Anansi skrev 2012-01-17 09:54:26 följande:
Tack! Intressant om Omega, jag måste skaffa det. Men det är så mycket diskussion om de olika preparaten så jag blir matt. Vilka sorter är bra? Jag har inte orkat sätta mig i det (också).
Jag är fascinerad att det kan gå så fort att få tillbaka värken. En dag med lite vetemjöl och så kommer det onda tillbaka 1-2 dagar efter. Sen tar det minst 2-3 dagar med lchf-kost för att få bort den.
Det känns hoppfullt att läsa att du fixar att äta ganska liberalt, det kanske jag också kan göra sen då. Och om jag ska fuska framöver kan jag välja lite bättre vad jag ska äta.
Ja värken kommer snabbt tillbaks om man fuskar med sin "trigger".
Om du ska välja omega så välj en som inte innehåller omega 6 vilket tyvärr några gör. Enbart omega 3 EPA och DHA det är ofta ngn form av antioxidant i också för att oljan inte ska härksna. Kolla på burken hur många gram varje kapsel är på ibland tycker man att man hittat en billig men då är kapslarna bara på ett halvt gram. Själv kör jag oftast pikasol den är på ett gram och jag äter 3 kapslar per dag.
Vill man läsa på om detta kan man googla på eikosanoider det "system" där 3 och 6 samsas och jobbar åt olika håll för att kortfattat förklara det 3 antinflammatoriskt 6 inflammatoriskt osv båda är livsnödvändiga för oss men de ska samspela i balans med varandra.
Ja jag är ju inne på år tre med LCHF med ett litet snedsteg då jag fick omstarta vilket jag aldrgi kommer göra om. För mig funkar LCHF liberalt tom ngn rotfruk går ner och frukt med med jämna mellanrum, jag har lärt mig vad som triggar mig och jag är inte "sockerkänslig" men skulle jag äta en tallrik pasta blir jag ett hungrigt grelinmonster som bara vill ha mer mer mer...eller för den delen bröd som rent ut sagt gör mig sjuk och trots detta skulle jag om jag började med detta igen kunna döda bordsgrannen som tar den sista brödbiten ur korgen så för allas trevnad håller jag mig från det vita mjölet men kan utan problem ta en saltlakrits ur dotterns lördagsgodispåse..