• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Ellaria
    standby skrev 2012-05-19 21:22:42 följande:
    Någon som kan hjälpa?
    ICA's Stevia Strö, ok eller inte?
    Jag trodde den var bra men när mannen kommer hem med den så ser jag att det står 100 g kh/100 g. Dock ska det inte påverka blodsockret.. *förvirrad*
    Det är okej! Det påverkar som sagt inte blodsockret.
    You know nothing, Jon Snow
  • Glass
    stjierna skrev 2012-05-19 20:30:57 följande:
    Glass: och jag såg att du gått ner massor - grattis! Jag är så avis! Vågen visar -2 här.... Sjukt deppigt. Jag hatar att min kropp tror att den måste spara allt jag äter...
    nej, du måste ha blandat ihop mig med någon, jag har bara gått ner 6-7 kilo
    Min kropp är som din, den sparar om jag äter för lite, men jag kan dock äta rätt mycket kolhydrater och även mjölkprodukter utan att den blir alltför tjurig med vikten, fast det går långsamt.
    Jag har ju haft ätstörniingar, svält mig, bantat och har dessutom PCO och underfunktion i sköldkörteln, så jag räknar med att det tar tid att gå ner och det är helt okej för mig.
    Eftersom jag har accepterat att detta är en livsstil som jag bör ha i något år eller mer, så gör det inget att det tar tid att gå ner i vikt  
  • Hoppet 3

Så där ... Nu har jag haft lite ajafrossa. Men skyller på mensen och migränen idag. Ska inte köra fakir i veckan då jag har blodbrist. Måste få i mig spenat och broccoli. Tänker köpa mig kalvlever och steka med lite lökpulver och gräddsås. Äter iofs järntabletter. Men tror att jag behöver grönsakerna. Ska till läkare på återbesök på måndag. Hoppas blodvärdet har blivit bättre.

• stjierna
    Glass skrev 2012-05-19 21:53:01 följande:
    nej, du måste ha blandat ihop mig med någon, jag har bara gått ner 6-7 kilo
    Min kropp är som din, den sparar om jag äter för lite, men jag kan dock äta rätt mycket kolhydrater och även mjölkprodukter utan att den blir alltför tjurig med vikten, fast det går långsamt.
    Jag har ju haft ätstörniingar, svält mig, bantat och har dessutom PCO och underfunktion i sköldkörteln, så jag räknar med att det tar tid att gå ner och det är helt okej för mig.
    Eftersom jag har accepterat att detta är en livsstil som jag bör ha i något år eller mer, så gör det inget att det tar tid att gå ner i vikt  
    Ja, jag VET ju allt det där också, men det känns ändå sådär tråkigt när vågen står still eller bara visar lite minus. Jag har ju en historia av hetsätning, självsvält, hetsätnings, självsvält och så vidare, så jag FÖRSTÅR att min kropp inte riktigt hänger med. Det blir inte bättre av att mannen RASAT 10 kg dessa veckor och ser HUR JÄVLA SNYGG UT SOM HELST! jag känner mig som en kossa bredvid honom helt plötsligt! Jag förstår att det kommer ta ÅR för mig också, men jag vet inte hur jag ska kunna hålla mig till strikt (iaf under 20 KH) LCHF i flera år... Det minsta lilla att jag fuskar och kroppen bara suuuger till sig alla extra KH/fett och behåller det som om det gällde livet.. strikt LCHF i minst 2 år känns ju.. sådär peppande ;)
    vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • EEE

Dag 7 på fakir och i morse visade vågen +0,2kg, inte hela världen men himla trist när man äter strikt. Blev nog åter igen lite väl mycket proteiner igår. Imorgon ska jag äntligen få äta sallad och annat gottis som jag avstått under en veckas tid. Detta var riktigt tufft och tror att jag ska köra Boost variant med fakir i veckorna och vanlig lchf under helgen.

Ser redan fram emot morgondagens frukost och ska verkligen njuta av den! 

