• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Hon den där
    Zafir skrev 2012-05-20 18:33:50 följande:

Jag la om kosten i november och började träna. Fick bra resultat på kroppsmätning i januari. Men efter det har jag stått still och till och med lagt på fett runt mage;( med kostomlägg innebar det inget godis och skräp utan typ normalt av varje näringsämne och olivolja. När det stått still ändå trots ökad konditions träning så började ja med dryck typ allevo i 2 v för att få bort att äta för att sen lägga om kosten till lchf. Jag drack ca 1200 kcal per dag och tränade inte.
    Nu sen 3 v kört detta och har hållt mig runt 5g kh per dag. Tror dock ja ätit för mycket fett. Ca 120g. Så därför kär ha från idag Dahlqvists variant för de som har svårt att gå ner 80/80/5(hon säger 20kh)
    Men detta låga intag plågar fan ihjäl mig....
    Är 157 och väger 72,4
    Vill ner till 62.

Jag vet många som LCHF faktiskt inte funkar för. Det kanske inte är rätt kost för dig. Eller så halverar du dina potioner, och ät mera grönsaker.
  • isabellesmamma
    Zafir skrev 2012-05-20 18:09:13 följande:
    Klarar INTE detta!!!! Kört 3 veckor nu och efter 2 stått still. Så denna tredje vecka plockade jag bort mjölken. Har nu ökat 2hg!! Blir så ledsen;( började räkna kcal och gram av allt. Är SÅÅÅ hungrig. Sur och har ont i magen. Känns så förbannat meningslöst. Ska man bara acceptera att man förblir fet??? Antagligen. Men psykiskt mår ja skit!!!

Behövde bara klaga av mig;((
    Jag gick ner första veckan, stod därefter still i princip 4 veckor och nu har det åter igen börjat röra sig nedåt. Håll ut! 
    Mamma till dotter född juli -08
  • skånetös78

Glass: Ja för mig innebär det ett förstadie till diabetes typ 2. Hade jag fortsatt med den kost som gjort mig tjock så hade det nog havererat helt en dag. Vad jag förstår det som så är insulin kroppens mest fettlagrande hormon och mitt insulin sprutar väl fullkomligt in i cellerna när jag ätit mycket kh. Vet dock inte riktigt hur allt hänger ihop,har inte riktigt orkat sätta mig in i det men jag förstår ju så pass långt som att jag är väldigt känslig för kh.

Stijerna: Jag tror jag ligger på max 10-15g kh/dag men jag har aldrig räknat ut någon exakt siffra. Försöker nolla brunchen (äter aldrig frukost för jag har ingen aptit då) och sen äter jag middag på kvällen och där blir det oftast lite mejerier i form av sås/gryta/gratäng. I början var det lite trixigt men nu går det av sig själv. Äter inte särskilt mycket grönsaker, en bit gul paprika/lite gurka//sallad/svamp som "dekoration" blir det mest. 

• PikkuMyy
    stjierna skrev 2012-05-19 15:39:13 följande:
    Idag har jag tappat greppet helt, eller egentligen började det igår med ostbågar.. :/ dagens lunch var burgare med pommes, mellanmål blev en fet cheese cake med latte.. Hua, jag vill inte ens tänka på alla KH som flödar i mig nu... :'(

Jag är helt off och den KHsugna delen av min hjärna vill bara skita i att äta LCHF och bara vara "nöjd" med hur jag ser ut. Den delen skriker också "jag orkar inte meer!" fast LCHF inte ens är jobbigt att följa! SUCK.

Och det värsta är att jag har EXTREMA sug både vid ägglossning och mens (som varar sju dagar) så varje månad är det 10 dagar av månadens 30 som hela jag bara skakar efter kolhydrater....
    Jag har också sug utan dess like vid ÄL o mens...O dessutom förvandlas jag till ett monster =) Jag har hört att jättenattljusolja (eller omega 6,eller om det va samma sak eller om det va både och...?) skulle hjälpa mot pms. Vet dock inte säkert om det hjälper mot suget också, men kanske värt att kolla upp?  Kämpa på, du kan!
  • PikkuMyy

Fakir dag 4. Eller igår blev det nog fakir UFO (heter det så?Åt under 5g kolhydrater om jag räknat rätt) Igår kväll -0,7kg efter att ha stått stilla i en månad. Känns bra,fast ärligt talat hade jag hoppats på mer... Huvudsaken det går ner! Jag kämpar nåt fruktansvärt med motivationen och det värsta är kaffet! Äggmjölk funkar bara inte istället för mjölk eller grädde för mig. Innan jag började med fakir har jag varit sååå avundsjuk på övriga familjens mat, typ klyftpotatis till grillat,men nu längtar jag efter lchf-snälla alternativ, så om inte annat så har fakir fått mig att uppskatta vanlig lchf-mat mer!!!
    Jag har rannsakat min mat den sista tiden innan fakir och tror att jag nog har ätit för mycket kh utan att va medveten om det....hur gör ni andra för att hålla reda på dem? Antar att det finns nån sida som man kan va medlem i eller nåt?
    Funkar pepsi max när man kör lchf/fakir? Sötat med aspartam o acesulfam K? OM det gör det,finns det nån "max-gräns"?

