Anansi skrev 2012-01-15 22:59:53 följande:
Någon kunnig som har en teori? När jag äter vanlig mat får jag ont i kroppen (mest i musklerna runt bäckenet och benen) och känner mig allmänt tung och trött rent fysiskt. När kroppen är inställd på LCHF slipper jag smärtan och jag känner mig stark och mycket mer uthållig. Min undran är om det är gluten som påverkar mig, eller om det är kolhydrater överlag? Jag funderar nämligen lite på den mer liberala typen av LCHF, dvs den som riktar sig till normalviktiga och friska personer och innehåller lite rotsaker och råris mm. Min förhoppning är ju att jag kan äta så om ett antal kilo.
Skriver under på detta. Jag har levt med kronisk värk i för många år framförallt i armar hand och fotleder men även en bråkig rygg. Detta försvann efter bara några veckor med LCHF.
En kombination av flera faktorer där gluten är en starkt bidragande orsak bla annat kan tarmen bli genomsläpplig efter långvarigt "bruk" då släpper tarmväggens mikrovilly igenom osmält mat och detta driver på inflammationer i kroppen vilket säkerligen för många visar sig som just värk.
Omega 3/6 balansen är en annan viktig aspekt på värkproblematiken. Vi ska sträva efter att få en så bra balans som möjligt men äter vi tex enligt tallriksmodellen är detta omöjligt att uppnå då tillför en stor del omega6 rika livsmedel däribland spannmål som dessutom innehåller xenobiotika. Lägger man sedan till växtoljor som förespråkas så får man ännu en ordentlig dos med omega 6.
Omega 3 med epa och dha får vi genom att äta djur som gräsbetat eller fisk som ätit sin naturliga föda problemet i dag är att odlad fisk och köttdjur båda får äta spannmål som en betydande del av kosten och då har vi ännu en av våra födokällor som innehåller för mycket omega 6.
Vi behöver både omega 3 och 6 i vår kost men fördelningen ska i stort sett vara lika eller så nära varandra som möjligt helst inte över 1:4 men i sverige ligger vi oerhört dåligt till bara amerikanerna klår oss och medeltalet på vår fördelning är 1:15 och många som har en dålig kost ligger på ännu högre. Omega 6 är inflammatorisk och omega 3 är antiinflammatorisk därav behöver vi balans.
Tittar man på växtoljor så har vi ett strålande exempel på en inflammationsdrivande olja och det är solrosolja den har en fördelning på 1:115 så OLW:s chips som de skryter om att det är naturlig solrosolja i är perfekta för de som verkligen vill skaffa sig värk och allergier. En liten rolig anekdot om solrosolja är också att man inom transplantationskirurgin använder extrakt från detta för att det så effektivt slår ut kroppens imunförsvar och då minskar risken för att kroppen stöter bort det donerade organet.
Jag äter också LCHF för hälsan ligger ngnstans mellan normal till liberal och mår fantastiskt av detta men gluten är för mig med värkhistorik helt utesluten och de fett jag väljer ska vara kallpressad oliv eller rapsolja, smör och kokosfett. Detta gör att jag sedan länge är helt fri rån min tidigare kroniska värk som gjorde att jag fick gå på värktabletter för att klara mig.
Jag unnar mig ngn gång ibland att äta surdegsbröd vilket funkar för mig, vid surdegsbakning så oskadliggör man giftet i spannmålet däremot blir min mage lite upprörd av detta