• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bordeaux skrev 2011-08-26 10:51:00 följande:
    Jag har <3msk beroende på vad jag dricker och hur mycket.
    Oj, då kan jag öka mycket till
  • Allrona
    Dissan skrev 2011-08-26 11:57:29 följande:
    Har fått så dålig andedräkt sen jag började med den här kosten:( funderar på att köpa sb 12 ( heter det väl?!?) tuggummi. Eller är de lika mkt no no som vanliga tuggummi?
    Och jag tycker jag får dålig andedräkt av all grädde Jag har köpt SB12 munskölj och tuggummi, men helt ärligt tycker jag vanliga tuggummin funkar lika bra.
  • Allrona
    Duntoffla skrev 2011-08-27 08:32:54 följande:
    God morgon!
    Här var det dags att gå upp vid sex tyckte lillasyster. Själv har jag ont i halsen och känner mig lite seg. Igår gjorde jag lax med blomkålsris och sen åt vi chokladmousse från anna hallens bok. Gott!
    Tyvärr verkar inte LCHF ha någon inverkan på mitt PMS humör. Känns snarare tvärtom. Igår själv med två barn hemma och en sambo som jobbar hela dagarna hela helgen var jag redo att rymma hemifrån. Kan också ha att göra med att jag känner mig trött på att vara hemma ( är mammaledig) och att jag håller på bli sjuk. Måste intala mig att denna dag blir bättre. Vill bara sova känns det som.

Ursäkta för gnället men just nu längtar jag till jag börjar jobba igen och kan prata med vuxna människor.
    Känner samma som dig, förutom PMS och mammaledighet. Men har vabbat 3 dagar denna vecka och nu är mannen borta i helgen och jag är ensam med två vilda ungar Flört. Känner mig trött, skulle kunna sova många timmar till fast jag har sovit nästan 10 timmar i natt! Håller nog på att få barnens förkylning känns det som.

Gjorde pannkakor till barnen från Anna Hallens recept till frukost. De var inget vidare! Dels var de svåra att steka och sen gillade ingen av oss dem. Stora tjejen åt 1 pannkaka för att vara snäll, för att jag hade jobbat så mycket med dem sa hon Men sen ville hon inte ha mer och sa att jag gärna får göra vanliga pannkakor nästa gång Drömmer Men så lätt ger jag inte upp, det finns fler lchf recept på pannkakor att testa  
  • Allrona

Tack för alla recept! Det jag gjorde var på ägg, kokosmjölk och kokosmjöl. Då ska jag testa ngt av era recept nästa gång

• Allrona

Eller lite kakao så får du äggmjölkschoklad. Det dricker min dotter som verkligen inte gillar att äta frukost. Såhär gör jag till henne: smält lite smör och kokosfett (totalt ca 25 gram), blanda i 2 msk kakao, lite vaniljpulver och ett ägg, mixa, ha i kokande vatten 2dl, mixa. (Jag brukar byta ut 1 dl vatten mot grädde och mjölk som jag kör i mjölkskummaren. )

Själv äter jag 2 ägg med majonäs och kaffe med grädde och kokosfett. Gott och mättande! Annars kan du ju baka frökex och ta ett på morgonen till kaffe eller te.

• Allrona
    adams family skrev 2011-08-30 07:18:58 följande:
    Apropå skolmaten så lämnade jag in en specialkost anvisning till dem förra veckan och nu väntar jag på läkarintyg på detta. Har undanbett all mat med margarin och lättprodukter och bett om fullfeta produkter mindre kolhydrater. Sonen äter inte på ngt vis ketogen kost mot sin ep men hans neurolog är nöjd över att vi har minskat kolhydraterna radikalt och han stödjer oss i detta. Mindre kolhydrater och mer fett dämpar (även fast det inte tar bort all aktivitet) anfallen och efterssom sonen har en medicin som ställer till svängningar i blodsockret och är krampframkallande och hans anfall ofta triggas av blodsockerfall och hunger så behöver han en stabil nivå ... ska ställa ut den medicinen detta år och över våren så vi hoppas att vi då får bukt med behandlingsresistent ep och istället bara får en ep att tampas med.  

Svårare nöt blir dotterns dagis han har kraftig "böjveckseksem" som inte försvunnit och vi har med kokosfett,         
    d-vitamin  och tillskott av fiskolja fått bukt med den under sommaren och hon har numer bara röda fläckar som aldrig blir riktig eksem. I vår komun har man följt kostrekomendationerna om lättprodukter och margarin etc  så även fast vår rektor satt sig på tvären och lyssnat på oss föräldrar och behållit fulfeta produkter till frukost mellis etc så är det fortfarande storkök i intilliggande skola som lagar all mat och där är det bara halvfabrikat och lättprodukter somanvänds Blähhhhh....Får se om hennes eksem blossar upp nu när dagis dragit igång igen..

Dags för ett matuppror på riktigt!     
    Bra gjort! Jag tänkte hänga med till dotterns skola nu i höst och då passa på att se vad de serverar för mat. Jag vet att de kan välja mellan bregott och lätta på morgonen i alla fall. Mjölk dricker hon inte så det behöver jag inte bekymra mig över Jag tror faktiskt att de har bra mat i hennes skola, en liten skola där allt lagas i skolköket. De har en fin salladsbuffe med stor variation av grönsaker och minst 2 rätter att välja på varje dag. Dottern sa idag att hon ska prova äta mer av den vegetariska rätterna när hon hörde på radio att LCHF med ökat köttätande är en miljöbov Hon vet inte att just det vi äter är LCHF Flört

Ang den debatten som blossade upp idag. Ni har väl hört det? Att köttindustrin i USA har sponsrat undersökningar som visar att LCHF är bra. Men om jag har förstått det rätt och om jag titta på hur jag äter nu så äter man ju inte mer kött med LCHF? Eller? Jag upplever att jag har börjat äta mer skaldjur, kyckling och vegetariskt. Visst äter vi en hel del kött också men det går ju liksom inte att leva på kött och bea....
  • Allrona

Yngsta dottern är mjölk och äggallergisk så på hennes förskola är det svårt för mig att förespråka fetare mjölkprodukter när hon ändå inte kan äta av dem Men även där har de ett bra kök där allt lagas från grunden.

• Allrona

4 veckor med LCHF idag! Har haft 1 migränanfall mot normalt 6-7 anfall per månad!  Min mage mår såååå mycket bättre, är lugn och svullnar inte alls efter mat. Dessutom har jag gått ner 3 kg som bonus. Är så nöjd med mig själv att jag tog tag i detta. Jag mår BRA!

• Allrona

Hur har ni förresten gjort vid konferenser med jobbet? Åker med hela min arbetsplats om en månad och är borta 2 nätter. Jag har inte ens berättat för någon här att jag kör LCHF (för att slippa alla påhopp Flört) så det känns konstigt att beställa specialkost. Planen är nu att ta den vanliga maten och äta det jag kan äta och skippa resten. Tror ni det funkar?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**