• Glass
    stjierna skrev 2012-05-20 10:52:20 följande:
    Glass: nvm, jag googlade ;) hur länge måste man ändra kosten så innan insulinkänsligheten är ökad, då? Nån aning? ;) jag älskar dig för alltid om du knäckt koden till varför jag bara går upp i vikt o aldrig ner ;)
    det är förmodligen helt individuellt det där, men gör så gott du kan med att äta lite extra kanel, gurkmeja, dricka grönt te och träna och sånt. Det finns säkert något på hälsokosten som ökar den, jag tror att det ska finnas något som heter typ ALA eller något sånt, men som sagt, jag är inte helt superinsatt. 
    Skoj att du förstår iallfall, det är ju inte skoj att bara gå runt och det inte funkar för en utan att man fattar varför  
  • Glass
    Hoppet 3 skrev 2012-05-20 11:08:33 följande:
    Har svårt att förstå även om du skriver det utförligt! Glad

Jag är laktosintolerant...... Har och ska nu hålla mig ifrån mejerier vilket jag tycker är svårt då jag bäst tycker om mitt kaffe med laktosfri grädde i.
    Får köra smör i maten. Tyckte jag blev mätt av fettet jag fick när jag åt CF youghurt, grädde. Det blir svårare.
    Ska man ta lika mycket smör som de mejerier som jag åt innan.
    Önskar ju hålla mig mätt emellan måltiderna.

Nu till ngt annat:

Har i dagarna 4 tränat 2 dgr PW och 2 dgr kroppsstyrka.Tar inte ut mig med denna träning kan jag tillägga men ändå att jag får upp puls.(känner mig duktig)

Har två ggr av dessa 4 dgr fått hjärtklappning alldeles efter utförd träning eller under tiden.
    Har hört att man ska ta de lugnt om man har blodbrist.
    Hur är de med detta egentligen?
    Försöker hitta info på nätet men där står de att om man har si eller så.
    Någon som vet och kan ge mig ett ja eller nej som svar.

Kram

Ja, att du är laktosintolerant påverkar ju inte ditt LCHF:ande, utan det är ju mjölkproteinet som det en onödigt stor höjning av insulinet, om man är känslig för den. Då funkar det ju inte med laktosfritt, tyvärr. 
    Fett, ja smör, kokosfett och allt sånt, det är nog mest en vana tror jag, fast en lite krångligare vana efterosm man är van vid att kunna göra nästan som man brukar.  
  • Glass
    Hon den där skrev 2012-05-20 11:12:40 följande:
    FAN, jag har helt trillat ur lchf. Det har blivit pizza i helgen och godis.

Jag måste komma tillbaka och börja om imorgon! Snälla peppa mig!  
    Hoppas att du redan har börjat. Även om man börjar efter  en halv dag med lchf, ja det innebär att man kommer in i ketos en halvdag tidigare och sedan är förbränningen i full gång!

• Glass
    spökplumpen skrev 2012-05-20 12:10:08 följande:
    Tänk i fredags hade väldigt många en superdag och idag är det mest bara skit. Även här, är sjukt sugen på vitt bröd. Sambon bakade igår kväll så att han och grabbarna skulle få färskt bröd idag. Tog all kraft jag hade att inte ta en skiva jag med. Det är konstigt att det ska behöva vara så svårt att avstå från något som man vet inte är värt det och som man bara mår dåligt av (fysiskt eller psykiskt). För mig handlar det antagligen om äl, men det är jobbigt att behöva kämpa så varje månad bara pga en hormonobalans.
    Jag får också ett enormt sug när jag har mens och ägglossning. Jag kan kanske stå emot det, men jag vill inte, så jag dämpar mitt sug med mörk choklad, för jag vill ju må bra också, inte bara "lida" och inte få äta det jag vill!
  • Glass
    skånetös78 skrev 2012-05-20 19:46:35 följande:
    Glass: Ja för mig innebär det ett förstadie till diabetes typ 2. Hade jag fortsatt med den kost som gjort mig tjock så hade det nog havererat helt en dag. Vad jag förstår det som så är insulin kroppens mest fettlagrande hormon och mitt insulin sprutar väl fullkomligt in i cellerna när jag ätit mycket kh. Vet dock inte riktigt hur allt hänger ihop,har inte riktigt orkat sätta mig in i det men jag förstår ju så pass långt som att jag är väldigt känslig för kh.

Stijerna: Jag tror jag ligger på max 10-15g kh/dag men jag har aldrig räknat ut någon exakt siffra. Försöker nolla brunchen (äter aldrig frukost för jag har ingen aptit då) och sen äter jag middag på kvällen och där blir det oftast lite mejerier i form av sås/gryta/gratäng. I början var det lite trixigt men nu går det av sig själv. Äter inte särskilt mycket grönsaker, en bit gul paprika/lite gurka//sallad/svamp som "dekoration" blir det mest. 
    Men, vet du att du har lite insulinproduktion, eller tror du det? Jag tycker att det låter som att du är insulinresistent, vilket innebär att din kropp producerar insulin som den ska, men att dina celler inte "märker det" som de ska utan kroppen får producera massor med insulin för att cellerna ska öppna sig och ta emot kolhydrater och protein. 

Insulin är ett väldigt fettinlagrande hormon och dessutom slutar fettcellerna att släppa ifrån sig fett när man har en massa insulin i blodet, och därmed hämmas fettförbränningen  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**