• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag hittade LowCarbHighProtein Müsli och en shake. Müslin innehåller 19g/100g men eftersom det räcker med knappt 10g så är det lugnt. Shaken innehåller 7g/100g och en portion innehåller 20g plus vätska, enligt förpackningen fettfri mjölk. Fett är tydligen fortfarande farligt, det är iaf ett stort steg att ha lowcarb grejer på bantningshyllan i ett land där befolkningen lever på öl, vittbröd och potatis.
    Hittade även en turkisk liknande yoghurt, så gott med yoghurt och lite müsli på kvällen.

• Bordeaux
    Dissan skrev 2011-09-29 19:22:06 följande:
    Någon som vet hur länge frökexen håller? Tänkte lägga i blöt i kväll, baka i morgon och ha med dem som snacks när jag åker till Ullared på torsdag:)
    Funkar det tror ni? Hur har ni förvarat dem?
    Jag gjorde frökex versionen med bara frön och vatten som fick torka otroligt länge i ugnen. Gjorde de i somras kanske i juni eller juli. Förvarar dem i en gammal glassburk och än så länge är de fräscha.
  • Bordeaux
    ThePointOfItAll skrev 2011-09-30 09:10:53 följande:
    Jaha, nu har Danmark infört fettskatt, ett smörpaket blir motsvarande 3 dk dyrare ... Hoppas inte Sverige hakar på.
    Sockerskatt har det väl pratats om mer på sista tiden än fettskatt? Har fått för mig det iaf men jag följer inte riktigt debatterna i Sverige så mycket.
    Fast jag blir påverkad av allt ni nämner om smörbrist att jag alltid köper ett par paket när jag är i affärn och just nu har 2kg smör i kylen och 2l grädde 
    FasterK skrev 2011-09-29 21:30:37 följande:
    Snart 10 veckor avklarade med LCHF. Det går långsamt, men jag tror att ca 0,5 kilo i veckan är en bra takt på viktnedgången. Jag fick inget "ras" (konstaterade jag en smula avundsjukt ) i början, utan det har varit det där halvkilot ca i veckan. Har bestämt att ge det 8 månader för att sedan utvärdera om jag ska fortsätta den lite striktare linjen eller föra in lite mer kolhydrater och träna mera.

Är ca 4,5 kg lättare. Byst -3,5, midja - 4, stuss -4, lår -4,5, vad -1,5, överarm -1. Det har alltså hänt en del när jag mäter. Det känns runt magen som om jag gått ner mer faktiskt. Tycker jag märker av den där "omformande" effekten en del pratar om.

Jag ligger i kalorier på ca 1400-1500 om dagen. Får inte i mig mer mat och undrar ibland om jag äter för lite. Ligger nu på ca 4,58% (17,25) kolhydrater per dag.

Hur går det för er andra?
    Det går sämre, känns som jag hoppar fram och tillbaka. Försöker äta ordentlig LCHF när vi är ensamma men när vi får besök och det ska ätas ute är det mycket svårare. Har haft besök nu ett tag och det har blivit massor av ostbrickor, vin och fondue. Ostfonduen serveras med potatis och vittbröd tyvärr. Så just nu efter besöket är jag tillbaka på min innan lchf-vikt tyvärr. Trist är det men jag vet ju att jag får skylla mig själv.
    Motivationen till att investera i ett gymkort ökar iaf
  • Bordeaux
    Maruid skrev 2011-09-30 11:02:31 följande:
    Jag undrade bara när du skriver 2 liter grädde. Menar du paketen med skruvkork som har lite bättre hållbarhet? De innehåller nämligen karragenan som inte är vidare bra för kroppen. Det är till och med så pass farligt att man inte bör ge det till barn. Efter att ha läst om detta gav jag upp all skruvkorksgrädde och gick över till gamla paketer igen trots att man då får köpa oftare. Jag kanske är överdrivet nojjig men när man läser att det är ett ämne som möjligtvis ligger bakom cancerfall och fosterskador, då känner jag mig mindre sugen.
    Nää burk och tetra. Troligtvis innehåller de karragenan då all grädde här nere innehåller e407, spelar ingen roll om det är ekologist eller vanligt. E407 smakar inte särskilt gott heller, när jag är i Sverige använder jag vanlig riktigt 40% grädde och jag letar efter det här. Bor ju i Schweiz och inte Sverige.
    Jag minskar min gräddkvot om dagen men köpte hem en hel del för vi fick gäster och jag hade planerat för en gräddsås, men så blev det inte så.
  • Bordeaux
    rednose skrev 2011-10-01 08:46:18 följande:
    ok. Jag har rätt dålig koll på sånt men köper alltid de produkter som innehåller minst konstigheter utöver vad jag vill ha ut av produkten.
    Vi köper Falköpings Mejeris grädde på literförpackning med skruvkork. Står inget om tillsatset på paketet. Står bara högpastöriserad grädde 40%...
    vad ska man då tro? 
    Jag skulle tro att den är utan E407 (enklare att stava än karragenan)
    Den grädde som innehåller E407 har väldigt lång hållbarhet, klumpar sig inte, ofta lägre fetthalt ca 35% och smakar annorlunda mot vanlig riktig grädde.
    Jag och maken funderade på det där igår när vi handlade och nu ska vi bara köpa hem grädde med kort hållbarhet där E407 inte står med på innehållsförteckningen. Hittade en som troligtvis saknar e407 men som ändå bara minst 35%fetthalt. Tyvärr är den också dubbelt så dyr som den vanliga UHT-märkta grädden.
    UHT förkortingen kan här nere tydligen skvallra om att det är en långtidsprodukt och innehåller e407.

