latlisa skrev 2012-01-14 14:00:02 följande:
Tack för rådet, har faktiskt kikat runt lite på olika bröd men har inte kommit mig för att baka något ännu, men dom här verkar ju ok inte massa olika sorters frön och huski buski som ska köpas

det som i så fall oroar mig är att dom smakar ägg! Är det en styck som man ska äta till frukost då?
Funderar på om detta sätt är det rätta för mig att gå ner i vikt på, har inga problem att låta bli pot, ris pasta, flingor och dyl. även om jag är en riktig kolhydratmänniska egentligen, men tanken på att leva så här för alltid och aldrig mer få äta en god kladdig pot.gratäng får mig nästan att bli deppig, men en lightversion av lchf skulle nog kunna funka. Har max 10 kg som jag skulle behöva gå ner men är glad om det blir 6, har aldrig varit en stl.38 så det gör mig inget att ha stl 44 men den får ju gärna sitta bra

Jag provade att baka pones idag och åt med smör och ost.
2 ägg
1,5 dl pofiber
2 tsk bakpulver(fast man borde kunna ha i mindre)
salt
en skvätt grädde
200 grader 10 min
Jag hade ingen grädde hemma, så jag tog standardmjölk.. men en skvätt... jag vet inte.. det kändes som att jag var tvungen att ha i en hel massa för att det inte bara skulle vara torrt skum.. jag vet inte hur mycket vätska jag hade i men säkert mer än en dl. Man vispar äggen hårt, blandar pofiber med bakpulver och blandar ner det i smeten, häller på vätska, rör runt och saltar lite. Sedan klickade jag ut på en plåt och gräddade i 10 min. Det smakade faktiskt nästan som scones med smör och ost på och konsistensen var verkligen som bröd. Jag provade att rosta dem senare och det var också jättegott! :) Dock så fick jag en eftersmak av ponesen när jag ätit färdigt som om man bitit i en rå potatis... torrt på tungan och jag fick dricka en massa vatten.
Du ska inte tänka att du aldrig mer ska äta en god, kladdig potatisgratäng. Då blir det bara jobbigt. Det är klart att man kan unna sig att göra avsteg ibland även om man äter LCHF. Men då ska man se till att avsteget verkligen är värd sina kolhydrater och att det ska vara grymt gott och man ska då njuta av det man äter med gott samvete. :D