• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • mamman i skogen
    Niffan skrev 2012-01-14 20:56:45 följande:
    Har själv börjat med LCHF i måndags....

undrar lite när jag läser om vad folk äter till frukost....

En del verkar ta en kopp kaffe med fett...och inget mera förrän till lunch!

Det kan väl inte vara bra/nyttigt för kroppen att inte äta någonting.....eller tänker jag fel?

Man ska äta när man är hungrig.Jag är inne på mitt tredje år med LCHF och jag äter frukost de gånger jag 'r hungrig på morgonen annars blir det en kopp kaffe och sedan äter jag senare när jag blir hungrig.

Att man måste äta frukost är en myt för kolhydratsätare;-D Om man fyller på med mat som gör en hungrig kommer man vakna med ett blodsocker som behöver höjas och då måste man självklart fylla på med mat ganska omedelbart på morgonen. Vi som äter LCHF får en normal hunger och blodosockret sjunker sällan och äter enbart när vi känner oss hungriga och detta för många är kanske inte förrän lunch. Så ät när du är hungrig inte annars.

Det kan ta lite planering i början då man kanske inte är hungrig på morgonen utan behöver vänta ett par timmar, då kan man ju packa med sig två kokta ägg till jobbet och få i sig när man känner sig redo tex..    
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Mandel

Kan man fritera saker utan en massa klassisk smet på allt?
    Vad kan man ha för smet som i så fall är okej enligt LCHF?

Vad friterar ni?

Tack för hjälpen!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • astro
    Teskedsmamman skrev 2012-01-14 22:35:26 följande:
    Nope, jag är för lat för att göra egen välling, däremot visar lillkillen att min lchfmat är det bästa han vet så när han går av vällingen sedan så blir det nog mer sådan för honom....

Hur många 17-mån skriker som värsta mistluren för att han inte får räkor, stenbitsrom (vilken han kan äta enbart, skedvis ) och majonnäs
    Min lillgrabbs favvofrukost är Lchf-plättar, skivad korv, oststav och hårdkokt ägg

Hamburgerbröd betraktar han som bulle. Bulle äter han inte, jag tror att han tycker att det är för sött.

Jag undrar om det inte är bröstmjölken som "programmerar" de första matvanorna, för han var ointresserad av fruktpure och andra sötsaker från första början. 

Lilltjejen älskar kött, äpple, morot, ärtor och ost. Till frukost brukar hon äta en oststav och ett rån med smör. 
  • Teskedsmamman
    astro skrev 2012-01-15 09:37:09 följande:
    Min lillgrabbs favvofrukost är Lchf-plättar, skivad korv, oststav och hårdkokt ägg

Hamburgerbröd betraktar han som bulle. Bulle äter han inte, jag tror att han tycker att det är för sött.

Jag undrar om det inte är bröstmjölken som "programmerar" de första matvanorna, för han var ointresserad av fruktpure och andra sötsaker från första början. 

Lilltjejen älskar kött, äpple, morot, ärtor och ost. Till frukost brukar hon äta en oststav och ett rån med smör. 
    Min sista nu var totalt ointresserad av mat ända upp mot 10 mån, vi erbjöd och erbjöd men han ville hellre ammas.

Nr 1 slutade självmant att amma till förmån för maten 
    Nr 2 fick hastigt och lustigt sluta för mjölken försvann när jag var sjuk
    Nr 3 kunde inte tillgodogöra sig mjölken så han fick börja med välling vid 4 mån som stöd, ersättningen vägrade han äta.
    Nr 4 åt upp sig till en liten klump på mjölken och sprängde 10-kilosstrecket vid 4½ mån.

