• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Allrona
    76an skrev 2012-01-17 13:47:28 följande:

Kanske nån vänlig själ kan svara på min fråga.

Jag har ätit LCHF i snart tre veckor. De första 3 dagarna kändes magen så platt som den typ aldrig gjort,  det kändes bra i kroppen men hade huvudvärk pga omställningen. I fredags ville jag ge upp....jag ville inte käka lchf mat mer pga olika saker så jag käkade kyckling med pommes på fredagen, på lördagen käkade jag lchf mat men åt godis på kvällen. Sen bestämde jag mig. Jag skulle fullfölja min plan och började då käka lchf igen på söndagen. Idag är det tisdag och jag känner mig plufsig, har svullen mage och inte alls så lätt och härlig som de första dagarna när jag började med detta. Varför får jag inte tillbaka den platta magen och den "braiga" känslan igen? Kan det jag åt i lördags fortfarande sitta i?

När jag fuskar tar det några dagar för magen att bli platt och lugn igen. Låt det gå några dagar så ger det sig säkert. Det är tuffast i början innan kroppen har fattat att den ska vara utan kolhydrater. Stå emot suget nu i början så kommer det gå enkelt sen. Se till att ha mycket goda lchf-snacks när suget sätter in - baby bells, brieost, oliver, salami. Första tiden åt jag mängder med brieost och oliver, hade med mig så att det räckte både till mellis på fm och em på jobbet och så blev det gärna lite hemma på kvällen också. Allt för att hålla kohydraterna borta! 
  • Sigrid
    Habaladabala skrev 2012-01-17 11:56:42 följande:
    Någon som har ett förslag på en god och lättlagad fiskgratäng. Vi är alldeles för dåliga på att äta fisk här hemma vilket är dumt eftersom vi alla speciellt barnen älskar fisk.
    Den här är jätteenkel och supergod. Skippa kräftstjärtarna om du inte vill ha dem.
    http://vardagfest.blogspot.com/2012/01/fiskgratang-med-kraftstjartar.html
    LCHF till vardag och fest - vardagfest.blogspot.com
  • 76an
    Allrona skrev 2012-01-17 14:29:36 följande:
    När jag fuskar tar det några dagar för magen att bli platt och lugn igen. Låt det gå några dagar så ger det sig säkert. Det är tuffast i början innan kroppen har fattat att den ska vara utan kolhydrater. Stå emot suget nu i början så kommer det gå enkelt sen. Se till att ha mycket goda lchf-snacks när suget sätter in - baby bells, brieost, oliver, salami. Första tiden åt jag mängder med brieost och oliver, hade med mig så att det räckte både till mellis på fm och em på jobbet och så blev det gärna lite hemma på kvällen också. Allt för att hålla kohydraterna borta! 
    Oki, tack för ditt svar Jag får ha lite tålamod helt enkelt.
  • hallonlakrits

Började med lchf för en vecka sen, har gått ner 2,3kg under den tiden. (vilket i och för sig är bra) Jag äter väääldigt lite men jag blir mätt och är nöjd och klarar av dagen bra. Går en timmas promenad varje dag. Tycker jag borde rasa mer?! Första dagarna sa de tjoff så hade jag gått ner 1 kg på 2 dagar.. och nu ser man 2 hg över natten.. Jag är en väldigt otålig person, jag vill se resultat FORT! annars känns det som jag knör i mig massa fett som jag lagrar på mig istället... Någon som kanske känner igen sig och som kan peppa lite och säga att det kommer rasa igen? :)

• Linda5
    Habaladabala skrev 2012-01-17 11:56:42 följande:
    Någon som har ett förslag på en god och lättlagad fiskgratäng. Vi är alldeles för dåliga på att äta fisk här hemma vilket är dumt eftersom vi alla speciellt barnen älskar fisk.
    Inte gratäng men gott :)
    Jag fick ett tips där man stekte bitar av pangasiusfile i teflonpanna (salt o peppar).
    la dom i en form och slog på en dressing av citronolivolja, citronsaft,hackad rödlök.
    Serverades ljummet
  • Habaladabala

Sigrid, åhh det lät också jättegott! Hela familjen älskar kräftstjärtar så de får allt vara med

• levelivia

Hej på er. Har följt tråden ett tag och har fått massor av tips och råd här. Jag började med LCHF i början av november och körde strikt i sju veckor. Mådde jättebra nästan med en gång och tappade 9kg under tiden vilket var bra eftersom jag har många gravidkilon kvar. Bestämde mig för ett uppehåll över jul och nyår vilket totalt blev 3 veckor pga. många familjekalas mm. Besökte dessutom mina föräldrar en vecka och i deras hem finns nästan enbart lightprodukter och bröd så jag kände att det var enklare att helt enkelt äta deras mat än att hålla på att motivera min kost hela tiden. Jag berättade heller inte om min nya kost för jag vill se under lite längre tid hur allt fungerar.

