• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

AgnesGN skrev 2011-09-15 21:00:22 följande:
    Fått veta idag att jag troligtvis har något som kallas PCOS, vilket gör att jag har svårt att bli gravid och det kan även förklara min övervikt. Är ledsen och förtvivlad just nu.

Men min läkare trodde att min kost, såklart LCHF, kommer hjälpa mig både att fortsätta gå ner i vikt och hålla min insulinnivå på ett stabilt och lagom lågt läge. Jag ska göra allt jag kan för att kämpa på med min livsstilsförändring. Nu är det på allvar, något jag MÅSTE  hålla i för resten av mitt liv. Kan säga att min motivation ökade väldigt mycket. Samtidigt som den sjönk och jag blev sugen att lägga mig i sängen, dra täcket över huvudet, ha hinkvis med godis och sen ligga där och gråta och käka gott resten av livet och aldrig kliva upp....
    Jag har hört eller läst någonstans att lchf är bra om man vill bli gravid, att det blir lättare. Men jag vet inte om det är så när man PCOS men vi kan hoppas!
  • Bordeaux
    NSJD skrev 2011-09-16 09:41:43 följande:
    Så duktiga ni alla verkar vara! Går alla ner i vikt här eller? Och hur mycket gick ni ner första veckorna?
    För mig gick det ganska snabbt första veckan för att plana ut lite sen. Det var vatten som jag förlorade första veckan. Jag har inte så mycket extra vikt då jag från början vägde 72kg till mina 177cm därför går det långsamt för mig. Ibland är det jobbigt när man läser här hur bra det går för alla andra men det är bara att bita ihop och komma ihåg att alla är olika
  • Bordeaux
    Dissan skrev 2011-09-16 10:00:39 följande:
    EmmaU: får man fråga vilken dom är din målvikt? Är lika lång dom du och själv skulle jag kunna döda för att väga under 70:)
    Jag vill ner till ca 63kg som var min vikt innan-sambo-med-utgånget-gymkort. Fast vikten spelar mindre roll egentligen, skulle jag komma i mina kläder från singeltiden och väga 65kg för jag skaffat mig mer muskler än jag hade då så är jag nöjd. Inte för att det är troligt då jag fortfarande inte skaffat gymkort och hade gymkort då
  • Bordeaux
    Scream2 skrev 2011-09-19 18:09:03 följande:
    Vilket inlägg? Hittar inget som säger så
    Inlägg nummer 1211 i tråden som länkats, långt ner i inlägget vid bananerna. Hoppas du förstår vad jag menar
  • Bordeaux
    Scream2 skrev 2011-09-19 19:31:23 följande:
    Men över skriver hon ju att man ska använda cf, jag tolkar det då utan att ens reflektera att hon menar cf med smak!
    Jag läste sidan om och om igen innan jag hittade, och tyckte också att det som avsågs var smaksatt cf
  • Bordeaux
    AgnesGN skrev 2011-09-19 20:10:35 följande:
    Så typiskt! Men läste på en blogg om att göra eget smör av vispgrädde och salt... rapsolja i om man vill ha mer bredbar. Jag har dock köpt några smörpaket så jag klarar mig några veckor. Annars får man helt enkelt göra själv... =)
    Det fick vi göra på dagis, vispa grädde till smör med el-visp. Det var väldigt roligt kommer jag ihåg och jag hoppas att sådant fortfarande görs på dagis/förskolor/fritids/vaddetnuheter.
  • Bordeaux

Jag såg ett program på tv BBC så det är engelskt, om våra tänder. I slutet sa dem att ost är det bästa att äta för våra tänder för allt som ost innehåller är bra för tänderna och saliv. Vällagrad ost är snäppet bättre men jag hörde inte riktigt varför tyvärr.

• Bordeaux
    mamman i skogen skrev 2011-09-20 05:49:11 följande:
    Japp ost är bra för våra tänder

Kolhydrater är dåligt...du kan i princip skita i att borsta tänderna om du inte äter några kolhydrater. Karies var i princip en icke existerande åkomma innan det vita guldet och vi gick över till kolhydratsdrift..  

Intressant är ju hur kolhydrater påverkar tandstatusen och fräter sönder emaljen på kroppens starkaste del vad f*n gör det med resten av kroppen.. nu menar jag inte kolhydrater i grönt utan våra snabba kolhydrater..

De tog upp det att våra tänder var bra på stenåldern innan sockret kom till stan, sen gick det utför. Programledaren slutade borsta tänderna i en vecka för att ta reda på vad som skulle hända med tänderna. Vilket låter fint och bra men jag reagerade på att han fortsatte äta som vanligt, han borde slutat med kolhydrater för att slippa pälsen på tänderna. Det hade varit extra intressant för mig att se. Men nu ska jag börja äta mer ost iaf fram för fler ostbrickor och vitt vin
  • Bordeaux
    huxflux skrev 2011-09-20 14:50:07 följande:
    Då bär det av till affären för att se om man hittar nå smör och grädde. Laktosfritt. Lycka till liksom...
    Om det finns kan du passa på att ta en lott också
  • Bordeaux
    Aroma skrev 2011-09-20 20:42:24 följande:
    Jag är extremt kännslig.. var på bröllop och åt det som serverades,, (jag ska inte sticka under stol med att det var väldigt gott med smörstekta kulpotatis och sen äppelpannacotta) dagen efter var vi på en minitripp i stockholm,, blev fusk där med,, och sen var det kört för mig.. dagen därpå tryckte jag i mig två stora muffin och ett par knäcke med kaviar och MJÖLK,,,
    När jag vaknade dagen efter hade jag migrän av väsrta slaget och jättedålig mage.. något som jag sedan starten med LCHF i mars bara haft vid de få tillfällen jag kolhydrat frossat.. så nu har jag satt stopp för mig själv,, det är som med cigaretterna för mig.. Jag kan inte feströka utan att trilla dit direkt  och så även med kolhydraterna..  får nog se på mig själv som en nykter alkoholist.. tråkigt att inte kunna ta en dag av "fusk" utan att det blir två och tre dagar.. men det är väl bara att inse fakat och fortsätta på det rätta spåret.. -19.5 kg på 7 månader(och gravid ) är ju endå väldigt bra motivation;o)
    Den frånvarande migränen är väl också en motivation
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**