• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Husali

Alltså... Jag har ju kastat ut vågen, så jag har ju inte exakt koll. Men på Onsdag ska jag skrivas in på gymmet, och då räknar jag med vägning.

Shit, det händer grejer. Det är så jävla skönt!

Vet inte hur det blev så, men av någon anledning så orkade jag inte riktigt äta turkiska yoghurten till frulle längre. Var nog förra veckan. Det va i samma veva som jag testade oopsies första gången. Yoghurtfrukostarna försvann... Nöjer mig med två ägg, eller en oopsie med något gott på.

Har haft ett par jeans liggandes i skåpet, som måttstock, liksom. Har inte kunnat ha dom sen före min sista graviditet. Testade dom senast förra veckan. Det fattades fortfarande centimetrar i midjan för att få ihop dom.

Idag testade jag igen. Och dom bara gled upp! Så sjukt. En vecka!!! Och jag gissar att det är bojkotten av yoghurten som gjort susen!

* Saga 05.06.04 * * Linus 07.02.27 * * Hugo 11.07.14 * *
  • Sagalin
    Husali skrev 2012-01-16 17:26:20 följande:
    Alltså... Jag har ju kastat ut vågen, så jag har ju inte exakt koll. Men på Onsdag ska jag skrivas in på gymmet, och då räknar jag med vägning.

Vet inte hur det blev så, men av någon anledning så orkade jag inte riktigt äta turkiska yoghurten till frulle längre. Var nog förra veckan. Det va i samma veva som jag testade oopsies första gången. Yoghurtfrukostarna försvann... Nöjer mig med två ägg, eller en oopsie med något gott på.

Har haft ett par jeans liggandes i skåpet, som måttstock, liksom. Har inte kunnat ha dom sen före min sista graviditet. Testade dom senast förra veckan. Det fattades fortfarande centimetrar i midjan för att få ihop dom.

Idag testade jag igen. Och dom bara gled upp! Så sjukt. En vecka!!! Och jag gissar att det är bojkotten av yoghurten som gjort susen!
    Grattis vad kul, att kunna få på sig kläder som tidigare varit för små är ett bättre "kvitto" än en siffra på vågen, för när allt kommer omkring är vikten bara en siffra på vågen det är omfånget som räknas.
  • YourSoFine86

Kom på en fråga till som ni säkerligen kan svara på. Är det ok att äta något litet vid åtta-nio tiden på kvällen? Vi äter frukost relativt tidigt, vid 17.30 ungefär, och då hinner man ju bli lite sugen innan man lägger sig. Är det ok med lite yoghurt o nötter eller lite brie?

• Loreena
    YourSoFine86 skrev 2012-01-16 20:05:00 följande:
    Kom på en fråga till som ni säkerligen kan svara på. Är det ok att äta något litet vid åtta-nio tiden på kvällen? Vi äter frukost relativt tidigt, vid 17.30 ungefär, och då hinner man ju bli lite sugen innan man lägger sig. Är det ok med lite yoghurt o nötter eller lite brie?
    Ät om du är hungrig :) Jag skulle inte kunna somna om jag inte ätit.
  • astro
    YourSoFine86 skrev 2012-01-16 20:05:00 följande:
    LCHF förespråkar naturligt ätande. Naturligt ätande innebär att man äter när man är hungrig och när man inte är hungrig låter man bli.

Om du vaknar tre på morgonen och vill ha en biff - kör på.

Men håll inte igen på kvällsmaten, ät ordentligt om du är hungrig, inte "stilla det värsta" med lite brie utan är det du behöver (om det ÄR lite brie är det förstås ok). 

En av de svåraste grejerna är att släppa idén att man ska äta på regelbundna tider och frukostmat till frukost, lunchmat till lunch osv. 

