• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Faile
    Faile skrev 2012-01-13 10:48:52 följande:

Strunta i det.

Man ska inte laga nåt som är trasigt som det brukar heta.
    Testa lchf som det ska vara och att bara hålla koll på kolhydraterna, går du ner funkar det ju. Om det efter några månader ändå inte hänt nåt eller tar stopp, då kan det ju vara läge att börja kolla även på kalorierna, men för många behövs det aldrig alls.

Hahaha ska naturligtvis stå "laga nåt som inte är trasigt"
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Atmosphere
    Faile skrev 2012-01-13 10:49:53 följande:
    Hahaha ska naturligtvis stå "laga nåt som inte är trasigt"
    Haha nä orkar inte laga saker som är trasiga heller... Tungan ute
    Jag ser snarare kalori-jämförelsen som ett sätt att peppa mig själv att träna oftare, ta en extra promenad osv. Men de där staplarna på appen vill att jag ska äta 250 g kolhydrater på en dag och 50 g fett så det blir ju åt helvete tvärtom när jag fyller i min mat, men det gör inget, jag vet ju själv att det funkar Skrattande
  • PumpkinQueen
    rednose skrev 2012-01-13 07:36:10 följande:
    Här är receptet på grytan jag åt.

www.matklubben.se/recept/fl%E4skfile+lchf+sam...

hungern kom just när jag skulle lägga mig så jag ville inte sätta mig och "äta" eftersom jag då inte skulle kunnat sova. Nu kunde jag ändå inte sova så... :))
    Fisksoppan hade kräftstjärtar, räkor, lax och torsk i sig och var definitivt spädd med vatten oxå för den var inte så gräddig som den vore om det varit vispgrädde.
    I äggmjölkslaggen hade jag 40g smör, 2 msk grädde, 1 äggula och 1,5 dl vatten.

Min mamma käkar oxå LCHF och både hon och pappa käkar typ bara en gång om dagen för de är mätta hela tiden och äter ganska likt oss....

Fattar inget faktiskt men vet inte om jag håller med om att fettintaget denna dag från grädde var så väldigt stort?? 

Fler som kan ge synpunkter?
    Mycket av fettet som du får i dig verkar komma från mjölkprodukter, det kan vara detta som är boven i dramat. Börja skriva in vad du äter på minmat.net så får du koll på hur stor del av din kost som är fett, kolhydrater och protein.

Du ska inte känna dig hungrig när du äter enligt LCHF. När du är hungrig får du se till att äta, gärna något med hög mängd fett så att du blir mätt snabbt och håller dig mätt länge. I början kan man känna sig hungrig ofta, men det är ingen fara. Ät. Efter ett tag kommer du bli hungrig mer sällan. Till slut kanske du till och med bara vill äta en gång om dagen, som dina föräldrar.
  • PumpkinQueen
    Atmosphere skrev 2012-01-13 10:38:36 följande:
    Halloj!
    Undrar om någon som äter LCHF överhuvudtaget räknar kalorier?
    Jag hade en diskussion med min sambo i går och jag tyckte att man INTE ska räkna kalorier för det kan lätt komma upp i ganska många i och med att man äter mycket fett och protein. Men som vanligt kom han med argumentet att man såklart måste göra av med mer kalorier än man äter för att kunna gå ner i vikt och det låter ju logiskt egentligen, plus att fett och proteinrika livsmedel äter man ju kanske i mindre mängd än kolhydrater, och därför blir det inte så farligt mycket mer kalorier?

Jag har inget större behov av att räkna kalorier, har laddat ner en app till telefonen där man väldigt enkelt räknar ut mängd kolhydrater, protein och fett i den mat man äter och just ser det  bra ut på staplarna då jag till frukost+lunch ätit 55 g protein, 21 g kolhydrater och 61 g fett, men KALORIERNA för dagen börjar nästan ta slut, haha...
    Den stora mängden kolhydrater verkar enligt mina beräkningar bero på tomatsås och skivad tomat till kebab/grönsakstallriken jag ska äta till lunch.

Någon som vet om det funkar att räkna kalorier på LCHF eller ska man strunta i det helt?
    Jag använde minmat.net när jag åt enligt LCHF, och den räknar ju både kalorier och annat. När jag kollade på vad jag fick i mig insåg jag att kalorierna automatiskt hamnade på ungefär samma nivå som den gjort om jag använt någon bantningsmetod som går ut på just kaloriräkning (typ . Det är alltså en biverkning av att äta LCHF. Du behöver alltså inte räkna kalorierna, för du kommer troligtvis att hamna på ett kaloriunderskott ändå. Bara genom att äta bra LCHF-mat när din kropp säger åt dig att den är hungrig.

