lätt att ändra vikt både uppåt och nedåt så 28 kilo resp. 32 kilo uppåt vid miba graviditeter har rätt snabbt jobbats tillbaks igen! Alla är olika, snart kanske jag hamnar på en platå medan du rasar

• FiaFunderar
    Sigrid skrev 2012-01-14 13:49:34 följande:

När det gäller mandlar köper jag på lösvikt. De färdigpackade innehåller mycket mer kolhydreter, i alla fall på Coop. Lösvikten (naturgodiset) där finns det två sorters mandlar på mitt Coop och det finns en med 5 kolhydreter/100g som jag brukar köpa.

De här madlarna köper alltid jag! De är supergoda!
    En hel påse innehåller 12 g kolhydrater och i påsen så är det 200 gram mandlar.
    Vi handlar på ica och jag har inte sett några mandlar på lösvikt tyvärr. Vi har letat. Brukar det stå hur mycket kolhydrater det är i nötterna i lösvikt? Det har jag sldrig sett men det är ju super om det gör det!

• Tillde

Aaaah jag igen, förlåt att jag tjatar men jag ligger i soffan med riktiga krampkänningar i vader och lår efter en löptur Vad ska jag äta för att undvika det men ändå inte behöva trycka i mig en massa onödiga kolhydrater i form av nötter?

• Husali

Hej illamående.

Varför? Jag är inte hungrig, inte törstig.

Blir så sjukt sugen på att gå loss på helt fel grejer, för jag inbillar mig att illamåendet försvinner...

* Saga 05.06.04 * * Linus 07.02.27 * * Hugo 11.07.14 * *
  • astro
    Tillde skrev 2012-01-14 16:32:17 följande:
    Aaaah jag igen, förlåt att jag tjatar men jag ligger i soffan med riktiga krampkänningar i vader och lår efter en löptur Vad ska jag äta för att undvika det men ändå inte behöva trycka i mig en massa onödiga kolhydrater i form av nötter?
    B-calm är min favorittablett. Har du inte det hemma så kan du testa med en magnesiumtablett, om du har det.
    rbkzandra skrev 2012-01-14 15:47:58 följande:
    Hej igen! Lite visare av era råd så lade jag till lite mer fett, men nu är jag orolig att det är för mycket? Kan det bli för mycket?

Låt mig visa

Frukost- 2 ägg och 1/2 paket bacon, orkade inte allt

efter 3 timmar en bit ekologisk herrgårdsost 50g

Promenad 40 min

Lunch- Sallad (romansallad, paprika, rödlök) m dressing på 1 ägg, 1 dl rapsolja, parmesan 40g, lite ansjovis och 1/2 paket bacon.

Middag- Färsbiffar (blandfärs), gräddsås, brysselkål med knaperstekta champinjoner.

Promenad 60 min
    Under dagen 1,5-2 liter vatten.

Jag är rätt så mätt hela tiden, men det är väl bra?
    Era erfarna åsikter är betydande, tack!
    Spontan reaktion: Det där låter jättebra.

Räknade lite på det. Eftersom middagsmängderna inte stod, räknade jag på resten av menyn.
    Strålande 86-13-0 (i gram räknat)! 

Redan innan middagen var du uppe i 207 gr fett och 73 gr protein, så det här bör absolut vara nog med mat, kanske rentav i överkant (men ät dig mätt du. Det är inte meningen att man ska vara hungrig). 
    Riktigt bra meny!
    latlisa skrev 2012-01-14 14:00:02 följande:
    Tack för rådet, har faktiskt kikat runt lite på olika bröd men har inte kommit mig för att baka något ännu, men   dom här verkar ju ok inte massa olika sorters frön och huski buski som ska köpas Skrattande det som i så fall oroar mig är att dom smakar ägg! Är det en styck som man ska äta till frukost då?

Funderar på om detta sätt är det rätta för mig att gå ner i vikt på, har inga problem att låta bli pot, ris pasta, flingor och dyl. även om jag är en riktig kolhydratmänniska egentligen, men tanken på att leva så här för alltid  och aldrig mer få äta en god kladdig pot.gratäng får mig nästan att bli deppig, men en lightversion av lchf skulle nog kunna funka. Har max 10 kg som jag skulle behöva gå ner men är glad om det blir 6, har aldrig varit en stl.38 så det gör mig inget att ha stl 44 men den får ju gärna sitta bra Drömmer
    Det är ju inte bara vikt det handlar om. Och "kladdig potatisgratäng" kan man göra LCHF, bara inte av potatis

Mitt råd skulle vara: testa att vara strikt i ett par-tre månader. Sedan när din kropp vant sig (och börjat må riktigt bra), då kan du fundera över vilken nivå du vill ligga på.
    Men börjar du kompromissa och köra "light" innan dess så missar du garanterat formtoppen.

(ps ang frukostar - det är inte tiden på dagen som avgör utan vilken måltid i ordningen det är. Bär, nötter etc hör hemma efter/till sista målet, och aldrig i det första efter nattsömnen.)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**