Ungarna går inte så mycket på LCHF, de äter samma mat som vi men oftast ris eller pasta. Den glutenintoleranta killen äter gärna min mat för den är ju glutenfri, däremot nr1 är väldig motståndare till mat överhuvudtaget och är väldigt kinkig, nr3 pendlar över mer och mer på att bli vegetarian faktiskt... 
    De är ju bara 17 mån, 4½, 6 och 8 år gamla....
    4-barnmorsan ☆ www.teskedsmamma.se
  • LinneaEleonora

Såg nåt om sug efter potatisgratäng. I fredags lagade min sambo rättika gratäng till mig när de andra åt vanlig potatisgratäng. Jag blev minst sagt förbluffad över hur gott det var. Han kollade recept på internet men sen improviserade han lite. Absolut en av de få gångerna jag  faktiskt tycker att LCHF-varianten är minst lika bra. Ni borde prova. 

Jag väger ca en till tå kilo mer på kvällen än morgonen. Känns konstigt. Vad är det som binder så mycket vätska varje dag? Fuskar inte något. Inte för att det gör något men man undrar ju om det är normalt.  

• rednose

Nu har jag ändrat min frulle lite. Vad tror ni om detta:

Äggröra på 3 ägg, 25 g smör, 3 msk grädde, 3 skivor 37%ig ost, 1/4 rödlök, 1 liten tomat, 1,5 skiva stekfläsk med steksky, tabasco. :)
    Sjukt gott och igår stod jag mig jättelänge.

Någon trodde ju att jag åt för lite. Är detta i så fall bättre hellre än bara äggröra på 2 ägg, 25 g smör och lite grädde?

Ska köpa koksfett igen och ha i en msk tänkte jag.

• Husali

LinneaEleonora: Håller med dig helt. Gjorde rättikagratäng till sommarens sista grillningar, och det var makalöst gott. Ett tips dock. Ös på massor, massor av smakrik ost. Andra tipset, kanske det viktigaste. Låt gratängen ta tid på sig! 175 grader i ugnen, ganska länge.

Sen stänga av ugnen och låta den stå, säkert i en timme. Och sen ut ur ugnen och en halvtimme i folietäcke, innan servering.

Då blir det sådär krämig och god.

* Saga 05.06.04 * * Linus 07.02.27 * * Hugo 11.07.14 * *
  • Trolla75
    Niffan skrev 2012-01-14 20:56:45 följande:
    Har själv börjat med LCHF i måndags....

undrar lite när jag läser om vad folk äter till frukost....

En del verkar ta en kopp kaffe med fett...och inget mera förrän till lunch!

Det kan väl inte vara bra/nyttigt för kroppen att inte äta någonting.....eller tänker jag fel?

Har jag ätit bra dagen innan (lunch 11.30 och middag vid 17) så känner jag mig inte hungrig förrän till lunch dagen efter, man ska inte äta om man inte är hungrig.
    Oftast äter jag bara två gånger om dagen, två lagade mål och det står jag mig bäst på! Skrattande

Jag har alltid varit en frukostmänniska och har inte fungerat utan frukost innan, men det är helt annorlunda nu med LCHF.
    Fettet mättar långsiktigt och man får en lång och trevlig mättnadskänsla! (innan jag började med LCHF hade jag inte känt av hunger på väldig väldigt länge, gick ju o smååt mest hela tiden).

Jag har kollat mitt blodsocker på jobbet under lång tid och det ligger helt jämt, oavsett om jag ätit frukost eller väntar till lunch med första målet.

Så på blodsockret gör det ingen skillnad, man måste ju känna efter själv hur man mår och vad man mår bäst av, det kan ju vara väldigt individuellt.
    ♫(¯`°?.¸ ღ ♥ Lycklig mamma till världens bästa tjejer Wilma & Vanna, väntar barn nr 3 i juli ♥ღ ¸
  • Duntoffla

Jag känner att jag kommit lite i stå när det gäller maten. Jag har inga problem med att äta den men vill ha lite ny inspiration på middagar (luncherna blir gårdagens middag). Vet att det finns recept och så men jag är lite ute efter färdiga veckomatsedlar vad gäller middagen. Har ni några bra länktips? 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**