Ellaria skrev 2012-01-16 17:01:19 följande:
Stress kan det vara, har haft lite kärleksproblem som gjort mig rätt deppig och jävlig de senaste dagarna. Jag har bara ätit sen nyår men gick ändå ner 3 kg första veckan. Hade det stått still hade det väl varit okej, jag har ju ändå muskeltränat lite men jag hade väl hoppats på iallafall ett halvkilo ner. Bara en grej till som gjorde mig deppig.
Stress och sömnbrist brukar vara den stora boven om man äter LCHF och inte går ner (förutsatt att man inte varit en jojobantare då kan det ta tid)
Den fysiologiska effekten av att vi stressar är att binjurarna jobbar på med att utsöndra bland annat kortisol och detta ger trots en lågkolhydratskost en blodsockerhöjning en överlevnadsfunktion blodsockret ska höjas så vi blir alerta. Att konstant vara i långvarig stress är oerhört slitsamt för kroppen och tillslut är binjurarna "utmattade". Alla som går in i väggen blir utbrända är väl ett strålande exempel på detta.
Sömn och tid för återhämtning behövs, vi lever i ett samhälle där vi ofta har ett påslag av stress som vi inte riktigt vet varifrån den kommer vi är ständigt på jakt efter ngt men vi vet inte riktigt vad. En powernap på soffan, yoga, menatl träning för att återhämta oss avslappningsövningar finns många knep att ta till för att få den där välbehövliga pausen varje dag och nollställa oss själva.
Jag har inte trott att jag varit i behov av detta och tyckt att det är lite småflummigt att pausa med ett avslappningsband men tji så jag bedrog mig. Har sedan ett par månader skapat mig ett mentalt litet rum som jag använder på bussen, på kvällen eller när jag känner att nu behöver jag pausa. 5minuter så har jag "rebootat" hjärnan och känner mig fräsh igen och på kvällarna så somnar jag på stört när jag lägger huvudet på kudden och bara tänker mig till min plats.
Är man intresserad av avslappning och mental träning så kan man titta här..
http://www.buenavida.se/