Har nu börjat om igen med LCHF och mår åter igen jättebra, inget sötsug alls och har börjat komma igång med viktminskning igen. Men idag känns det lite motigt, för jag var på vårdcentralen i ett helt annat ärende och berättade då i förbifarten om min kostomläggning. Jag blev i princip idiotförklarad av doktorn där (en yngre doktor), samtidigt som hon upplyste mig om alla faror som skulle drabba mig inkl. höga blodfetter och hjärtsjukdomar. Mer än 6månader fick jag verkligen inte hålla på! Ny forskning sa hon. Fastän jag läst på massor om LCHF och verkligen känner att det fungerar för mig så känner jag att jag inte orkar gå in i diskussioner om detta med både sjukvården, släkt och vänner. Så jag undrar, hur hanterar ni andra detta? Får ni många kommentarer och hur gör ni med dem? Jag kommer att fortsätta med LCHF men blev lite tagen på sängen av doktorns reaktion eftersom ju så många äter så här nuförtiden...

• mamman i skogen
    Anansi skrev 2012-01-17 09:54:26 följande:
    Tack! Intressant om Omega, jag måste skaffa det. Men det är så mycket diskussion om de olika preparaten så jag blir matt. Vilka sorter är bra? Jag har inte orkat sätta mig i det (också).

Jag är fascinerad att det kan gå så fort att få tillbaka värken. En dag med lite vetemjöl och så kommer det onda tillbaka 1-2 dagar efter. Sen tar det minst 2-3 dagar med lchf-kost för att få bort den.

Det känns hoppfullt att läsa att du fixar att äta ganska liberalt, det kanske jag också kan göra sen då. Och om jag ska fuska framöver kan jag välja lite bättre vad jag ska äta.  

Ja värken kommer snabbt tillbaks om man fuskar med sin "trigger".

Om du ska välja omega så välj en som inte innehåller omega 6 vilket tyvärr några gör. Enbart omega 3 EPA och DHA det är ofta ngn form av antioxidant i också för att oljan inte ska härksna. Kolla på burken hur många gram varje kapsel är på ibland tycker man att man hittat en billig men då är kapslarna bara på ett halvt gram. Själv kör jag oftast pikasol den är på ett gram och jag äter 3 kapslar per dag. 
    Vill man läsa på om detta kan man googla på eikosanoider det "system" där 3 och 6 samsas och jobbar åt olika håll för att kortfattat förklara det 3 antinflammatoriskt 6 inflammatoriskt osv båda är livsnödvändiga för oss men de ska samspela i balans med varandra. 

Ja jag är ju inne på år tre med LCHF med ett litet snedsteg då jag fick omstarta vilket jag aldrgi kommer göra om. För mig funkar LCHF liberalt tom ngn rotfruk går ner och frukt med med jämna mellanrum, jag har lärt mig vad som triggar mig och jag är inte "sockerkänslig" men skulle jag äta en tallrik pasta blir jag ett hungrigt grelinmonster som bara vill ha mer mer mer...eller för den delen bröd som rent ut sagt gör mig sjuk och trots detta skulle jag om jag började med detta igen kunna döda bordsgrannen som tar den sista brödbiten ur korgen så för allas trevnad håller jag mig från det vita mjölet men kan utan problem ta en saltlakrits ur dotterns lördagsgodispåse..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Tiger Af Lilja

Nu har jag varit igång 2 veckor ca, åt innan havregrynsgröt varje kväll för jag ammar, men märker mer och mer hur jag minskar på kolhydraterna utan att jag egentligen tänkt på det..
    Nu äter jag kanske gröt 1-2 /vecka.. sen övrigt strikt LCHF.

Har nu gått ner 4,5 kg på 2 veckor så det är ju fantastiskt..

• Habaladabala

Linda5, det lät fräscht och gott. Vad är pangasius för fisk? Måste provas!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**