Det är en enorm befrielse när man når punkten att det känns naturligt att inte äta lunch alls för att man inte är hungrig. Eller att gå upp i ottan för att steka svamp och göra omelett  
  • jajja81

Har precis skrivit klart vår veckomatsedel.
    Fördelen med att skriva den är att jag planerar in minst en ny maträtt varje vecka, speciellt nu när jag äter enligt lchf. Annars så hamnar man ju lätt i samma gamla vanliga tråkag maträtter. Speciellt då vi har en superkräsen 6 åring som äter i stort sett ingenting. Mager som en sticka är han med så därför får man ibland lov att kompromissa och göra sånt som man vet han äter.

Tänkte dela med mig av min veckomatsedel om nån är intresserad:

Måndag: Tjockpannkaka/Kokospannkakor med grädde och hallon
    Tisdag: Hemgjorda köttbullar stuvade makaroner/gräddstuvad vitkål
    Onsdag:Helstekt kotlettrad kokt potatis/kokt broccoli, gräddsås
    Torsdag: Lax i ugn med fetaost & timjan, kokt potatis/baconlindad sparris
    Fredag: Kycklingfile i ädelostsås, ris/ugnsbakade rotfrukter
    Lördag: Tacos  
    Söndag: Fiskgratäng, kokt potatis/gräddkokt blomkål

Till samtliga måltider serveras det en grönsallad och vatten till mig och mjölk till dom andra.  

Idag åt jag kokospannkakor, kanske inte den nyttigaste maträtten. Helt okej blev dom, men dom mättade så otroligt. Fick nästan truga i mig den andra halvan av pannkakan.   

Träning idag blev:

20 minuter crosstrainer
    Plankor 1 min x 3
    Olika magövningar även nån ryggövning.

Isac 21/9-05 & Filip 31/8-10
  • jajja81
    Husali skrev 2012-01-16 17:26:20 följande:

Härligt Jobbat! Vilken liten förändring det behövs för att göra stor skillnad.
    Isac 21/9-05 & Filip 31/8-10
  • Bebben84

Usch jag blir så besviken på mig själv. Har inte alla lyckats komma igång med lchf på riktigt efter julen. Motivationen är nog boven. Vill bara hitta tillbaka dit jag var innan julen :(

• mamman i skogen
    Ellaria skrev 2012-01-16 17:01:19 följande:
    Stress kan det vara, har haft lite kärleksproblem som gjort mig rätt deppig och jävlig de senaste dagarna. Jag har bara ätit sen nyår men gick ändå ner 3 kg första veckan. Hade det stått still hade det väl varit okej, jag har ju ändå muskeltränat lite men jag hade väl hoppats på iallafall ett halvkilo ner. Bara en grej till som gjorde mig deppig.
    Stress och sömnbrist brukar vara den stora boven om man äter LCHF och inte går ner (förutsatt att man inte varit en jojobantare då kan det ta tid)

Den fysiologiska effekten av att vi stressar är att binjurarna jobbar på med att utsöndra bland annat kortisol och detta ger trots en lågkolhydratskost en blodsockerhöjning en överlevnadsfunktion blodsockret ska höjas så vi blir alerta. Att konstant vara i långvarig stress är oerhört slitsamt för kroppen och tillslut är binjurarna "utmattade". Alla som går in i väggen blir utbrända är väl ett strålande exempel på detta.

Sömn och tid för återhämtning behövs, vi lever i ett samhälle där vi ofta har ett påslag av stress som vi inte riktigt vet varifrån den kommer vi är ständigt på jakt efter ngt men vi vet inte riktigt vad. En powernap på soffan, yoga, menatl träning för att återhämta oss avslappningsövningar finns många knep att ta till för att få den där välbehövliga pausen varje dag och nollställa oss själva.

Jag har inte trott att jag varit i behov av detta och tyckt att det är lite småflummigt att pausa med ett avslappningsband men tji så jag bedrog mig. Har sedan ett par månader skapat mig ett mentalt litet rum som jag använder på bussen, på kvällen eller när jag känner att nu behöver jag pausa. 5minuter så har jag "rebootat" hjärnan och känner mig fräsh igen och på kvällarna så somnar jag på stört när jag lägger huvudet på kudden och bara tänker mig till min plats. 

Är man intresserad av avslappning och mental träning så kan man titta här.. http://www.buenavida.se/          
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**