• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Anansi
    Teskedsmamman skrev 2012-01-12 22:47:59 följande:
    De blir ÄNNU godare om man mixar äggen och keson till en ganska jämn smet, snabbt rör i husken och klickar ut i stekpannan innan det har svällt. Det gjorde jag idag och de blev så perfekta så det var inte sant!

Går och tar en tugga då och då på morgondagens frukost för de är så goda
    Ja jag har läst det där om att mixa, ska prova det också. Men det är gott med hela kesokorn! Blir det inte knastrigt om inte husken får svälla till sig?
  • rednose
    PumpkinQueen skrev 2012-01-13 13:05:47 följande:
    Fast din kropp kanske tycker att du ska behålla de där kilona. Skrattande

Man brukar säga att LCHF är in viktreglerande diet, inte en bantning...så om du redan ligger "bra" till i vikt kommer du troligtvis inte att gå ner så mycket mer med LCHF. Då kanske det är läge att börja räkna kalorier eller köra en pulverdiet?
    Nja nån pulverdiet blir det nog inte tal om. Been there done that. Och så länge jag inte går upp mer än ett par hekto så finns det ingen anledning att ta till extremiteter.
  • Anansi

Jag vill tipsa om en amerikansk sida som heter iHerb. En kompis beställde bl a kokosmjöl därifrån. 4,50 dollar för ett halvkilo "organic", det är väl rätt bra pris? De verkar ha en massa roliga grejer.

• Atmosphere

Var först tveksam om LCHF skulle funka för att tajta till en redan normalviktig kropp, att jag skulle gå upp i vikt pga allt fett. Men det har visat sig funka jättebra. Jag började i maj och det har gått upp och ner med fuskandet sedan dess men jag har gått ner nästan 10 cm i midjan men bara 1 kg i vikt Glad Jag är väl s.k. "skinnyfat" ...

Det jag har fått erfara är i alla fall att LCHF håller magen platt, detta är gott nog för mig, har lagt ifrån mig både måttbandet och vågen. Dock är jag lite irriterad på att midjan är 4 cm tjockare på kvällen än på morgonen och folk säger "men det är ju på morgonen du ska mäta!!" Ja, men hur många är inte som snyggast och smalast på morgonen? Så ser man ju inte ut sedan när man ska prova kläder, visa sig i bikini, eller gå i en tajt klänning en kväll efter en dags ätande... så skulle ju gärna vilja få ner midjemåttet 4 cm till om jag får bestämma Tungan ute

Ska börja hänga här i tråden för lite bättre motivation och förslag på recept...

• astro
    rednose skrev 2012-01-13 11:36:12 följande:
    aha!

I mina grytor brukar jag dock lassa i en del smör. Gör oftast storkok eftersom sambon och dotter tar med lunch till jobb och dagis så kanske ca 8-10 portioner. Står det stek i smör så har jag lätt i 50 g smör.
    Kanske kan jag lägga i lite kokosfett oxå eller blir det äckligt för lillan? 
    Kokosfett brukar fungera bra även för barn, mina klagar inte i alla fall när jag häller kokos i ungefär allt

50g smör låter bra men är det 8-10 portioner blir det ju faktiskt bara 5-7 gr/portion, helt ok men inte så jättemycket egentligen.

Eftersom du bara har jättelite kvar att tappa kanske du har nått något slags förändringsläge? Det låter ju som om din kropp vill ha mer mat. Om jag vore du skulle jag testa att ge den det och se vad som händer. 
  • vaniljbullen

Åh, bra tråd för en nybörjare..  

Jag och min man började nu i måndags (såklart - i gott sällskap med resten av alla som startar sitt nya liv 2012) och vi är fortfarande ganska rangliga känner jag. Det ska hursom vara en bok på gång och jag, som gillar böcker bättre än att surfa loss på nätet känner att det är då det kommer börja ännu mer (om ni förstår hur jag menar). Jag har dock märkt, eftersom jag har diabetes typ 1, att mitt blodsocker har stabiliserats ganska rejält. Jag mäter ju blodsockret hela tiden så jag har rätt bra koll och dosen har halverats bara på denna veckan.

Utöver diabetesen så är jag bipolär, mer åt det depressiva hållet och - som jag såg någon annan skriva - så är det svårt att komma igång med träningen. Min läkare petar dock i medicineringen just nu så vi får väl se. Det är ju helt klart bättre att var ur djupet när det gäller att komma igång, jag blir också stressad och får ångest av att tänka på träningen också. Tyvärr har ju, speciellt en, medicinerna bieffekten viktuppgång och jag har gått upp ganska mycket de senaste åren sen jag började med den medicinen. Den är dock bra, det har blivit mer stabilt, inte lika starka svängar så det överväger ju. Samtidigt gör ju viktuppgången inte precis att man mår bättre. Jag har inte haft problem med biverkningar i övrigt men just denna drabbas man såklart av.. (varför skulle någonting gå bra liksom).

Just nu känner jag mig lite äckelmagad pga. allt fett men jag antar att det kan kännas lite i början?

Jag tror jag ska trivas här i tråden, bra med erfarna rådgivare  

• standby

Firar mitt första delmål idag! Jippie! Ner 3,8 på 9 dagar. Nu är det "bara" dryga 14 kg kvar till mål Tungan ute.
    Glad är jag iaf att vara under 80 kg för det var jag inte på hela 2011, gravid då och gick inte ner så mkt som önskat efter förlossning.

Tycker det funkar riktigt bra med ätandet. Jag har dock gått tillbaka till att äta yoghurt (Grekisk från LIDL, mindre kh än i Turkisk) och nötter på morgonen, en knäckeskiva med Bregott och ost. Det funkar bättre för mig än ägg. Är det riktigt illa att köra sån frukost?    

• Faile
    vaniljbullen skrev 2012-01-13 17:33:08 följande:
    Åh, bra tråd för en nybörjare..  

Jag och min man började nu i måndags (såklart - i gott sällskap med resten av alla som startar sitt nya liv 2012) och vi är fortfarande ganska rangliga känner jag. Det ska hursom vara en bok på gång och jag, som gillar böcker bättre än att surfa loss på nätet känner att det är då det kommer börja ännu mer (om ni förstår hur jag menar). Jag har dock märkt, eftersom jag har diabetes typ 1, att mitt blodsocker har stabiliserats ganska rejält. Jag mäter ju blodsockret hela tiden så jag har rätt bra koll och dosen har halverats bara på denna veckan.

Utöver diabetesen så är jag bipolär, mer åt det depressiva hållet och - som jag såg någon annan skriva - så är det svårt att komma igång med träningen. Min läkare petar dock i medicineringen just nu så vi får väl se. Det är ju helt klart bättre att var ur djupet när det gäller att komma igång, jag blir också stressad och får ångest av att tänka på träningen också. Tyvärr har ju, speciellt en, medicinerna bieffekten viktuppgång och jag har gått upp ganska mycket de senaste åren sen jag började med den medicinen. Den är dock bra, det har blivit mer stabilt, inte lika starka svängar så det överväger ju. Samtidigt gör ju viktuppgången inte precis att man mår bättre. Jag har inte haft problem med biverkningar i övrigt men just denna drabbas man såklart av.. (varför skulle någonting gå bra liksom).

Just nu känner jag mig lite äckelmagad pga. allt fett men jag antar att det kan kännas lite i början?

Jag tror jag ska trivas här i tråden, bra med erfarna rådgivare  

Välkommen och lycka till!

Ett tips är att kolla recepttråden och menytråden som är länkade i ts. Väldigt bra inspiration för nybörjare   
    Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**