• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Loreena

Carolinalovetobias
    Hur länge har du ätit LCHF? Ta gärna fram måttbandet och mät midjan istället för att väga dig. Det brukar bli stor skillnad runt midjan efter ett tag med LCHF. :) Min mage blev plattare än den någonsin varit, och då har jag ändå fått barn. Jag trodde helt seriöst att jag aldrig mer skulle känna mig bekväm i en tight t-shirt igen efter att jag fått sonen. Magen putade så jag hade till makens förtret mest löst sittande tunikor på mig. Men efter ett par månader så trivdes jag i t-shirts igen :)
     När jag var yngre och var smal så putade ändå magen ibland som om jag var i 5e månaden, men efter en tid med LCHF så blir den platt.

• Ståhlman

Carolinalovetobias: Jag känner igen mig... Jag har gått ner ca 25 kg med LCHF sedan 22 aug. Jag är slav under vågen o speglarna går jag omvägar för att jag ska se mig själv i dem... Jag har ställt undan vågen och tagit fram den igen. Detta börjar nästan ta lite i övertaget för mig, blir väldigt lätt insnöad på sånt här.
    Nu har jag dock kommit igång med hundträning och kurser o planering för detta + att jag ska hämta min nya valp på lördag! Så jag har mycket roligt att se fram emot Sedan har jag en kille som är tre och en snart 8 månaders flicka och ytterligare en hund så jag kommer nog inte hinna glo på mig själv så mycket!

• astro
    Nattis90 skrev 2012-01-15 21:10:08 följande:
    Hej hej alla :) Nu har jag tänkt pröva detta då min mage börjar puta och mina lår blivit lite större .. Finns det nån bra sida med goda recept ?
    Massor, kolla i ts t ex.

Men det lönar sig väldigt att med en gång lägga ner en slant på en bra bok med bakgrunden till LCHF. Bland annat för att förstå vad som händer i kroppen och för att lära sig hur man kan anpassa maträtter så att de fungerar (och vad som tillför kolhydrater som man kanske inte tänkt på).

Själv föredrar jag Skaldemans böcker som är lättlästa och har bra recept, men Zytomierskas bok ska visst också vara riktigt bra (har beställt den men inte fått den än själv). 
  • Johanna200
    Carolinalovetobias skrev 2012-01-15 22:22:52 följande:
    Tack för svaret. Ingen mer som känner igen sig? Behöver lite pepp/tips/ inspiration? Känner ja. 😭
    Jag känner igen mig! Blir också lätt besatt av spegel i hallen och vågen. Under julen tog dock batteriet i vågen slut och jag har fortfarande inte inte köpt ett nytt. Känns faktiskt skönt att inte hamna i det där ångesttvånget som gör att jag känner att jag måste väga mig så fort jag ätit något mer liberalt en dag.

Eftersom att man varierar i vikt under veckan är det också bara ångestskapande att se att man gått upp några 100g. Något som man kanske inte ens skulle märkt om man bara vägde sig en gång i veckan eller kanske mer sällan!

Så nu har jag bestämt mig för att bara väga mig någon gång i månaden, när jag väl orkar köpa ett nytt batteri alltså Skrattande
    Så jag tänker som du, kläderna får utvisa resultatet. De sista kilona får ta den tid de tar.

Jag fick också barn ganska nyss, eller det har ju gått 9 månader nu, men det är mitt tredje så jag försöker också tänka att kroppen måste få tid att återhämta sig

Oj, det blev långt, men ville bara säga att jag känner igen mig i det du skriver och tror att du gjort ett klokt val
    (med speglar och våg)
  • Carolinalovetobias

Tack för pepp!! Skönt att veta att en inte e ensam! Jag ska börja å fylla upp dagarna med annat än att bara glo på mig själv i spegeln hela dagarna å va m i olika vikttrådar å se alla andra lyckas! Så trött på't! Nu ska ja äta lchf men känner ja för att ngn gång ta en potatis osv. Så tänker ja göra de å NJUTA utan dåligt samvete..

• MeMayo

har en fråga till er som är duktiga på det här med lchf.. är det mycket kolhydrater i röd vin??? bör man avstå helt ifrån det eller kan man få dricka ett glas ibland???

• Anansi

Någon kunnig som har en teori? När jag äter vanlig mat får jag ont i kroppen (mest i musklerna runt bäckenet och benen) och känner mig allmänt tung och trött rent fysiskt. När kroppen är inställd på LCHF slipper jag smärtan och jag känner mig stark och mycket mer uthållig. Min undran är om det är gluten som påverkar mig, eller om det är kolhydrater överlag? Jag funderar nämligen lite på den mer liberala typen av LCHF, dvs den som riktar sig till normalviktiga och friska personer och innehåller lite rotsaker och råris mm. Min förhoppning är ju att jag kan äta så om ett antal kilo.

• Scream2
    Anansi skrev 2012-01-15 22:59:53 följande:
    Någon kunnig som har en teori? När jag äter vanlig mat får jag ont i kroppen (mest i musklerna runt bäckenet och benen) och känner mig allmänt tung och trött rent fysiskt. När kroppen är inställd på LCHF slipper jag smärtan och jag känner mig stark och mycket mer uthållig. Min undran är om det är gluten som påverkar mig, eller om det är kolhydrater överlag? Jag funderar nämligen lite på den mer liberala typen av LCHF, dvs den som riktar sig till normalviktiga och friska personer och innehåller lite rotsaker och råris mm. Min förhoppning är ju att jag kan äta så om ett antal kilo.

Jag tror lite på teorin om gluten. Jag blir också mkt fräschare i muskler och leder när jag äter LCHF. Kanske det blir att lite mer fett också smörjer runt Har kokkosfett i kaffet bla. Kanske man inte kan kalla det gluten intolerans och det skulle inte visa sig på prover, men nåt är det som verkar binda vätska. Kolhydrater gör ju det, men att det blir så specifikt med smärta och stelhet, känner ju lite som det är inflammation också.
  • astro
    MeMayo skrev 2012-01-15 22:54:16 följande:
    har en fråga till er som är duktiga på det här med lchf.. är det mycket kolhydrater i röd vin??? bör man avstå helt ifrån det eller kan man få dricka ett glas ibland???
    Knappt en kolhydrat! Så visst kan du dricka rödvin. (F ö finns det inget socker i rom heller fastän den är gjord av sockerrör!)

Alkohol har dock några baksidor:
    1) Alkohol håller levern upptagen och försämrar leverns förmåga att bränna fett.
    2) Alkohol är aptitretande och leder ofta till snacksätning.
    3) Alkohol tillför energi.

Ett glas med två och en halv dl rödvin ger dig  180 kalorier, från 25 gr alkohol och 2 gr kh. Du får också i dig kalium, magnesium och fosfor (de två förstnämnda får många LCHFare i sig lite för lite av till vardags).

Så det är inget fel i att ta ett glas, särskilt inte om du följer Montignacs princip (att äta något fett innan vinet, t ex en ostbit).

• Loreena

Anansi
    När du nått en vikt som du trivs med så kan du ju prova att lägga till rotfrukter och råris, quinoa etc. och se hur kroppen reagerar. Det är ju svårt att veta på förhand, men om du långsamt trappar upp kolhydraterna så kommer du att märka vilken nivå som är optimal för dig.

Viktoria1972
    Rött vin och torrt vitt vin går bra att dricka. Dock så kommer kroppen att prioritera att bryta ner alkoholen framför att förbränna fett, och därför så kan viktnedgången stanna av något om du dricker. Men du bör rimligtvis inte gå upp i vikt av det om du inte passerar Donken på vägen hem...:)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**