• Glass
    stjierna skrev 2012-05-19 22:30:00 följande:
    Ja, jag VET ju allt det där också, men det känns ändå sådär tråkigt när vågen står still eller bara visar lite minus. Jag har ju en historia av hetsätning, självsvält, hetsätnings, självsvält och så vidare, så jag FÖRSTÅR att min kropp inte riktigt hänger med. Det blir inte bättre av att mannen RASAT 10 kg dessa veckor och ser HUR JÄVLA SNYGG UT SOM HELST! jag känner mig som en kossa bredvid honom helt plötsligt! Jag förstår att det kommer ta ÅR för mig också, men jag vet inte hur jag ska kunna hålla mig till strikt (iaf under 20 KH) LCHF i flera år... Det minsta lilla att jag fuskar och kroppen bara suuuger till sig alla extra KH/fett och behåller det som om det gällde livet.. strikt LCHF i minst 2 år känns ju.. sådär peppande ;)
    Men om du varierar lite mer då, typ strikt en vecka, och liberal lchf i någon vecka och så gör du lite så, tror du inte att kroppen kommer att inse att den överlever och mår rätt bra ändå och vågar släppa lite på reserverna?
  • skånetös78

Stjierna: Du verkar liksom jag vara extremt kolhydratkänslig. Jag har ätit lchf sen i januari och insett detta med tiden. Jag måste också vara extremt försiktig med kh annars stannar jag av eller går upp i vikt. Det var väldigt jobbigt i början men nu har jag vant mig och har ju därför insett varför jag alltid varit mullig/tjock. Jag hade graviditetsdiabetes under min andra graviditet och jag var väldigt nära att få det med min äldsta flicka också, förmodligen har jag haft dåligt med insulinproduktion hela livet utan att veta om det. Jag skulle kunna äta helt normalt nu men då hade den lilla insulinproduktionen jag har fått jobba till max och jag hade förmodligen behövt tablettbehandlas så småningom. Så jag väljer att äta såhär istället för att behöva tabletter.
    Är du känlig för laktos? Jag är ganska känslig för det men en liten klick grädde går bra eller lite creme fraiche i såsen. För mig hjälpte det att överhuvudtaget minska portionerna. I början gick allt jättetrögt och jag gick ner 2 hg ena veckan, nästa vecka gick jag upp 3, när jag kom på detta med känsligheten för kh och började tänka på vad jag stoppade i mig i form av kh så började vikten minska och nu ligger jag på - 12kg sen start. Ska ner 8 till innan jag är i mål. 

Vill bara skicka lite pepp till dig och alla er andra som kämpar! 

• stjierna

Ni är så fina som peppar mig, fast ni inte ens känner mig - rosor i massor till er!

Jag är ganska säker på att jag är extremt KHkänslig (vilket suuuger!), eftersom jag känner av insulinpåslag av t.ex. blomkål.. Det skulle förklara varför jag i alla år alltid bara gått upp i vikt, även då jag åt "nyttigt" och motionerade dagligen - det var säkert KH som bromsade mig där!
    Jag är laktosintolerant light sedan 2008, då jag bodde i England 1,5 år och dom har knappt någon laktos i sina mejerivaror. 1,5 år utan laktos gjorde mig känslig mot det, men jag kan äta vissa saker i mindre mängder (min man däremot blev extremt känslig efter att vi bott i England och kaninte äta laktos alls!).

Skånetös78: hur många KH äter du i snitt under en dag nu då? Jag har inga problem att utesluta mejeri (bortsett smör och ost) ur KHsynpunkt, däremot är det rent ut sagt skittrist att knappt kunna äta en enda grönsak utan att reagera :P

• mammelie1891

Här går det trögt.... inspirationen är nere på noll!! Dumma pms som gör mig så hungrig hela tiden! Äter inte massa onyttigt, äter nästan inget alls... känns som om jag levt på ölkorv senaste veckan. Har inte ens lust att gå upp o äta frukost, finns inget gott att äta!! Måste åka o handla, men vet inte vad jag ska ha....har ätit lchf i 8-9 veckor och nu är det tvärstopp. Inte att jag vill äta kolhydrater, för det vill jag inte, utan jag e less på att behöva tänka så mycket (om ni förstår vad jag menar). Blä!!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**