• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • mamman i skogen
    Anansi skrev 2012-01-15 22:59:53 följande:
    Någon kunnig som har en teori? När jag äter vanlig mat får jag ont i kroppen (mest i musklerna runt bäckenet och benen) och känner mig allmänt tung och trött rent fysiskt. När kroppen är inställd på LCHF slipper jag smärtan och jag känner mig stark och mycket mer uthållig. Min undran är om det är gluten som påverkar mig, eller om det är kolhydrater överlag? Jag funderar nämligen lite på den mer liberala typen av LCHF, dvs den som riktar sig till normalviktiga och friska personer och innehåller lite rotsaker och råris mm. Min förhoppning är ju att jag kan äta så om ett antal kilo.
    Skriver under på detta. Jag har levt med kronisk värk i för många år framförallt i armar hand och fotleder men även en bråkig rygg. Detta försvann efter bara några veckor med LCHF.

En kombination av flera faktorer där gluten är en starkt bidragande orsak bla annat kan tarmen bli genomsläpplig efter långvarigt "bruk" då släpper tarmväggens mikrovilly igenom osmält mat och detta driver på inflammationer i kroppen vilket säkerligen för många visar sig som just värk. 

Omega 3/6 balansen är en annan viktig aspekt på värkproblematiken. Vi ska sträva efter att få en så bra balans som möjligt men äter vi tex enligt tallriksmodellen är detta omöjligt att uppnå då tillför en stor del omega6 rika livsmedel däribland spannmål som dessutom innehåller xenobiotika. Lägger man sedan till växtoljor som förespråkas så får man ännu en ordentlig dos med omega 6.

Omega 3 med epa och dha får vi genom att äta djur som gräsbetat eller fisk som ätit sin naturliga föda problemet i dag är att odlad fisk och köttdjur båda får äta spannmål som en betydande del av kosten och då har vi ännu en av våra födokällor som innehåller för mycket omega 6.

Vi behöver både omega 3 och 6 i vår kost men fördelningen ska i stort sett vara lika eller så nära varandra som möjligt helst inte över 1:4 men i sverige ligger vi oerhört dåligt till bara amerikanerna klår oss och medeltalet på vår fördelning är 1:15 och många som har en dålig kost ligger på ännu högre. Omega 6 är inflammatorisk och omega 3 är antiinflammatorisk därav behöver vi balans.

Tittar man på växtoljor så har vi ett strålande exempel på en inflammationsdrivande olja och det är solrosolja den har en fördelning på 1:115 så OLW:s chips som de skryter om att det är naturlig solrosolja i är perfekta för de som verkligen vill skaffa sig värk och allergier. En liten rolig anekdot om solrosolja är också att man inom transplantationskirurgin använder extrakt från detta för att det så effektivt slår ut kroppens imunförsvar och då minskar risken för att kroppen stöter bort det donerade organet.

Jag äter också LCHF för hälsan ligger ngnstans mellan normal till liberal och mår fantastiskt av detta men gluten är för mig med värkhistorik helt utesluten och de fett jag väljer ska vara kallpressad oliv eller rapsolja, smör och kokosfett. Detta gör att jag sedan länge är helt fri rån min tidigare kroniska värk som gjorde att jag fick gå på värktabletter för att klara mig. 
    Jag unnar mig ngn gång ibland att äta surdegsbröd vilket funkar för mig, vid surdegsbakning så oskadliggör man giftet i spannmålet däremot blir min mage lite upprörd av detta                     
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • FrökenNilsson
    Husali skrev 2012-01-16 17:26:20 följande:
    Alltså... Jag har ju kastat ut vågen, så jag har ju inte exakt koll. Men på Onsdag ska jag skrivas in på gymmet, och då räknar jag med vägning.

Shit, det händer grejer. Det är så jävla skönt!

Vet inte hur det blev så, men av någon anledning så orkade jag inte riktigt äta turkiska yoghurten till frulle längre. Var nog förra veckan. Det va i samma veva som jag testade oopsies första gången. Yoghurtfrukostarna försvann... Nöjer mig med två ägg, eller en oopsie med något gott på.

Har haft ett par jeans liggandes i skåpet, som måttstock, liksom. Har inte kunnat ha dom sen före min sista graviditet. Testade dom senast förra veckan. Det fattades fortfarande centimetrar i midjan för att få ihop dom.

Idag testade jag igen. Och dom bara gled upp! Så sjukt. En vecka!!! Och jag gissar att det är bojkotten av yoghurten som gjort susen!
    underbart när det bara händer :)
    Grattis!!!! 
  • ventilera mera

Har inte använt kokosfett förut, är det här en ok sort, ni som vet?

Kokosfett Biofood 400g Eko

Sen funderade jag på en sak: Finns det, eller om inte, behövs det en tråd med tips om var man man kan hitta LCHF-livsmedel? LCHF-butiken och andra nätshoppar vet man ju om - men rätt som det är så hittar man nåt på Maxi, Coop eller Lidl osv... vore det inte en idé då att ha en speciell tråd med såna tips?

Man skulle ju också kunna samla alla andra tips på livsmedel man hittar som innehåller oväntat lite kolisar t ex.

Finns det en sån tråd som jag missat, eller vore det en bra idé att starta en?

