• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag åt också lunch ute för första gången med lchf idag. Det blev en kräftsallad men jag blev inte alls mätt så när jag kom tillbaka till jobbet åt jag en bit brieost och några oliver också

• Allrona

Okej, jag kanske är lite fettskrämd, men ser inte det här mycket ut? Det är ju för mycket proteiner men hur är det med fettet. Är det verkligen okej att äta så mycket fett på en dag?
    Totalt intag Fett: 191 g Protein: 103 g Kolhydrater: 12 g 2191 kca
    Tycker inte  jag åt så annorlunda igår men då hade jag "bara" 115 gram fett, ca 70 g proteiner och 17 kolhydrater. Känns ju kanske mer normalt?

• Allrona

11 dagar med lchf, ingen migrän och -2,5 kilo på vågen Tänk om jag hade vetat tidigare att det var så enkelt!

• Allrona

Har haft migrän minst 1 ggr i veckan i över ett år. Känns helt fantastiskt att slippa

• Allrona
    Annanym skrev 2011-08-15 08:18:38 följande:

Okej, jag är en usel människa, det är bara att konstatera. Usel människa med usel karaktär. Klarade inte ens en hel vecka på LCHF utan brakade igenom rejält i helgen med en massa kalas och bullar i skogen, m m. Fy vad jag känner mig misslyckad och besviken på mig själv.

Fast jag vet att det inte hjälper har jag fastnat i gamla tiders "bestraffningstänkande" igen och vet inte hur jag ska kunna ta mig till att bli konstruktiv.

Jag är ganska säker på att en del av det handlar om att jag förlorade min bror helt abrupt i helgen. (Nej, han är inte död, jag har förlorat honom på annat vis.) Jag klarar helt enkelt inte att hantera detta samtidigt som jag är nysvajig med LCHF.

Vad fan ska jag göra? Har inte ätit frukost ännu, då jag inte var hungrig när jag klev upp, men nu på jobbet ska jag äta kokta ägg med tonfiskröra (cr fraiche, majo, några kapris, tonfisk) och sedan får det bli salladslunch med majonnäsdressing. Men sen. Hemma. Det är ju då det brukar braka.

Äsch usel är du inte! Det är bara att glömma helgen och börja om. Jag har också en tendens att tröstäta, gärna choklad. Nu har jag laddat kylen med annat att tröstäta såsom oliver, brieost i massor och nötter. Det gäller ju att försöka tröstäta rätt saker Första 10 dagarna är svåra och jag hade ett konstant sug efter att småäta och fick du jobbigt privat under den tiden är det inte så konstigt att du föll in i gamla vanor igen. Men det är bara att ta nya tag.
  • Allrona
    Adrastina skrev 2011-08-15 09:47:53 följande:
    Hej! Jag började med LCHF igår (har kört en gång tidigare för ca ett år sedan men orkade bara i 2 veckor ungefär) men nu har jag gett mej den på att klara det! Sist tröttnade jag då jag blir ganska ensidig i kosten då jag kör en diet, så denna gången ska jag vara lite mer varierande.

En sak jag funderade på igår, är vattenmelon en frukt? Är den förbjuden? Är ju mest vatten i den men så är den ju även ganska söt...nån som vet?
    Googlade och fick fram att vattenmelon innehåller ungefär 9 kolhydrater per 100 gram. Inte helt ok om man ska vara stirkt alltså.
  • Allrona
    memba skrev 2011-08-15 16:22:05 följande:
    Jag är inne på min andra dag och jag är hungrig hungrig ... och hungrig! Jag är verkligen ingen ägg, majonnäs, å grädd människa ... Vet inte hur detta ska gå!

Ägg och bacon med lite gurka och dip gjord på grekisk yoghurt till frulle
    Wokat kött och grönsaker med dip till till lunch
    Sen har jag tagit någon frukt, och en finncrisp med salami och grönmögelost till mellis, å jag är döhungrig.. Äter jag för lite fett?

Gjorde oopsies igår, men det kan jag inte med att äta ... Blaha blaha!

Tagit upp prinskorv från frysen, kan man käka det till mellis?

HJÄLP  
    Jag har med mig en ganska stor bit brieost och oliver till melli, det mättar bra tycker jag! Annars kan du ju äta avokado och ha på räkröra, eller turkisk yougurt. Keso blandat med grädde och några bär till är också gott.

Prinskorv har jag tyvärr ingen aning om. Är ju nybörjare själv
  • Allrona
    memba skrev 2011-08-15 16:34:49 följande:
    Tack! Jag stekte på jätteräkor och gjorde en aioli, det satt fint i kistan

Är det bara olivolja som är godkänt?

Tips på vart man köper produkter som ansvänds till bak och matlagning (LCHF) och som man vanligtvis inte använder? 
    Å, jätteräkor med aioli ska jag äta till kvällsmat

Rapsolja är också ok. Om jag har förstått det rätt ska den helst vara kallpressad.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**