Smitha skrev 2012-01-14 13:28:28 följande:
Hej ansluter mig här!
har uteslutit kolhydrater och tillsatt mera fett den här veckan. En gång gjorde maken köttfärssås och hade i lite vetemjöl som han redde ut såsen med, han tyckte att jag var petig som inte åt något. Men tyckte att det kändes fel att äta mjöl så jag lagade nån annan mat. Hur petig ska man var med sånt? Det var väl 1-2 msk vetemjöl till ungefär 6 portioner mat. Är det ok att äta nångång i veckan eller är det noll tolerans?
Jag har en hel del övervikt att bli av med, 35-40 kilo innan jag blir normalviktig enligt BMI. Är sockermissbrukare och tröstäter ofta pga min deppression, som jag även medicinerar mot. Så tänkte att det här skulle vara en diet som skulle passa mig för att bli av med sockerberoendet.
Jag vet naturligtvis att lchf är något som är tänkt att man ska äta hela livet ut och är det något man mår bra av så kommer jag absolut att fortsätta livet ut.
Hur bra går man ner i vikt när man kör lchf? Vad brukar man gå ner en vecka t.ex. när man har stor övervikt? Jag har jojjobantat en hel del det senaste året och äter som sagt tabletter, kan det hindra mig från att gå ner?
Välkommen!
Inte för att lite vetemjöl är en katastrof, men det är en god idé att inte börja kompromissa. Det blir häpnadsväckande många gram kh om man har lite här och lite där.
Gör man för lös köttfärssås går det jättebra att reda med ett par-tre äggulor eller ännu hellre en burk färskost, typ philadelfia.
LCHF fungerar bra mot sockermissbruk och hjälper inte sällan mot ångest och depression också. Pillren kan göra vägen lite besvärligare för dig (det beror förstås på exakt vilka mediciner vi pratar om).
Många går ner snabbt och direkt på LCHF men det kan också ta tid, upp till ett halvår innan kroppen är trygg och börjar tappa kilon. Då har de flesta dock redan tappat flera storlekar, det bara syns inget på vågen.
Att vara påläst är ett enormt plus. Jag rekommenderar å det varmaste Skaldemans böcker, han är min personliga favorit därför att han är så tydlig.