• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sven Erik Johansson skrev 2011-08-30 16:22:38 följande:
    Tyvärr tror jag inte det är riktigt så enkelt. Metan är nämligen en ca 20 ggr effektivare växthusgas än koldioxid så  den har relativt stor betydelse klimatmässigt även om den absoluta mängden koldioxid är större. Deta är ett viktigt perspektiv i samband med tex SVÄLTKATASTROFEN på Afrikas Horn.

Givetvis vill jag begränsa flygandet och givetvis vill jag ha bort kolkraftverken och ajg exporterar gärna svensk
    vattenkrafts-el och kärnkrafts-el till länder som idag eldar mycket med kol, tex i östra Europa och Danmark, men jag tror faktiskt mycket köttätande och kanske till o med LCHF-dieter har sina baksidor i ett internationellt solidaritetsperspektiv. ( Nu låter jag som en vänsterman men är faktiskt mycket högerman.)

Köttindustrin i USA har intresse av LCHF-dieter och har understött vissa undersökningar-semin länk i annat inlägg och Expressen idag.
    Om alla i Sverige äter lika mycket kött förutom vegetarianerna och veganerna då så kan du ju inte skylla allt på lchf. Lchf har inget med svältkatastrofen i afrika att göra, det ligger andra faktorer bakom den.
    Lchf förespråkar närodlat och kravodlat, hur mycket intresse kan USAs köttindustri ha i mitt kostval när jag inte brukar amerikanskt kött? Kan man köpa amerikanskt kött i köttdisken?
  • Bordeaux
    jagäraf skrev 2011-08-30 17:09:25 följande:
    Förresten, japanerna i USA, vad säger att det är just köttet i deras hamburgerätande som ger dem tjocktarmscancer? Kan det inte lika gärna vara den friterade potatisen, sockerstinna läsken eller hamburgerbrödet?
    eller chocken kroppen får av all den nya maten som de inte är vana vid. Vi i Sverige klarar generellt sett att dricka mjölk men det gör dem inte i Asien t.ex.
  • Bordeaux
    Sven Erik Johansson skrev 2011-08-30 17:03:12 följande:
    Naturligtvis ser jag inte lchf som det enda problemet. Allt samverkar dock och FAKTUM ÄR att de LCHF-dieter
    jag sett beskrivna ofta innehåller just köttprodukter som en viktig beståndsdel och för att få kött  måste man föda upp djur och djurindustrin släpper ut mycket växthbusgaser som påverkar klimatet och i klimatändringarnas spår
    ser vi tex nu i delar av Afrika mycket tätare torrperioder än det var förr.

DÄREMOT finns det naturligtvis MÅNGA FAKTORER sompåverkar. USA:s köttindustri har naturligtvis inget större intresse av dig MEN däremot har ju LCHF trenden förstärkts pga det som hänt i USA.

Jag är kristisk till ALLA köttinnehållande koster vare sig det är LCHF eller annat.
    Lchf förespråkar närodlat, kravodlat, ekologiskt kött. På vilket sätt är det dåligt för miljön? Det är ju motsats köttet som är dåligt men det undviker ju vi lchf:are. Alltså är det ju de andra köttätarna som är dåliga för miljön, som inte jagar eget eller handlar direkt av bonden. Jag tror det skulle vara bra för miljön om alla köpte sitt kött från frigående kossor och djur som äter riktigt gräs, som växt upp i närheten av där man bor och inte bara vi lchf:are.
    Jag tror GI och andra dieter bidrar mer till en dålig miljö då de äts ganska mycket ris och soya.
    Man har känt till väldigt länge att sahara växer och breder ut sig så jag är osäker på om man kan skylla det på växthuseffekten.
  • Bordeaux

Sven Erik
    Det är jättebra att du mår bra av vegetarisk mat och vegan mat men alla gör inte det. Jag åt vegetariskt ganska länge då jag är uppvuxen i en vegetariskfamilj, jag har provat veganmat i 6mån. Anledningen är en bråkig mage som inte blev ett dugg bättre, jag har även gett GI en chans samt ISO men mådde skit. Nu när jag hittat lchf så mår jag bra i magen plus att min rosacea istort sett är borta. Jag påverkar inte miljön särskilt negativt då vi handlar det mesta på marknaden direkt av bönderna här och när vi är i Sverige så skjuter vi eget och handlar ägg av grannarna. Vi har ingen bil utan tar oss fram med tåg, cykel och gång. Vi sopsorterar dessutom allt och har kompost.
    Du skiter i vad vi tycker om din mat och vi skiter i vad du tycker om vår mat.