Tack Lina Sofi för infon om det farliga ämnet, fast ekonomin tackar dig inte
  • Bordeaux
    Vilda Tiger skrev 2011-10-02 08:53:36 följande:
    Malin S - Jag har en tsk kokosfett i mitt te en gång om dagen. Kanske är det inte tillräckligt...

Alrro - Ja, det har du rätt i. Ska testa det, tack. Gjorde ju linfrökex igår, ska nog ta ett sånt till frukostomeletten.

Fler tips tar jag gärna emot.
    En tsk är inte mycket. Jag har ca 30g i frukost drinken(ibland vanligt te med grädde ibland te med äggmjölk) sen blir någon msk per kopp te/kaffe.
    En gång fick jag i mig lite för mycket och gick ofta på toa, det rensade ur ordentligt och nästa morgon vägde jag 1.4kg mindre.

Linfrön som legat i vatten över natten fungerar inte på mig. Promenader och joggingturer sägs ha en positiv effekt på tarmarna då det hjälper dem att jobba normalt.
  • Bordeaux
    Sigrid skrev 2011-10-02 19:18:41 följande:
    Ni som äter kokosfett/olja. Använder ni fett som smakar kokos eller sånt som är neutralt?
    Smaklöst, det fungerar till allt.
    rednose skrev 2011-10-02 18:54:36 följande:
    Vafan är det med smörbristen i Sverige förresten????nån som vet??
    Jag tror det har med att göra att småbönder försvunnit och det blivit mer industriellt. Jag läste att produktionen har minskat under många år samtidigt som efterfrågan ökat på senaste tiden då vi övergett light-produkterna. Det satsas mer på mjöl och gräddprodukter för lönsamheten är bättre på sådana färskvaror än smör.
    Men jag är dåligt insatt.
  • Bordeaux
    Vilda Tiger skrev 2011-10-02 21:11:50 följande:
    Jag nästan längtar efter en redig diarre... Nämen jag gillar inte det här med förstoppningen som kommit nu efter att alltid haft en mycket bra fungerande mage.
    Att öka vatten drickandet kan också vara bra utan risk för diarré. Vad jag vet har ingen fått diarré av att dricka för mycket svenskt vatten
    rednose skrev 2011-10-02 21:56:13 följande:
    Vilda Tiger - jag förstår vad du menar men jag kan garantera dig att du inte vill överdosera på kokosfett, om det skulle visa sig att du är känslig... Jag spyr, får galen diarré i flera omgångar och mår som en sjösjuk stackare med tarmvred. Örk!

Nej testa linfrö istället. Snällare mot lillmaggen! :)
    Jag fick i mig för mycket kokosfett en gång och sprang på toa ofta. Sen har jag när jag känt mig förstoppad försökt få samma effekt, men det går inte.
    Så du kanske klarar mer kokosfett än du tror nu
  • Bordeaux
    peach85 skrev 2011-10-03 10:31:35 följande:
    Den här tråden är så stor så jag orkar inte gå igenom alla sidor för att få veta receptet på bästa lchf brödet? Till hösten brukar min sambo och jag baka bröd och dricka te på kvällen. Men vanligt bröd går ju bort. Så finns det något gott lchf bröd man kan fixa? =0)
    Det finns många olika "brödsorter" här är några länkar
    airamsmat.webblogg.se/2009/may/pa-g-1.html
    mariannslchf.se/
    frokennilssonskok.blogspot.com/2011/07/mack-frukost.html
    www.carcol.se/mat/
    Sen finns det olika recept-sidor t.ex. www.lchfrecept.com/
    www.lchf.se/Mat/Recept.aspx
    www.lchfmat.com/
  • Bordeaux
    mamman i skogen skrev 2011-10-03 14:31:59 följande:
    Gäsp...här plöjer jag genom och fullständigt försöker slå in vårt kursmaterial...skitintressant men visa delar är ganska djuptgående...Dagen har tillbringats med att plugga in hormoner, katabola och anabola processer och celler..näringslära som är ganska jobbig att ta in med alla processer i kroppen...som ska samspela och varför de gör det bättre med lågkolhydratskost än kolhydratskost.

Intressant som sagt men det känns som om jag har en rejäl hormonobalans efter en hel dag med boken i näsan Värsta pms störningen utan att det ens är dags för det...det är gröt i huvudet kort sagt med en massa glukoneogenes, mitrokondrier, syror , jonkanaler peptidhormoner....

Nu pausar jag för idag och smäller till med kalvfärsbiffar med "knattarell" sås och lite rostade rotfrukter till familjen själv frossar jag i rostad brocoli till detta och fyller långsamt på mina glykondepåer genom glukoneogense som är en vesätnlig och viktig del för oss LCHF:are :-S    
    Vad är knatarellsås?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**