Visst kan man räkna kalorier även på LCHF, men det verkar ju lite onödigt.

Om man vill vara petig i sitt LCHF:ande så kan man utesluta tomat, eftersom den enligt vissa är en frukt. Om du äter kebab, ta mer av vitlökssåsen istället för tomatsåsen, så blir det mer LCHF:igt. Men var och en bestämmer så klart själv!
  • rednose
    PumpkinQueen skrev 2012-01-13 11:18:21 följande:
    Mycket av fettet som du får i dig verkar komma från mjölkprodukter, det kan vara detta som är boven i dramat. Börja skriva in vad du äter på minmat.net så får du koll på hur stor del av din kost som är fett, kolhydrater och protein.

Du ska inte känna dig hungrig när du äter enligt LCHF. När du är hungrig får du se till att äta, gärna något med hög mängd fett så att du blir mätt snabbt och håller dig mätt länge. I början kan man känna sig hungrig ofta, men det är ingen fara. Ät. Efter ett tag kommer du bli hungrig mer sällan. Till slut kanske du till och med bara vill äta en gång om dagen, som dina föräldrar.
    Men jag har ju ätit så här länge och det är ju först nu som jag känner mig hungrig?
    Vad ska jag stoppa i grytorna istället för mjölkprodukterna? Jag vill gärna ha alla tips jag kan få för jag tycker ju att jag äter bra och det funkar liksom för alla i familjen så jag vill ju inte strula till det liksom. :)

Jag har "bara" 3 envisa kilon att tappa så det är ju ingen panik men jag vill ju jäkligt GÄRNA tappa dem så... 
  • rednose
    astro skrev 2012-01-13 09:12:38 följande:
    Det är ju inte det att det är jättemycket grädde (0.9 dl + soppan får jag det till, i energi räknat alltså 350 kanske 400 kal, i fett räknat kanske 40 gram?) utan att det var lite lite fett i övrigt. Soppan är ju mest protein. Fläskfile ligger oftast på 2-3% fett och 20% protein så det är inte heller någon enorm fettkälla. Fast smöret och osten däremot är ju till god hjälp. Smöret borde lägga till en 560 kal eller så. Plus då fettet i grytan (kunde dock inte öppna länken så jag vet inte hur fet den var).

Jag gissar att du åt runt 1500-1800 kal den här dagen (chansar lite); det kanske helt enkelt var lite lite just den här dagen?

En annan möjlighet är ju att det blev för mycket protein och att det gav dig en liten blodsockerhöjning och därmed hunger.
    aha!

I mina grytor brukar jag dock lassa i en del smör. Gör oftast storkok eftersom sambon och dotter tar med lunch till jobb och dagis så kanske ca 8-10 portioner. Står det stek i smör så har jag lätt i 50 g smör.
    Kanske kan jag lägga i lite kokosfett oxå eller blir det äckligt för lillan? 
  • Faile
    rednose skrev 2012-01-13 11:33:32 följande:
    Men jag har ju ätit så här länge och det är ju först nu som jag känner mig hungrig?
    Vad ska jag stoppa i grytorna istället för mjölkprodukterna? Jag vill gärna ha alla tips jag kan få för jag tycker ju att jag äter bra och det funkar liksom för alla i familjen så jag vill ju inte strula till det liksom. :)

Jag har "bara" 3 envisa kilon att tappa så det är ju ingen panik men jag vill ju jäkligt GÄRNA tappa dem så... 

Det är ju vinter och kallare, så kroppen kanske behöver mer bränsle just nu?
  • rednose
    Faile skrev 2012-01-13 11:36:55 följande:
    Det är ju vinter och kallare, så kroppen kanske behöver mer bränsle just nu?
    Fast här i Göteborg är det ju inte speciellt kallt... börjar misstänka nåt annat...
  • sara1981

Vilken app har du? Min visar bara i % vilket funkar, men det vore ju bra att kunna se i gram också...

• Faile
    rednose skrev 2012-01-13 11:38:25 följande:
    Fast här i Göteborg är det ju inte speciellt kallt... börjar misstänka nåt annat...

Förvånad
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**