• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2012-01-12 23:11:59 följande:
    Teskedsmamman - om det vore så väl så hade det ju varit samma info överallt?
    De ställen som jag har hittat har samma siffror (t ex matdagboken), sedan så MÅSTE ju inte livsmedelsverkets siffror vara fel, det kan ju lika gärna vara andra ställens som är fel.

Det är upp till var och en vilka siffror man går på.
    4-barnmorsan ☆ www.teskedsmamma.se
  • latlisa

2 veckor idag, och inte har det hänt mycket på vågen inte Gråter Nu vet jag att man inte ska stirra sig blind på siffror, men jag är utav den sorten!!
    Det positiva är att jag inte är så gasig o svullen.

Till frukost idag blev det kokos o mandelplättar, tog i en nypa vaniljpulver och då försvann äggsmaken.
    Till det hade jag jordgubbar och grädde och det är väl en ok måltid?

En annan fundering jag har är om man kan äta för mycket grönsaker?

Läser den här tråden flera gånger varje dag men skriver inte så mycket, men man får flera bra tips och råd som man kan ta till sig!!

Ett stort grattis till alla som har lyckats att gå ner, men det är inte utan att man känner sig lite avis Skäms

Ha en bra dag alla där ute i solen!!!               

• Teskedsmamman
    Atmosphere skrev 2012-01-13 10:38:36 följande:
    Halloj!
    Undrar om någon som äter LCHF överhuvudtaget räknar kalorier?
    Jag hade en diskussion med min sambo i går och jag tyckte att man INTE ska räkna kalorier för det kan lätt komma upp i ganska många i och med att man äter mycket fett och protein. Men som vanligt kom han med argumentet att man såklart måste göra av med mer kalorier än man äter för att kunna gå ner i vikt och det låter ju logiskt egentligen, plus att fett och proteinrika livsmedel äter man ju kanske i mindre mängd än kolhydrater, och därför blir det inte så farligt mycket mer kalorier?

Jag har inget större behov av att räkna kalorier, har laddat ner en app till telefonen där man väldigt enkelt räknar ut mängd kolhydrater, protein och fett i den mat man äter och just ser det  bra ut på staplarna då jag till frukost+lunch ätit 55 g protein, 21 g kolhydrater och 61 g fett, men KALORIERNA för dagen börjar nästan ta slut, haha...
    Den stora mängden kolhydrater verkar enligt mina beräkningar bero på tomatsås och skivad tomat till kebab/grönsakstallriken jag ska äta till lunch.

Någon som vet om det funkar att räkna kalorier på LCHF eller ska man strunta i det helt?
    Aldrig!! I början hamnade jag lätt över 3000 på en dag, men gick ner i vikt ändå...

Idag har mitt behov av att fylla magsäcken minskat, jag blir snabbar mätt och hamnar idag per automatik på 1700-2100 kalorier (det vet jag bara för att jag kollade i matdagboken
  • astro
    latlisa skrev 2012-01-14 12:04:59 följande:
    2 veckor idag, och inte har det hänt mycket på vågen inte Gråter Nu vet jag att man inte ska stirra sig blind på siffror, men jag är utav den sorten!!

Till frukost idag blev det kokos o mandelplättar, tog i en nypa vaniljpulver och då försvann äggsmaken.

Läser den här tråden flera gånger varje dag men skriver inte så mycket, men man får flera bra tips och råd som man kan ta till sig!!

Ett stort grattis till alla som har lyckats att gå ner, men det är inte utan att man känner sig lite avis Skäms

Det är många som har svårt att skippa vågen. Men två veckor är verkligen ingen tid alls.

Det beror väl på hur liberal man är men jag ogillar faktiskt din frukost. Kokos-o-mandelplättar är oftast rätt ok, men lite väl kolhydratrikt för en frukost. Släng på jordgubbar och grädde också och du ger dig själv en dålig start.
    I synnerhet är detta viktigt när man bytt till LCHF nyligen.

tveksamma rätter, sådana som innehåller mer än 7 gr/kh, ska ligga sist på dagen. Som frukost är det klart olämpligt.

Jag skulle rekommendera att du läser på om principerna bakom LCHF. Det är inte bara vad man äter utan också när.
    Skaldemans böcker är bäst (IMHO).