• Teskedsmamman

Åh, vad jag inte älskar tiden mellan ägglossning och mens... ena dagen kan jag väga 69.3 för att nästa dag väga 70.5 och jag äter rätt alla dagar! Men ändå får kroppen ibland för sig att "oh huh! nu måste vi samla vätska" *surar*

4-barnmorsan ☆ www.teskedsmamma.se
  • Maruid

Hur tänker ni om detta;

Om ni skulle ge spannmål i någon form till ett litet barn (exempelvis bröd eller gröt) vilket spannmål är då att föredra?

Jag har en liten flicka (7 månader) och vägrar ge henne välling utan håller mig till ersättning. Men jag ger henne gröt och med tiden antar jag att även bröd kommer bli aktuellt. Hon äter ju absolut inte lchf men jag menar att man ska välja så bra produkter som möjligt för den lilla kroppen. Finns där alltså vissa spannmål som helt enkelt är bättre än andra?

• Maruid
    Teskedsmamman skrev 2012-01-17 09:45:37 följande:
    Åh, vad jag inte älskar tiden mellan ägglossning och mens... ena dagen kan jag väga 69.3 för att nästa dag väga 70.5 och jag äter rätt alla dagar! Men ändå får kroppen ibland för sig att "oh huh! nu måste vi samla vätska" *surar*
    You are not alone, I am here with you Tungan ute
  • Anansi
    adams family skrev 2012-01-17 03:00:28 följande:
    Skriver under på detta. Jag har levt med kronisk värk i för många år framförallt i armar hand och fotleder men även en bråkig rygg. Detta försvann efter bara några veckor med LCHF.

En kombination av flera faktorer där gluten är en starkt bidragande orsak bla annat kan tarmen bli genomsläpplig efter långvarigt "bruk" då släpper tarmväggens mikrovilly igenom osmält mat och detta driver på inflammationer i kroppen vilket säkerligen för många visar sig som just värk. 

Omega 3/6 balansen är en annan viktig aspekt på värkproblematiken. Vi ska sträva efter att få en så bra balans som möjligt men äter vi tex enligt tallriksmodellen är detta omöjligt att uppnå då tillför en stor del omega6 rika livsmedel däribland spannmål som dessutom innehåller xenobiotika. Lägger man sedan till växtoljor som förespråkas så får man ännu en ordentlig dos med omega 6.

Omega 3 med epa och dha får vi genom att äta djur som gräsbetat eller fisk som ätit sin naturliga föda problemet i dag är att odlad fisk och köttdjur båda får äta spannmål som en betydande del av kosten och då har vi ännu en av våra födokällor som innehåller för mycket omega 6.

Vi behöver både omega 3 och 6 i vår kost men fördelningen ska i stort sett vara lika eller så nära varandra som möjligt helst inte över 1:4 men i sverige ligger vi oerhört dåligt till bara amerikanerna klår oss och medeltalet på vår fördelning är 1:15 och många som har en dålig kost ligger på ännu högre. Omega 6 är inflammatorisk och omega 3 är antiinflammatorisk därav behöver vi balans.

Tittar man på växtoljor så har vi ett strålande exempel på en inflammationsdrivande olja och det är solrosolja den har en fördelning på 1:115 så OLW:s chips som de skryter om att det är naturlig solrosolja i är perfekta för de som verkligen vill skaffa sig värk och allergier. En liten rolig anekdot om solrosolja är också att man inom transplantationskirurgin använder extrakt från detta för att det så effektivt slår ut kroppens imunförsvar och då minskar risken för att kroppen stöter bort det donerade organet.

Jag äter också LCHF för hälsan ligger ngnstans mellan normal till liberal och mår fantastiskt av detta men gluten är för mig med värkhistorik helt utesluten och de fett jag väljer ska vara kallpressad oliv eller rapsolja, smör och kokosfett. Detta gör att jag sedan länge är helt fri rån min tidigare kroniska värk som gjorde att jag fick gå på värktabletter för att klara mig. 
    Jag unnar mig ngn gång ibland att äta surdegsbröd vilket funkar för mig, vid surdegsbakning så oskadliggör man giftet i spannmålet däremot blir min mage lite upprörd av detta                     
    Tack! Intressant om Omega, jag måste skaffa det. Men det är så mycket diskussion om de olika preparaten så jag blir matt. Vilka sorter är bra? Jag har inte orkat sätta mig i det (också).

Jag är fascinerad att det kan gå så fort att få tillbaka värken. En dag med lite vetemjöl och så kommer det onda tillbaka 1-2 dagar efter. Sen tar det minst 2-3 dagar med lchf-kost för att få bort den.

Det känns hoppfullt att läsa att du fixar att äta ganska liberalt, det kanske jag också kan göra sen då. Och om jag ska fuska framöver kan jag välja lite bättre vad jag ska äta.  
  • astro
    Maruid skrev 2012-01-17 09:45:55 följande:
    Hur tänker ni om detta;

Om ni skulle ge spannmål i någon form till ett litet barn (exempelvis bröd eller gröt) vilket spannmål är då att föredra?

Jag har en liten flicka (7 månader) och vägrar ge henne välling utan håller mig till ersättning. Men jag ger henne gröt och med tiden antar jag att även bröd kommer bli aktuellt. Hon äter ju absolut inte lchf men jag menar att man ska välja så bra produkter som möjligt för den lilla kroppen. Finns där alltså vissa spannmål som helt enkelt är bättre än andra?
    Vill nog mena att havre och korn är bättre än övriga och att allt är bättre än vete.
  • LinneaEleonora

Sedan starten (dagen efter semmeldagen förra året) har mitt midjemått minskat med 20 cm.
    Jag vägde mig aldrig men det var definitivt en lika bra bekräftelse att mäta.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**