• Bordeaux
    Jonas48 skrev 2011-09-02 14:21:44 följande:
    Rundlagd, medelålders (även om det är svårt att erkänna) pappa tänkte börja ett nytt liv (igen !!!)
    Det här med LCHF låter intressant, är det verkligen "så enkelt" som det låter eller är där några dolda
    fällor som man som nybörjare lätt ramlar ner i ?
    För mig låter det annars som det där med sockret (dvs godis) är det största hindret, hur fungerar det förresten med en sak som Cola Light är det tillåtet ?
    Hoppas att det är ok att jag slänger ut lite frågor så här.
    Ha nu en god helg allihopa.
    /Jonas
    PS. Tack Linda för alla länktipsen
    Cola light är både okej och inte. Okej för att den inte innehåller socker och kolhydrater men sen är ju inte sötningsmedel särskilt bra för kroppen. Vissa får ökat sötsug av lightläsker andra inte.
    Det bästa är om du kör strikt en månad, ingen cola light och upp till 20g kolhydrater/dag. När den månaden har gått kan du smaka ett glas cola light och se om du fortfarande tycker om det.

Fällor för nybörjare är att man äter mer kolisar än man tror så det bästa är att skriva ner allt i t.ex. matdagboken.se för att se hur man äter. Jag tror att många nybörjare äter för mycket mejeri (grädde, creme fraiche, gräddfil)
    I trådstarten har du bra veckomenyer som du kan använda nu i början för att få kläm på det och läs gärna länkarna i TS så du vet vad du ger dig in i och har att vänta.
  • Bordeaux
    Dissan skrev 2011-09-05 14:50:38 följande:
    Hallå på er:)
    En fråga, har gjort köttfärslimpa till middag, inser plötsligt att jag använt ströbröd i den:(
    Är det så att man ska undvika ströbröd helt och hållet eller kan man äta köttfärslimpan?
    Det är tre msk på 500 gr köttfärs, hur hade ni gjort?
    Kollat hur mycket kolisar det är i hela och sen uppskattat ungefär hur mycket jag kommer äta och se hur mycket kolisar det är i den biten. När jag vetat det hade jag tagit ställning troligtvis hade jag ätit den, och tänkt skitsamma om jag råkar hamna på 30g en dag.

Grrr blir så irriterad på Paulun och att "alla" tar hans ord om hälsa som lag. Gi, Iso, egen produktlinje och en massa olika kokböcker till de olika dieterna. Gör han något för han tror på det och inte för att tjäna pengar. Och varför ska tidningarna alltid fråga honom om saker?

www.expressen.se/halsa/1.2550416/njut-av-ost-tappa-kilon
  • Bordeaux
    Badfantasten skrev 2011-09-06 08:31:11 följande:
    Jag kan lite om denna kosten.... ska lära mig. FRukt, är det ok som mellanmål. All frukt? Banan, äpple, apelsin mfl i lagom mängd?
    Nej frukt är inte okej, bär är okej om det inte blir för mycket. Om du ska gå ner i vikt vill säga äter du lchf för att må bra så kan du äta upp till en frukt om dagen.
  • Bordeaux
    ShanghaiLily skrev 2011-09-06 13:35:17 följande:
    Hej, ny i tråden med lite frågor...

För er som inte fick resultat direkt, hur lång tid tog det innan kroppen började släppa ifrån sig kilon?