Och ja, man kan äta för mycket grönsaker. Om du äter dig mätt på grönt får du i dig för lite fett och proteiner. Huvuddelen av måltiden ska vara kött/fågel/fisk/ägg/ost, alltid. 
  • Teskedsmamman
    Anansi skrev 2012-01-13 15:00:41 följande:
    Ja jag har läst det där om att mixa, ska prova det också. Men det är gott med hela kesokorn! Blir det inte knastrigt om inte husken får svälla till sig?
    Det var det som gjorde att jag inte åt kesoplättar innan, jag gillar inte kesokornen... Eftersom man steker på svag värme hinner husken svälla till i stekpannan, den tjocknar redan när man hivar upp i pannan... Husken sväller nästan allt på en minut känns det som.
    Fördelen är att man får tunna plättar istället för att behöva stå och platta till allt...
  • latlisa

Det är många som har svårt att skippa vågen. Men två veckor är verkligen ingen tid alls.
    Det beror väl på hur liberal man är men jag ogillar faktiskt din frukost. Kokos-o-mandelplättar är oftast rätt ok, men lite väl kolhydratrikt för en frukost. Släng på jordgubbar och grädde också och du ger dig själv en dålig start. I synnerhet är detta viktigt när man bytt till LCHF nyligen.
    tveksamma rätter, sådana som innehåller mer än 7 gr/kh, ska ligga sist på dagen. Som frukost är det klart olämpligt.
    Jag skulle rekommendera att du läser på om principerna bakom LCHF. Det är inte bara vad man äter utan också när. Skaldemans böcker är bäst (IMHO).
    Och ja, man kan äta för mycket grönsaker. Om du äter dig mätt på grönt får du i dig för lite fett och proteiner. Huvuddelen av måltiden ska vara kött/fågel/fisk/ägg/ost, alltid

Åh det var synd, får väl tvinga i mig ägg och bacon i fortsättningen Skäms  men jag tänkte att det var mer lunch än frukost....
    latlisa skrev 2012-01-14 12:04:59 följande:

• Loreena

latlisa
    Oopsies med smör och ost till frukost kanske passar dig bra? Det borde ju kolhydratsmässigt inte bli så mycket mer än en omelett. Vad säger ni andra? Jag tror jag ska prova att baka dessa själv någon dag :)

Oopsie-bröd
    Tid: 35 minuter
    Antal: ca 6 st Oopsies

Ingredienser
    3 ägg
    100 gram philadelphiaost
    Lite salt.
    Ev. lite bakpulver.

Gör så här
    Dela på äggvitor och gulor. Vispa äggvitorna hårt med lite salt. Man ska kunna vända på bunken utan att vitorna rinner ur. Vispa gulorna i en annan bunke tillsammans med philadelphiaosten och (Ev. lite bakpulver). Sedan vänder du försiktigt ner ostsmeten i vitorna. Lite i taget. Rör inte alltså, utan blanda försiktigt. Detta för att man vill bibehålla luften i smeten. Klicka sedan ut på smörat bakplåtspapper och grädda i ugnen på 150 grader i 25 minuter!

• Husali

Jag ääääälskar oopises! Åh, vilken uppfunnig.

Kan väl helt ärligt inte direkt säga att dom är skitgoda. Det vore väl kanske en överdrift. Men det är sååå skönt att kunna sätta sig med familjen och ta en äggmacka på morgonen. Att kunna ta en smörgås och en kopp the på kvällen. En smörgås med massa smör, ost och paprika.

Att kunna äta dom som pannkakor, när barnen äter det. Korvbröd, pizzabotten, tacos, hamburgebröd, räkmacka.

Jag älskar det, och det är löjligt enkelt att göra. Ser till att det alltid finns i frysen.

* Saga 05.06.04 * * Linus 07.02.27 * * Hugo 11.07.14 * *
  • Smitha

Hej ansluter mig här!
    har uteslutit kolhydrater och tillsatt mera fett den här veckan. En gång gjorde maken köttfärssås och hade i lite vetemjöl som han redde ut såsen med, han tyckte att jag var petig som inte åt något. Men tyckte att det kändes fel att äta mjöl så jag lagade nån annan mat. Hur petig ska man var med sånt? Det var väl 1-2 msk vetemjöl till ungefär 6 portioner mat. Är det ok att äta nångång i veckan eller är det noll tolerans?

Jag har en hel del övervikt att bli av med, 35-40 kilo innan jag blir normalviktig enligt BMI. Är sockermissbrukare och tröstäter ofta pga min deppression, som jag även medicinerar mot. Så tänkte att det här skulle vara en diet som skulle passa mig för att bli av med sockerberoendet.
    Jag vet naturligtvis att lchf är något som är tänkt att man ska äta hela livet ut och är det något man mår bra av så kommer jag absolut att fortsätta livet ut.
    Hur bra går man ner i vikt när man kör lchf? Vad brukar man gå ner en vecka t.ex. när man har stor övervikt? Jag har jojjobantat en hel del det senaste året och äter som sagt tabletter, kan det hindra mig från att gå ner?

• Sigrid
    kokos skrev 2012-01-14 10:37:59 följande:
    Vilka nötter, mandlar är mest okej att äta??

När det gäller mandlar köper jag på lösvikt. De färdigpackade innehåller mycket mer kolhydreter, i alla fall på Coop. Lösvikten (naturgodiset) där finns det två sorters mandlar på mitt Coop och det finns en med 5 kolhydreter/100g som jag brukar köpa.
    LCHF till vardag och fest - vardagfest.blogspot.com
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**