Jag har hållit på med lchf strikt i en månad men har bara gått ner nåt kilo. Under tiden ser jag folk som tappar allt mellan 7-10 kg på samma tid... Vet inte varför min kropp inte vill.

Så här äter jag:

Frukost:
    2 kokta ägg mosade med smör, ibland majonnäs
    Nån enstaka gång 3 matskedar turkisk yoghurt med 1 matsked grädde när jag tröttnar på ägg
    Kaffe med vispgrädde (ca 2 msk)

Lunch/middag
    Kycklingfilé med vitlökssmör
    laxfile med bearnaissesås
    köttfärs med grädde eller creme fraiche och liiite riven ost
    omelett med 1-2 msk grädde och bacon
    Chorizo med bearnaissesås
    pannbiff med kryddsmör eller bearnaise

Äter inga grönsaker för att snåla in på kh ytterligare

Mellanmål:
    Oopsie med smör och en ostskiva
    brieost
    ostrulle med smör
    avocado

Mycket begränsat:
    Jordnötter (en gång på hela månaden) ca 100 gram
    mörk choklad (en gång på hela månaden, ca 3 rutor)
    vispgrädde med hallon (två gånger på en månad)

Jag har inte fuskat en enda minut!! Jag lägger in allt i minmat.net och hamnar ofta precis på 20 g protein, 80 g fett och mellan 1 och 10 kolhydrater per dag. oftast ligger jag på 1-5 på en hel dag.

Vaffan är det med min kropp?? Till råga på allt har jag fått ont i lederna (knälederna) och får för mig att det är tack vare allt grisfett man sätter i sig.

Jag har till och med kollat sköldkörteln för att min ämnesomsättning verkar vara noll, men proverna såg bra ut.

Det enda utöver det normala är att jag varit gravid flera gånger på två år, men bara resulterat i ett barn. Dvs, ofullständiga grav. med missfall/skrapning osv. Kan det ha med hormoner att göra? Har ju gått upp några kilo varje gång tyvärr...

Det enda positiva är att jag slipper blodsockerdippar, halv tre-suget och fått tjockt fint hår och len hy. Nån som kan peppa och tipsa lite???
    Lchf är ingen quick fix som vi brukar säga, utan det tar mer tid för vissa än för andra. En tjej fick vänta i 3mån på sin viktnedgång. Hur tråkigt det än kan vara så är vi alla olika, för mig går det långsamt neråt ibland inte alls men så har jag inte så mycket egentligen att bli av med.
    Det verkar som du äter för lite, generella riktlinjer är, 75% fett, 20-25% protein och <5% kolisar. Man ska äta 1-1,5g protein per målviktskilo, vill du väga 60kg ska du alltså äta 60-90g protein. Prova att öka mängden protein för att ett för litet protein intag är inte bra för kroppen och skulle kanske kunna gör att du får ont i lederna.
    DU behöver inte äta grisfett om du inte vill, finns smör och kokosfett också.
  • Bordeaux
    laga mat skrev 2011-09-06 10:14:43 följande:
    Bordeaux skrev 2011-09-06 08:34:10 följande:
    Nej frukt är inte okej, bär är okej om det inte blir för mycket. Om du ska gå ner i vikt vill säga äter du lchf för att må bra så kan du äta upp till en frukt om dagen.
    Hur är det med blodgrape då?
    Kolla näringsvärdet i den och se hur mycket kolisar det är. Men med tanke på att den tillhör citrusfrukterna så tror jag inte den är ok.
    Visst lime och citron tillhör också citrusfrukterna men man äter inte lika mycket citron och lime som apelsin, mandarin och grape.
  • Bordeaux
    BeccaStina skrev 2011-09-06 17:26:36 följande:
    ojj hur i hela friden får ni i er så mycket? jag får tvinga i mig lunchen!! annars hade jag legat på ca 700kalorier om dagen! hmm.. jaja kanske får se över tillagningen av grönsakerna, steka i smör innan man stuvar dem eller gör gratäng...
    Om du är pigg, mår bra och är mätt varför då bry sig om kalorierna?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**